Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke groothoek voor gebouwen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Welke groothoek voor gebouwen

Ik werk in de bouwsector, bedrijfspanden. Doordat ik met fotografie bezig ben heeft mijn baas mij gevraagd om foto's van onze realisaties ten nemen. Hij is bereid om te investeren in een groothoek voor op mijn EOS 650. Waar zou ik voor gaan? Zoom-groothoek of vaste brandpunt? En vanaf wanneer begint het fish-eye effect?

Re: Welke groothoek voor gebouwen

10-20mm
    12-24mm
    18-35mm

+ wat software als DxO Optics Pro

En fish-eye 8, 10, 14, zijn mijn inziens ook niet te vergelijken met groothoek.

Comment

bedankt maar had graag iets specifieker gehad, merk, type enz...

Comment

Misschien ook eens kijken naar een tilt-shift lens. Daarmee krijg je mooie rechte lijnen en geen achterover hellende gebouwen als met een gewone groothoeklens. Je kan dat wel rechttrekken in PS, dus zo erg is dat eigenlijk nu ook weer niet.

Sigma 8-16mm lijkt me wel een mooie lens.
        Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
        Mijn bird foto's en urbex foto's

Comment

Genoemde is het uitgangspunt Sigma
          Je hebt dan ook nog van Canon de 17-40 f2.8 L en dat schijnt best wel een aardig top objectiefje te zijn.

Het lijkt mij dat je zelf vergelijk doet tussen merk / type enz.... gezien je zelf het beste weet onder welke omstandigheden je zult werken. Ik kan dan hier wel gaan schrijven f2.8 over het gehele bereik is top, maar daar heb je niets aan.

Comment

Als het om echte groothoek gaat op een 650D vind ik helaas tips voor T/S pf een 17-40mm toch wel over het randje van onzinnig.
            De Sigma 8-16 geeft de grootste hoek en daarmee ook de grootste kans om het toestel horizontaal te houden (mag ook in portrait stand zijn) om zo weinig mogelijk vertekening te krijgen.
            Sony en Olympus
            Fotoseries

Comment

Tja, bij specifieke fotografie van gebouwen is een tilt-shift lens een hele mooie lens om te hebben, het is alleen even de vraag of je een dergelijke uitgave wilt doen en het schijnt ook vrij lastig te zijn er mee te leren fotograferen.

Wil je een 'gewone' groothoek om gebouwen van binnen en buiten mee te fotograferen dan heb je de volgende lenzen die veel worden gebruikt:
              Canon EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM
              Sigma AF 8-16mm f/4.5-5.6 DC HSM
              Sigma AF 12-24mm f/4.5-5.6 HSM DG II
              Tokina AF 11-16mm f/2.8 AT-X Pro DX
              Tokina AF 12-24mm f/4 AT-X Pro DX

Een slechte lens zit er niet tussen, de Sigma's zijn minder lichtsterk maar dat zou geen probleem moeten zijn, ik neem aan dat je de gebouwen overdag fotografeerd. De Canon lens is de beste allrounder van het stel maar ook de duurste, de Sigma's en Tokina's presteren op punten wat beter en minder dan de Canon maar zijn ook goedkoper, zie verder de diverse review sites.

De Canon 17-40 zou ik overigens niet nemen op een crop body zoals de 650D, dit is toch niet voldoende groothoek.

Comment

Als je ook interieurs uit de hand gaat fotograferen lijkt me de Tokina 11-16 f/2.8 de beste keuze van boververnoemde lenzen.
                Fotografie is leren kijken.
                http://johanluyckx.weebly.com

Comment

zou zeker niet tè groot gaan.
                  17 mm is genoeg.
                  bij groter ga je vertekening krijgen.
                  grt,bouk.
                  wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                  http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                  https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

beste oplossing 17mm TS-E

Comment

Heb recent de Tokina 12-24mm f4 voor Nikon gekocht. Zeer tevreden van. Vertekening valt absoluut goed mee bij deze lens. En is super scherp!

Comment

Sommige van deze lenzen hebben geen ingebouwde AF motor en ik weet niet of je toestel een ingebouwde AF motor heeft.
                        In het slechtste geval moet je manueel focussen. Zo slecht is dit echter niet. Bij groothoek ligt het hyperfocale punt kortbij (18mm, f4 -> 4.3m). Daarop of voorbij scherpgesteld is alles daar voorbij steeds scherp. Je kan dus manueel op een afstand van 5m focussen en de focus daarna gewoon laten staan (tenzij je bradndpuntsafstand wijzigt -> interne mechansiche verschuivingen vereisen nieuwe scherpstelling).

Enige punt van kritiek op mijn eigen Tokina 11-16 is dat die 16 soms te breed is en ik dus al eens terug van lens moet wisselen. Van de f2.8 heb ik nog niet speciaal voordeel ondervonden.
                        D7000/D600 + Nikkor, Tamron, Tokina, Sigma, Kenko, Metz

Comment

ik zou voor de 17mm tilt shift gaan als de lijnen en het perspectief goed moet zijn. niet goedkoop en dit spoort lenzen stelt enkel manueel scherp (is niet moeilijk). andere optie is een groothoek in de range van 10>24 zoals iemand al opsomde. nadeel is wel dat je meer correctie werkt hebt nadien
                          A7 f1.4 fuji F2 & F1.4

Comment

Working...
                          X