Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Beginner twijfel welke lens

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Beginner twijfel welke lens

Hallo,

Ik ga binnenkort een spiegelreflex kopen. (Mijn eerste)
    Zat te denken aan een Nikon D3100, of een Canon 1100D. Ik heb niet zo'n groot budget vandaar.

Qua lens weet ik nog niet zo goed wat ik wil. Ik wil eigenlijk niet meer dan 350 euro kwijt zijn.

Ik wil graag mooie portretfoto's, maar ook een goede lens voor als ik op reis ben.

Ik dacht aan: 50mm F1.8 in combinatie met Sigma 18-200mm

Of

18-50 mm F2.8 in combinatie met een 50-300mm (maar dit is eigenlijk te duur)

Hebben jullie misschien nog goede alternatieven? Wat zal ik kiezen?

Ik wil op reis vooral niet moeten wisselen, dus de 18-200mm lijkt daarvoor perfect. Ik kan de 50mm dan meenemen in mn tas en eventueel opzetten wanneer het donker is e.d.

Ik neig dus naar deze combinatie.

Alvast bedankt
    Groetjes,
    Lisette

Re: Beginner twijfel welke lens

Oorspronkelijk geplaatst door Volleyliset Bekijk bericht
    Hallo,

Ik ga binnenkort een spiegelreflex kopen. (Mijn eerste)
    Zat te denken aan een Nikon D3100, of een Canon 1100D. Ik heb niet zo'n groot budget vandaar.

Qua lens weet ik nog niet zo goed wat ik wil. Ik wil eigenlijk niet meer dan 350 euro kwijt zijn.

Ik wil graag mooie portretfoto's, maar ook een goede lens voor als ik op reis ben.

Ik dacht aan: 50mm F1.8 in combinatie met Sigma 18-200mm

Of

18-50 mm F2.8 in combinatie met een 50-300mm (maar dit is eigenlijk te duur)

Hebben jullie misschien nog goede alternatieven? Wat zal ik kiezen?

Ik wil op reis vooral niet moeten wisselen, dus de 18-200mm lijkt daarvoor perfect. Ik kan de 50mm dan meenemen in mn tas en eventueel opzetten wanneer het donker is e.d.

Ik neig dus naar deze combinatie.

Alvast bedankt
    Groetjes,
    Lisette
    Als allround lens voor op reis is de Nikon 18-105 een goede lens, die vind je in kit combinatie met de D3100 en dan kan je na een tijdje zien rond welk brandpuntafstand je meeste foto's zijn om dan je prime kiezen 35mm, 50mm of 85mm. Die superzooms zijn altijd een compromis in de beeldkwaliteit, erg veel beeldvervorming en niet 100% scherp dus die zou ik laten voor wat ze zijn.

Comment

Als je degelijke superzooms wil, moet je echt wel gaan naar de merkeigen lenzen. De Nikon 18-300 is een zeer goede lens, maar ook duur.
      Prijs/kwaliteit is de 18-105 een uitstekende lens. Een 35mm 1.8 zou ik persoonlijk verkiezen als 2e lens, deze is goedkoop en bied uitstekende kwaliteit en mogelijkheden voor een beginnende fotograaf (zeer goede lens om fotografie mee te leren).
      Een 50mm op een crop is eigenlijk een buitenbeentje, het is te kort voor portretten en te lang voor walk-around, voor mij toch, ik ken enkele mensen die zeer content zijn met de 50mm op crop.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door playerofwar Bekijk bericht
        Als je degelijke superzooms wil, moet je echt wel gaan naar de merkeigen lenzen. De Nikon 18-300 is een zeer goede lens, maar ook duur.
        Prijs/kwaliteit is de 18-105 een uitstekende lens. Een 35mm 1.8 zou ik persoonlijk verkiezen als 2e lens, deze is goedkoop en bied uitstekende kwaliteit en mogelijkheden voor een beginnende fotograaf (zeer goede lens om fotografie mee te leren).
        Een 50mm op een crop is eigenlijk een buitenbeentje, het is te kort voor portretten en te lang voor walk-around, voor mij toch, ik ken enkele mensen die zeer content zijn met de 50mm op crop.
        Oke! Ik had namelijk op internet gelezen dat de sigma 18-200 best goed is.. De 18-105 is ook een idee inderdaad!
        Bedankt voor de tip van de 35mm!

Comment

Vanuit het canon oogpunt. Indien je het toestel koopt dan adviseer ik als kitlens de 18-135mm van Canon. Deze lens heeft een uitstekende prijs/kwaliteit verhouding en heeft een erg fijn bereik om als walkaround lens te gebruiken. Mocht je zoom tekort komen dan kun je kijken naar de Canon 55-250mm of Canon 70-300mm, de eerste heeft een prima prijs/kwaliteit, de tweede is wat duurder maar heeft wat meer bereik.

