Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe lens/lenzen Nikon

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Nieuwe lens/lenzen Nikon

Ik heb een jaar geleden een Nikon D7000 gekocht met een 18-105 lens.
    In het begin ben ik er vrij fanatiek mee bezig geweest maar door een verhuis/nieuw werk/... was mijn camera ergens in een hoekje beland.

Vorige week ben ik op vakantie geweest en heb ik me echt kunnen amuseren met mijn toestel.
    Ik maak zeer graag foto's van landschappen en architectuur en nu begin ik wat te overwegen om toch wat uit te kijken naar een betere lens.
    Aangezien ik eigenlijk weinig tot niets van lenzen ken, vraag ik hier wat tips

Op termijn zou ik misschien ook wat aan macro-fotografie willen doen
    Ik ben al even aan het rondkeuzen op de website van Konijnenberg, maar de keuze is echt enorm (Nikkor, Tamron, Sigma, ...)

Qua budget: ik ben altijd op zoek naar prijs/kwaliteit, maar ik zou nu ook geen 600-700€ willen uitgeven voor een lens

Re: Nieuwe lens/lenzen Nikon

Als je geen 600-700 euro wil uitgeven aan een vervangende lens, dan zit je goed met uw kitlens.
    Een macrolens kan je wel nog kopen voor minder geld, een Nikon 85 f/3.5 alsook een lichtsterke prime (als aanvulling op je 18-105), 35 1.8, 85 1.8,...
    Als je een zoomlens wil, dan moet je kijken naar de Nikon 17-55 2.8, maar die is al een stuk duurder.
    Ik heb persoonlijk lang gewerkt met de Nikon 85 3.5, dit was echt een fantastische macrolens, zeker voor zijn prijs!
    De Nikon 35 1.8 en 85 1.8 zijn beide ook zeer goed qua prijs/kwaliteit. De 35 is dan eerder voor reportagewerk, terwijl de 85 eerder een portretlens is.
    Voor landschappen en architectuur is de Tokina 11-16 2.8 een uitstekende lens (al vele goede comentaren over gelezen en prachtige foto's, maar zelf geen ervaring mee).

Comment

Hoi, kwaliteit voor objectieven met name zoom zijn vaak toch wat duurder.

Je noemt grofweg 2 dingen:
      - Architectuur/landschap
      - Macro

Als je echt Macro wil gaan doen zul je een echt Macro objectief moeten kopen. Dit levert gewoon doorgaans de meeste kwaliteit en de meeste mogelijkheden. Dat vind je dus doorgaans niet in een objectief voor architectuur/landschap. Sommige hebben wel een benaming van 'macro' in de naam, maar dit zijn meestal 1:2 of 1:3 vergrotingen, geen 1:1 zoals een macro objectief dat kan. Het is ook een beetje afhankelijk van wat je wil, voor bloemen en dergelijke kun je best een macro objectief nemen van 50mm, maar wil je bewegende insecten gaan fotograferen wordt dat toch wel erg ingewikkeld omdat je voor een 1:1 vergroting heel dichtbij het dier moet komen. Dan ben je echt beter uit met 90mm of meer. Het is dus afhankelijk van wat je graag wil. Een macro objectief is meestal wel een prijzige aangelegenheid. Maar ze doen vaak ook prima dienst voor portret.

Landschap kun je zowel met tele als groothoek en alles daartussen in fotograferen. Het is dus ook afhankelijk wat je graag wil. Ik neem aan dat je hier doelt op groothoek. architectuur hangt er ook een beetje vanaf hoe je dat wil, maar ik ga hier ook uit van groothoek.

Je zou je af kunnen vragen of je huidige bereik voldoet of dat je groothoek zoekt of juist tele. Je moet je wel bewust zijn dat een groter 'bereik' dan dit, in een objectief met behoud van redelijke kwaliteit niet heel makkelijk mogelijk is.

Onder je budget is er bij Nikon niet echt iets interessants te koop je hebt wel een 24-85mm f/3.5-4.5G, die is ontzettend scherp en een mooi van kwaliteit op APS-C. Je mist alleen groothoek, en ik begrijp uit je vraag dat dat nu net een eis is, deze is dan waarschijnlijk ook niet zo interessant.

Je moet je ook beseffen dat de 18-105 een scherp objectief is, de grootste mankementen voor mij waren de vervorming in groothoek en de lichtafval na ongeveer 80mm. Maar dit is goed te corrigeren in de post.

