Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Groothoek cropsensor Nikon

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Groothoek cropsensor Nikon

Beste,

Ik ben op zoek naar een groothoek voor m'n Nikon D300.
    Zal dienen voor architectuurfotografie.

Nu vroeg mij af wat aan te kopen?
    Alvast bedankt voor de informatie

Groet,
    Andreas

Re: Groothoek cropsensor Nikon

Tevreden gebruiker van de Tokina 12-24 f4: scherp / contrastrijk / kleuren vergelijkbaar Nikkor / stevig / zoom tot 24 voor mij interessant, voor anderen liever wider...

Sent from my iPad using Tapatalk.
    Toon Nikonian
    D700/D7000/glaswerk Nikkor

Comment

Ik gebruik een Tokina 11-16, nu op een D7100. Ik heb ze al een tijdje en blijf dit een moeilijke lens vinden. Staat ook bijna altijd op 11mm (+/- 17 mm op grootbeeld).
      Uiteraard is het de enige eenvoudige manier om een gebouw volledig te kunnen fotograferen wanneer er geen plaats is om voldoende afstand te nemen.

Daarvoor dus onmisbaar. Maar wanneer je niet mooi verticaal werkt, ontstaan snel zeer grote vervormingen. Verticaal genomen bestaat een gemiddelde foto dan voor de helft uit voorgrond, die je weliswaar kan wegcroppen. Het eigenlijke onderwerp wordt door de optiek van de lens ook sterk verkleind. Dus voor gebouwen steeds veel nabewerking nodig.

Voor landschappen is dat een ander (gemakkelijker) verhaal. Je kan veel tegelijk in beeld brengen met een mooie dieptewerking. Wanneer je de lens gebruikt om een onderwerp goed op de voorgrond te brengen moet je wel zeer dicht bij kunnen komen (soms orde tientallen centimeter) en ontstaat ook een mooie dieptewerking.

Samengevat voor mij: voor gebouwen een onmisbare noodoplossing; voor landschappen en andere onderwerpen is het niet eenvoudig om een mooie compositie te maken met nog aanneembare vervormingen. Een heel speciaal lenske. Door alleen foto's te bekijken kan je niet echt aanvoelen wat zo'n ultra-wide lens eigenlijk is. Je moet er eens mee op pad kunnen.
      Last edited by wouldbe; 13 oktober 2013, 14:50. Reden: Misschien leuk voor TS om wat voorbeelden te zien
      Fuuu…tsjie
      www.wouldbephotography.be

Comment

Bedankt voor de uitgebreide uitleg!

Kan een groothoek tilt-shift objectief hier een oplossing bieden?

Comment

Ik gebruik de Tamron 10-24.
          Staat niet zo erg veel op de camera, maar voor zijn prijs (+-400 euro) een degelijk lensje.
          Voor een tilt-shift ga je algauw rond de 1500 euro zitten, terwijl je ook vastzit aan een vaste brandpunt.
          Nikon Df

Comment

Ik gebruik de Nikon AF-S DX 10-24 mm f/3.5-4.5
            Puike lens.
            Rinus

Comment

Ik gebruik op de D200 tot meer dan tevredenheid de Tokina 12/24 mm.
              Een shift lens speciaal voor Dx formaat is er niet, dus de beeldhoek zal met dergelijk objectief te klein zijn.
              Wat je ook kan doen is toestel op statief , en 2 3 of meer opnames maken ,stitchen en rechtzetten in photoshop of Ligthroom.
              Maar de beste optie is een FX camera met een Shift objectief, is wel de duurste oplossing...
              mvg

Comment

Working...
              X