Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

help! beweging in het donker!

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• help! beweging in het donker!

Hallo allemaal!

Ik ben hier nieuw, het ziet er mij een top forum uit om mijn eerste vraag te lanceren!

Een tijd geleden heb ik een Nikon D3200 gekocht met de standaard kitlens 18-55mm f/3.5. om me in fotografie te verdiepen en ik moet zeggen dat ik de microbe redelijk te pakken heb. Ik zeul het ding overal mee naartoe en ondertussen begin ik de beperkingen van mijn basic camera en kitlens te ondervinden, en vroeg me af of het één en ander op te lossen is door eventueel me een betere lens aan te schaffen.

wat ik al heb ondervonden:

Ik hou vooral van mensen te fotograferen, maw. objecten die nooit stilstaan! Vooral als het wat donker begint te worden is dat een ramp om alles scherp te houden zonder dat ik de ISO waarde te hoog moet opschroeven wat tochwel teveel ruis met zich meebgrent naar mijn smaak. De sluitertijd verlengen is niet zo evident aangezien ik constant rondwandel om uit ander hoeken te fotograferen en dus een statief gebruiken niet evident is.

Mijn logisch verstand zegt me dus dat als ik een lens koop met een grotere diafragma opening, ik kortere sluitertijden nodig heb om evenveel licht op te vangen en daardoor dus bewegende mensen er toch scherp kan opkrijgen bij weinig licht. klopt dit ook echt? Zoja zijn er toevallig lenzen die jullie me kunnen aanbevelen voor dit soort toepassing?

alvast bedankt!

Re: help! beweging in het donker!

Met een 50/1.4 of 35/1.4 win je al 2 2/3 stops tov je kitlens.
    Je kan ook eens een slow-sync flitsinstelling gebruiken als je kamera dat heeft.

YMMV
    Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

Comment

Een 35 1.4 van sigma als je écht lichtsterk wil, of anders een 17-50/17-55 2.8 als je toch nog een beetje zoom wil hebben.
      Canon 50D, Sigma 17-50 2.8, canon 70-300 IS, 430EXII, Cactus triggers en wat filters...
      Panasonic GH3 met 14-140

Comment

trage sluiter tijd (1/30 of zo) grootste diafragma dat je kit lens kan. iso 800 (als dat bruikbaar is ) en dan flitsen.

ja trage sluitertijd laat wat omgevingslicht binnen zodat het niet platgeflitst lijkt. je flits zal de beweging bevriezen.

je zal dan wel in manuele modus moeten werken om dit te kunnen doen
        A7 f1.4 fuji F2 & F1.4

Comment

goede externe flitser erbij kopen, soms onkom je er simpelweg niet aan, lichtsterke lenzen kunnen soms wel helpen, maar een groot diafragma heeft ook zijn nadelen, weinig scherptediepte nl, de neus van Tante Truus is scherp terwil haar oren dit niet zijn (bijvoorbeeld, kan ook Ome Joop zijn)
          Mijn beste Foto moek nog trekke.

Comment

als 't ni veel mag kosten: 50mm 1.8 en mss ook es wa zacht bijflitsen met hogere ISO
            Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
            Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Closupshooter Bekijk bericht
              de neus van Tante Truus is scherp terwil haar oren dit niet zijn (bijvoorbeeld, kan ook Ome Joop zijn)
              Als portret wordt daar soms naar gestreefd. Veronderstel eens dat tante Truus lelijke oren heeft...
              Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

En op een zekere afstand krijg je dan weer onscherpte door de grote opening, zeker van mensen in beweging, zonder extra licht.
                https://ggpics.be/

Comment

Heel lichtsterk, en toch een zoomlens http://www.dpreview.com/previews/sigma-18-35-1-8 .

Om actie te bevriezen als er niet veel licht is kan je het diafragma verder open zetten en de iso verhogen.
                  Een grotere diafragma-opening geeft minder scherptediepte, de iso verhogen zorgt voor meer ruis.
                  Maar soms kan je gewoon niet anders dan met een heel beperkte scherptediepte en een heel hoge iso te werken omdat je anders helemaal geen foto's meer kan maken.
                  Bij heel wat foto's kan flitslicht de sfeer verpesten, in dat geval zal je dus soms de limieten van je materiaal moeten gebruiken om toch nog foto's te kunnen maken.
                  http://barthuysmans.smugmug.com/
                  BD0338BE

Comment

bedankt allemaal voor de info! Ik heb dus 3 keuzes als ik alles eens overloop

1) op hogere ISO werken, met als gevolg meer ruis
                    -> kan ik me niet tevreden mee stellen, omdat ruis voor mij één van dé redenen was waardoor ik van m'n gsm/compactcam naar een DSLR wou overstappen in de hoop dat niet meer (of toch minder) te hebben.

2) met een (externe) flits aan de slag gaan.
                    -> hier heb ik altijd schrik van omdat ik altijd denk dat een flits alles manipuleert en de 'gezelligheid' van het weinige aanwezige licht wegneemt, maar ik moet toegeven dat ik hier eigenlijk nog nooit écht mee geexperimenteerd heb, ga dat zeker eens proberen. Kan ik trouwens de sterkte van mijn interne flits (NIkon D3200) regelen?