Dan blijft er een hele waslijst aan mogelijkheden bij Sigma en Tamron over. Ik heb toen de 17-50VC f/2.8 van Tamron aangeschaft. Deze scheen minder scherp te zijn dan de voorloper zonder VC, maar ik vond beeldstabilisatie voor het uiteinde van het bereik toch wel prettig. Deze valt ook binnen je budget.

Ik denk dat je met geen een upgrade bij een zoom objectief op scherpte vooruit zult gaan rond je budget de 18-105 is namelijk goed presterend op dat vlak.

Sigma heeft meen ik ook iets van een 17-70 f/2.8-4 dat was een alternatief voor mensen die een groter bereik wilde en die lichtsterkte op de tele kant iets minder belangrijk vonden. Daar is ook een nieuwe versie van uitgekomen met een C in de naam. Echter schijnt hij slechter te zijn dan de voorloper.

Comment

Al hartelijk dank voor de (snelle) antwoorden.
        Misschien moet ik mijn budget dan maar eens herbekijken, want een deftige lens gaat eigenlijk zeer lang mee (langer dan het toestel zelf)
        Macro zou vooral stilstaande dingen zijn, dus niet al teveel beweging.

Een lens voor landschappen zou mijn eerste aankoop zijn.
        Zeker naar de herfst/winter toe kan je veel prachtige foto's maken

Qua keuze van de lens zal ik toch nog veel moeten lezen/leren, iets waar dit forum ook al zeer handig voor is

Comment

Voor jouw doel is de kitlens helemaal zo slecht niet. Ik denk dat het goed zou zijn daar eerst nog meer ervaring mee op te doen, om er achter te komen tegen welke beperkingen je uiteindelijk aan loopt.
          Sony en Olympus
          Fotoseries

Comment

Misschien is dit een interessante link, ik heb deze site aan een familie lid aangeraden en ik vind het zelf ook interessant en informatief volg dat al vanaf de aanschaf van mijn eerste digitale camera. Leuk om eens rond te kijken, denk ik! http://www.digitalefotografietips.nl...cherperefotos/

Als je objectieven wil vergelijken kun je eens kijken op:
            - http://www.lenstip.com/lenses_reviews.html
            - http://www.photozone.de

Het geeft een goede indicatie, echter blijven het wel cijfers en bevindingen van een individu. In de praktijk of in je eigen visie kunnen dingen toch anders uitpakken of beleefd worden natuurlijk. Zo kan een objectief ook scherper 'ogen' als deze een hoog (micro)contrast heeft of veel 3D-pop, dit is echter in testcijfers niet uit te drukken. Zaken vignet is ook niet per definitie een afknapper, terwijl een test dat soms iets anders uitdrukt.

Comment

Er zijn voor jou budget meerdere goeie groothoeklenzen te koop (voor een crop camera zoals de D7000 is dat alles < 35mm). Zoek maar eens op groothoeklens of op 12-24 en je heb talloze toppics waarin ellenlange discusies terug te vinden zijn over de verschillende aspecten.

Om je verder als fotograaf te ontwikkelen kan je ook de aanschaf van een prime overwegen. Primes geven, voor een lage prijs, een zeer hoge beeldkwaliteit. Hun groot diafragma laat je toe om met beperkte scherptediepte te experimenteren. De Nikkor AF-S 35mm F1.8 G DX heb je voor 175€. Maar voor landschappen ga je toch beter naar een groothoeklens 10-..., 11-... of 12-.... .
              D7000/D600 + Nikkor, Tamron, Tokina, Sigma, Kenko, Metz

Comment

Ik ben gestart met dezelfde combinatie en het eerste wat ik heb bijgekocht was een 35 f1.8. Daarna een 50 f1.8 en nog geen seconde spijt van gehad. Ikzelf zou een prime als die 35 echt ten zeerste aanbevelen, je leert er echt veel door bij. Macro kan je al met een 40mm f2.8g dx, deze kosten niet zo heel veel geld.
                Landschap is echt nog te doen met een 18-105, je kan dan beter op termijn nog wat sparen en dan iets nieuws kopen.
                Flickr| FB-pagina: Klik |Instagram: Klik

D7000 en D750

Comment

Hallo,

Voor landschapsfotografie of gebouwen gebruik ik meestal de 18-105. Met de 35 of 50 mm gaat dat zeker ook en stitch ik de foto's met Hugins. Tevens kan je de 50 af-d omgekeerd op je body gebruiken voor macro : een goedkoop 1:1 alternatief.

J.
                  Fuji x 100 f

Comment

Working...
                  X