Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

CANON 300 mm F4

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• CANON 300 mm F4

voor ik tot een aankoop overga had ik graag jullie ondervindingen en meningen gehad.
    ik heb de 100-400 lens en de 7D, en ben eigenlijk niet tevreden over de scherpte van de fotos, zelfs met bewerking achteraf.
    heb ondertussen ook een tweedehands 1DmkIIN aangeschaft en nu had ik gedacht om de 300mm F4 ook tweedehands aan te schaffen.
    volgens de forums en commentaren zou dit een scherpe en goede lens moeten zijn, eventueel ook met de gedachte om een extender hierbij te gebruiken
    heeft iemand van jullie hier al ervaring met deze lens
    alvast bedankt
    JP

Re: CANON 300 mm F4

De 300mm f4 L IS is van dezelfde generatie als de 100-400, de recentere lenzen van Canon zijn ondertussen allemaal scherper geworden.
    I heb ook een 300mm f4 L IS gehad, de 70-300 L IS is op 300mm scherper dan de 300mm f4, en je kan op de 70-300 L ook nog een Kenko 1,4x teleconverter gebruiken.

Maar met de 100-400 en de 300mm f4 heb ik ook heel wat foto's gemaakt die voldoende scherp waren, zo slecht zijn die niet.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

Comment

Als je met de 100-400 geen scherpe fotos kan maken zal dat ook met de 300 f:4 niet lukken, zeker niet met extender.

Probeer eerst je lens goed af te stellen op je body (microfocus adjust).
      Is je sluitersnelheid hoog genoeg om je eigen beweging op te vangen? (de IS van deze lens helpt maar 2 stops, dus minimum 1/150 op 400mm).
      Staat je focuslimiter niet constant op 1,8m zelfs als je onderwerp verder is dan 6,5m ? (dat scheelt in focussnelheid).

Elke foto wordt verscherpt in JPEG, het is volledig normaal dat je dat ook doet met een RAW.

Comment

al bedankt voor de reacties, het zijn natuurlijk allemaal geen slechte foto's, bijlange niet, maar heb dus toch het gevoel dat het misschien de lens is, heb ook een 15-85 en die geeft wel scherpe foto's met de 7D
        zal es moeten uitpluizen voor die microfocus adjust, de snelheid staat altijd hoger dan die 1/150 en de limiter staat op 6.5. werk gewoonlijk met ps elements en in raw
        JP

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door JPVR Bekijk bericht
          de snelheid staat altijd hoger dan die 1/150 en de limiter staat op 6.5. werk gewoonlijk met ps elements en in raw
          JP
          Zou het geen bewegingsonscherpte zijn ? Je zit steeds boven de 1/150 st zeg je maar hoeveel is dat dan precies? 1/150ste op 400mm is niet hoog genoeg.

mir
          De opbrengst van mijn zonnepanelen live : http://www.sunnybeam.be/

Comment

kan zijn dat het bewegingsonscherpte is, ga er op letten dat de sluitertijd hoog genoeg is
            maar een andere vraag is maar gedeeltelijk beantwoord, heeft er iemand ervaring met deze lens en eventueel met de canon extender?
            grts
            JP

Comment

7D is toch een cropcamera? Dus de maximale sluitertijd nooit langzamer nemen dan 1,5x400x1,5= 1/900...zeg maar 1/1000
              Dan weet je vrij zeker dat je de bewegingsonscherpte corrigeert.

Rinus

Comment

Met wat hulp van de beeldstabilisatie van de 100-400 kreeg ik toch een groot percentage scherpe foto's op 400mm en 1/100 sec op een crop camera (zelfs 1/60 was nog best te doen).
                Maar dat is natuurlijk ook afhankelijk van de omstandigheden, en of het onderwerp zelf in beweging is of niet.
                http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

Comment

De 100-400mm is, zeker voor die prijs, een heel goeie lens. Vroeger gebruikte ik hem op een 600D (crop), nu op een 5D (full frame) met 1.4x extender ertussen. Zelfs uit de losse hand levert dit prima beelden op zonder daarom de sluitertijd heel erg snel te moeten instellen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Reest Bekijk bericht
                    7D is toch een cropcamera? Dus de maximale sluitertijd nooit langzamer nemen dan 1,5x400x1,5= 1/900...zeg maar 1/1000
                    Dan weet je vrij zeker dat je de bewegingsonscherpte corrigeert.

Rinus
                    Dan ga jij enkel in de zomer bij volle zon fotos kunnen nemen.
                    Zelfs met de 400 f:5.6 (zonder IS) lukt 1/400 uit de hand, en zoals BlackB@ndit al zei wordt dat 1/100 met de 100/400 IS.
                    Daarom gebruik ik deze lens het meest in de winter.
                    Ze is bijna even scherp als de 400 prime en je kan er dichterbij mee, alleen is de AF minder snel.

De 300 f:4 heb ik nooit gehad, maar volgens de meeste commentaren en testen is ze vergelijkbaar.
                    Met een extender ben je wel de helft van je AF snelheid kwijt.

Dit trio zijn de "poor man birding lenses", als je ze goed afregelt en vasthoudt kan je er zeer behoorlijke resultaten mee halen.
                    De volgende stap is 5 keer duurder, maar zonder een goede techniek is dat weggegooid geld.

Persoonlijk besteed ik er momenteel te weinig tijd aan om zo'n peperdure lens te verantwoorden.
                    Ze zijn ook veel zwaarder, een 400 5.6 kan je in je rugzak meenemen.

Comment

Uit de hand krijg ik geen scherpe foto's met de 100-400 onder de 1/1000e sec, zelfs met stabilisatie aan.

Nu ja, ze zijn wel scherp, maar niet retescherp.

En beestjes bewegen ook he.
                      Canon-man. Concerten en natuur.
                      Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door johan de man Bekijk bericht
                        Uit de hand krijg ik geen scherpe foto's met de 100-400 onder de 1/1000e sec, zelfs met stabilisatie aan.

Nu ja, ze zijn wel scherp, maar niet retescherp.

En beestjes bewegen ook he.

Dit is echt op 't randje, ook door de kleine DOF, maar 1/60 gaat

Comment

1/60e voor een stilzittend vogeltje: tja...dat is wat gemakkelijker tak van sport.

Wel een fraaie foto trouwens.

Rinus

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                            Dan ga jij enkel in de zomer bij volle zon fotos kunnen nemen.
                            Doe ik helemaal niet, want ik heb geen Canon en ook geen 100-400mm.
                            Ik heb het andere bekende merk met de 200-400mm in dat bereik met F4.

Rinus

Comment

ik trek meestal metalen vliegende beestjes, knappe foto trouwens van dat vogeltje.
                              en afhankelijk van de weersomstandigheden en je wilt een sluitertijd van rond de 1000 hebben, moet je toch al isos gaan opofferen
                              enfin van de meeste fotos ben ik tevreden, maar ik hoor toch zeggen dat de lenzen met vaste brandpuntafstand veel scherper zijn, dan bedoel ik niet de F2.8 lenzen, die kan ik niet betalen, in feite wel maar dan kan ik met die lens en mijn koffer ergens onder een brug gaan liggen fotos nemen
                              JP

Comment

Working...
                              X