3) een lens met groter max diafragma, met als gevolg minder scherptediepte
                    -> dit lijkt mij de beste oplossing, omdat ik toch vooral foto's van redelijk dichtbij neem en wel hou van wat bokeh + ik me er al heb bij neergelegd dat breedhoek/landschappen zowizo niet echt weggelegd zijn voor een cropped sensor camera.
                    Ik had bv. de goedkope nikkor af-s 35mm f/1.8g in gedachten, lijkt mij redelijk goed lensje voor z'n prijs als ik de fora wat afschuim

Comment

Goh, denk dat het altijd een combinatie van de 3 zal zijn, en je niet moet opteren voor 1 keuze. Doe van alles een beetje:
                      1) door gebruik te maken van bv. lightroom kan je al véél ruis weghalen uit een foto. ISO 800 moet mogelijk zijn naargelang de grootte van je afdruk. Staar je niet blind op pixelniveau op je scherm. Zoek eens de grens van je camera in combinatie met een goede software.
                      2) Met een externe flits kan je indirect flitsen tegen een witte wand of plafond, of je zet er een diffuser op wanneer het niet lukt om te bouncen. En zo ga je niet alles direct platflitsen. Of haal hem van je camera. Om te antwoorden op je vraag: je kan de sterkte van je interne flits regelen. Een beetje invulflits is altijd wenselijk. Zet er een witte plastic bol op vanop de waspoederfles. Kan je mee experimenteren, is een goede diffusor.
                      3) Tja, groter max. diafragma. Maar dat kost geld. Denk eens aan Tamron 17-50 2.8. Scherp en toch niet zo duur. En ook regelmatig tweedehands te vinden onder de 200 euro. En je behoud je breedhoek en zoom. Nikor 35 ken ik niet.

Comment

Je kan ook kiezen voor een combinatie van de 3. Als je je iso hoger zet, bijvoorbeeld naar 100 naar 800, moet de flits veel minder werk doen. En als je in weinig licht bijvoorbeeld een groepsfoto wil maken, ga je toch problemen hebben op f/1.8 als er twee rijen personen achter elkaar staan. Met een flits moet je altijd uitkijken dat je er niet over gaat, en gewoon alles platflitst, je moet er gewoon mee leren werken. Gewoon een soort van halfdoorzichtig papier zal de qualiteit van je flitslicht al sterk verbeteren. Als je dan beter wil, kan je voor een externe flitser gaan.
                        Canon 50D, Sigma 17-50 2.8, canon 70-300 IS, 430EXII, Cactus triggers en wat filters...
                        Panasonic GH3 met 14-140

Comment

Als ik moet kiezen tussen lichtsterke primes en mijn flitser is het simpel, de flitser blijft.
                          Ik heb alle populaire mm's gehad en enkel de 85 en 135mm zijn gebleven.
                          Primes hebben zeker hun nut en voordelen maar voor feestjes heb ik liever een goede zoom.
                          Als feestjes/ reportage lens gebruik ik de Nikon 24/120 F4, ik heb met F4 genoeg om die dingen te fotograferen.
                          Als je wat verder gaat staan en 100mm combineert met F4 is het ruim goed om iemand te isoleren of een occasioneel headshot. (op 3m maar 21cm scherp)
                          Voor de rest heb ik liever genoeg scherptediepte , zeker op feestjes.
                          Het heeft wél een hele tijd geduurd ,en veel oefenen, om te leren flitsen want dat is een onderschatte discipline van fotografie.
                          Wat ik zeker wel weet is dat je er niet komt met hoge iso en lichtsterke primes alleen.
                          Maar in het geval je het toch graag eerst zelf probeert (deed ik ook) dan is de 35mmf1.8 van Nikon een goede keus want die heeft een zeer goede prijs/kwaliteit verhouding.
                          Je kan nadien nog altijd de dure (nikon of sigma ) variant kopen als het je ligt.
                          D800 en een goed glasservies

Comment

je moet eens informeren naar de samyang 85mm 1.4 een toplens voor weinig geld, 339, je moet de foto's gezien hebben om te geloven de 35mm 1.4 is even goed maar kost wat meer 569

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jozef68 Bekijk bericht
                              Als ik moet kiezen tussen lichtsterke primes en mijn flitser is het simpel, de flitser blijft.
                              Ik heb alle populaire mm's gehad en enkel de 85 en 135mm zijn gebleven.
                              Primes hebben zeker hun nut en voordelen maar voor feestjes heb ik liever een goede zoom.
                              Als feestjes/ reportage lens gebruik ik de Nikon 24/120 F4, ik heb met F4 genoeg om die dingen te fotograferen.
                              Als je wat verder gaat staan en 100mm combineert met F4 is het ruim goed om iemand te isoleren of een occasioneel headshot. (op 3m maar 21cm scherp)
                              Voor de rest heb ik liever genoeg scherptediepte , zeker op feestjes.
                              Het heeft wél een hele tijd geduurd ,en veel oefenen, om te leren flitsen want dat is een onderschatte discipline van fotografie.
                              Wat ik zeker wel weet is dat je er niet komt met hoge iso en lichtsterke primes alleen.
                              Maar in het geval je het toch graag eerst zelf probeert (deed ik ook) dan is de 35mmf1.8 van Nikon een goede keus want die heeft een zeer goede prijs/kwaliteit verhouding.
                              Je kan nadien nog altijd de dure (nikon of sigma ) variant kopen als het je ligt.

Kan dit alleen maar beamen, alleen lichtsterke primes en hoge ISO doen het niet. De laatste tijd doen we in de fotoclub meer en meer aan strobisme, we leren de flash meer en meer als invul te gebruiken ook en geloof me als je dat wat onder de knie krijgt dan bereik je mooie resultaten.

Succes.

Eugène.
                              BD1766BE

Comment

Working...
                              X