Op een later moment kun je altijd nog lenzen vervangen, vooral de 18-135mm is niet duur maar behoudt ook aardig zijn waarde. Met primes moet je creatiever zijn kwa fotografie (de zoom is je benen) maar voor nu lever je daar naar mijn mening teveel budget voor in en zou ik kiezen voor zoomlenzen.

Comment

Oke! Ik had namelijk op internet gelezen dat de sigma 18-200 best goed is.. De 18-105 is ook een idee inderdaad!
            Bedankt voor de tip van de 35mm!
            met de 18-105 kan je prima portretten nemen... en de 35mm is een super lensje als het wat donker wordt, en binnen in huis... makkelijker in gebruik, breder inzetbaar dan een 50mm...
            some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
            Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
              met de 18-105 kan je prima portretten nemen... en de 35mm is een super lensje als het wat donker wordt, en binnen in huis... makkelijker in gebruik, breder inzetbaar dan een 50mm...

De 35mm lijkt me inderdaad ook een goede optie! En ik denk dat ik uiteindelijk wel voor de nikon ga, omdat de canon geen 35mm verkoopt..

Jammer dat de nikon geen 18-135mm heeft :P
              Kan je met de 18-105mm wel goed in huis fotograferen? Of werkt dat niet goed..

Comment

De 35mm lijkt me inderdaad ook een goede optie! En ik denk dat ik uiteindelijk wel voor de nikon ga, omdat de canon geen 35mm verkoopt..

Nikon heeft een 18-140 DX, maar duur.

Comment

Ik heb een Nikon D3200 met een lens 18-55 mm en eentje van 55-300 mm en ben daar zeer tevreden mee , lens moet je niet veel verwisselen en wat scherpte betreft de55-300 mm is niks aan op te merken en kun je al vanop een redelijke korte afstand ook scherpe foto's maken . De 18-55 mm gebruik ik maar alleen binnenkamers en om op zeer korte afstand te fotograferen .
                  Demeulemeester André

Comment

er is niet veel verschil tussen 105mm en 135mm...

en de 18-105 werkt overal goed, maar zoals met elke lens, moet er voldoende licht aanwezig zijn, anders moet je een lichtgevoelige lens gebruiken zoals de 35mm
                    some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                    Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Comment

er is niet veel verschil tussen 105mm en 135mm...

en de 18-105 werkt overal goed, maar zoals met elke lens, moet er voldoende licht aanwezig zijn, anders moet je een lichtgevoelige lens gebruiken zoals de 35mm
                      Oke bedankt! Ik ga waarschijnlijk eerst voor de 18-105, en dan kan ik later altijd nog beslissen welke prime ik wil
                      Voor portretten geeft de 35 denk ik wel te veel vervorming.

Comment

Voor portretten geeft de 35 denk ik wel te veel vervorming.
                        als je vooral portretten wil maken, dan ga je beter voor de 85mm f1.8 G lens... zowel de 50mm als de 35mm vertekenen het beeld als je een portret neemt (beeldvullend gezicht in de camera) Ik heb ze alle drie... en gebruik minst van al de 50mm op een cropcamera. De 35mm is een fijn lensje!

Comment

Weet niet als dit kan helpen ..... en wil geen reclame maken

Leuke beginnersetjes en de eerste heeft IS, is maar een idee, hé
                          Ben met dezelfde combinatie begonnen maar op een 1000D en "verdekke" dat was toen duurder ......
                          Canon G15, 7D en 1000D + Katzeye, met 17-55 2.8, 100-400 4.5-5.6 L + 1.4 ext III, 70-200 2.8 L II, 100 Macro 2.8 L, Carl Zeiss 1.4 50, Sigma 8-16 4.5-5.6, Lensbaby Composer, Speedlite 430 EXII, Manfrotto's

Comment

Zelf gebruik ik een 70-200 F4 L, op F4 isoleer je de persoon wel maar de achtergrond blijft wel prominent aanwezig.
                            Een kleiner diafragma had beter geweest. Als je ruimte hebt zou ik ook voor een 85mm f1.8 gaan.

Voorbeeld

als je vooral portretten wil maken, dan ga je beter voor de 85mm f1.8 G lens... zowel de 50mm als de 35mm vertekenen het beeld als je een portret neemt (beeldvullend gezicht in de camera) Ik heb ze alle drie... en gebruik minst van al de 50mm op een cropcamera. De 35mm is een fijn lensje!
                            Bezoek onze website: Studio Vanbilloen Facebook groep: https://www.facebook.com/groups/studio.fotografie.hulp/ | Facebookgroep Studiofotografie materiaal 2eHands/

Comment

Dubbele post
                              Last edited by bvphotography; 13 november 2013, 11:40.
                              Bezoek onze website: Studio Vanbilloen Facebook groep: https://www.facebook.com/groups/studio.fotografie.hulp/ | Facebookgroep Studiofotografie materiaal 2eHands/

Comment

Working...
                              X