Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

200 mm micro nikkor f4 manueel

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• 200 mm micro nikkor f4 manueel

Een vriend van me heeft een 200 mm micro nikkor manueel focus, gekocht in 1990. Wat kan hij voor die lens nog vragen?

Re: 200 mm micro nikkor f4 manueel

400 à 500 € proberen sommigen te krijgen, maar ik zou het er zeker niet voor geven, bijzonder omdat dit
    objectief een variabele lengte heeft. KLIK
    Persoonlijk hoogstens 250€, maar je weet nooit hoe een koe een haas vangt.

Comment

Geert, dit objectief heeft geen variabele lengte.

Deze lens heeft een fantastische statiefaansluiting, helaas gaat hij maar tot 1:2 en was de kwaliteit niet indrukwekkend, met CA en softe hoeken op full frame. Op DX en hogere pixeldichtheden valt deze lens ook door de mand, want hij haalt niet de scherpte van moderne macro-lenzen. Op 1:2 neemt de brandpuntsafstand ook af tot ik dacht 140 of 150mm, wat wel typisch is voor objectieven met interne scherpstelling.

Kortom, een voorbeeld van een lens die zijn beste tijd heeft gehad (de meeste Nikkor-macrolenzen van vroeger zijn echter nog zeer goed). Het prijsadvies hierboven lijkt me realistisch, 250 euro hoogstens.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door rollin Bekijk bericht
        Geert, dit objectief heeft geen variabele lengte.

Deze lens heeft een fantastische statiefaansluiting, helaas gaat hij maar tot 1:2 en was de kwaliteit niet indrukwekkend, met CA en softe hoeken op full frame. Op DX en hogere pixeldichtheden valt deze lens ook door de mand, want hij haalt niet de scherpte van moderne macro-lenzen. Op 1:2 neemt de brandpuntsafstand ook af tot ik dacht 140 of 150mm, wat wel typisch is voor objectieven met interne scherpstelling.

Kortom, een voorbeeld van een lens die zijn beste tijd heeft gehad (de meeste Nikkor-macrolenzen van vroeger zijn echter nog zeer goed). Het prijsadvies hierboven lijkt me realistisch, 250 euro hoogstens.
        Er zijn toch versies van gemaakt, die net als de 55mm micro nikkor een uitwendige verlenging maakten ?
        op ebay staan er te koop vanaf 40 à 50 €.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
          Er zijn toch versies van gemaakt, die net als de 55mm micro nikkor een uitwendige verlenging maakten ?
          op ebay staan er te koop vanaf 40 à 50 €.
          Bij mijn weten niet. Het gaat hier over de micro-Nikkor. Er is wel een gewone 200mm f4, die is redelijk goed zelfs. Maar van de mf micro is slechts 1 versie, met interne scherpstelling.
          Last edited by rollin; 10 oktober 2013, 18:23. Reden: mf toegevoegd

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door rollin Bekijk bericht
            Bij mijn weten niet. Het gaat hier over de micro-Nikkor. Er is wel een gewone 200mm f4, die is redelijk goed zelfs. Maar van de mf micro is slechts 1 versie, met interne scherpstelling.
            Dan zal ik dat inderdaad verkeerd voor hebben Rollin, en heb ik het op de niet Micro versie.

Comment

Geen probleem Geert. Ik heb ze allemaal (gehad), vandaar

Comment

Met dank voor deze zeer bruikbare info.

Comment

Ik heb er bij een winkel in Chichester, Engeland een kunnen kopen voor 240 euro, nog steeds spijt dat ik het niet gedaan heb, aan de andere kant, de Sigma 150mm die ik nu heb doet 1:1 en is optisch beter....
                  Sony en Olympus
                  Fotoseries

Comment

Working...
                  X