Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke lenzen koop ik bij mijn Nikkon D3200

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Welke lenzen koop ik bij mijn Nikkon D3200

Hallo,

Na veel zoeken, lezen, denken, twijfelen, ben ik er uit. Ik ga een Nikon D3200 kopen.
    Tis voor de prijs die je betaald natuurlijk verre van de allerbeste camera, maar ik ben een absolute beginner en wil gewoon iets anders dan die point en shoot camera's.
    Ik wil zelf met instellingen kunnen spelen enzo.

Ik heb nu echter de keuze tussen verschillende lenzen die men hierbij aanbiedt (Qua kit lenzen dan) maar ik kan ook voor de body kiezen en een aparte lens kiezen.

Volgende kits zijn er
    *18-55 VR (409 euro)
    *18-105 VR (529 euro)
    *18-55 VR + 55-200 VR (589 euro)
    BODY alleen: € 369,00

Of ik kan ook zelf een lens kiezen

Wat wil ik gaan doen
    *Basic nacht shots (om te beginnen dus foto's van verlichte gebouwen en plaatsen enzo)
    *Landschaps en natuur fotografie
    *Foto's maken bij avond vanop een varende boot
    *standaard kiekjes

Later wil ik ook graag wel wat close up's nemen, of zelfs wat macro foto's nemen. Maar het lijkt me best om eerst al maar een tijd goed te oefenen tot ik de belangrijkste zaken onder de knie heb.

Gegeven wat ik er mee wil doen, wat zouden jullie van lenzen kiezen?
    Mijn totaal budget is om en bij de € 600, body + lens(en)
    Als dit nu 50 euro hoger is, dan is dat uiteraard ook nog ok.
    Maar het blijft wel een eerste ervaring met een D-SLR.

Ik zal ook gebruik maken van een statief voor de nacht foto's

Als ik zelf lenzen zou kopen, dan zou ik ondanks de kwaliteit niet direct voor de Nikkor lenzen gaan, gezien deze toch wel prijzig zijn.

Ik heb hier al veel gelezen, veel advies gezien, maar natuurlijk, elke situatie is specifiek.

Als ik merk dat dit mijn ding is, zou ik naar de toekomst wel kwalitatievere lenzen willen kopen, bv met een grotere apertuur, maar om te beginnen lijkt me dat niet echt nodig.

Jullie advies is zeer gewaardeerd!
    Alvast bedankt,

Re: Welke lenzen koop ik bij mijn Nikkon D3200

Dominique,

Ik ga niet discussiëren over kwaliteit en dergelijke
    Goede lenzen zijn peperduur maar dat weet je.

In de 18-105 VR (529 euro) zit de 18-55 VR (409 euro) ook al he.

18-55 VR (409 euro): met deze zit je al goed met landschappen.
    *18-105 VR (529 euro): met deze kan je iets meer > langer bereik gezien de 105.
    *18-55 VR + 55-200 VR (589 euro) : met deze twee kan je nog iets meer

Om geld te sparen en als voorlopige oplossing > 18-105 VR (529 euro)
    18-55 VR + 55-200 VR (589 euro) = ook goed maar je moet lenzen wisselen en twee lenzen mee dragen.

Ik zie dat je foto's wil maken waar in principe weinig licht voorhanden is.
    Om goed te kunnen werken zou je lenzen moeten hebben met een f/1.4 of f/2.8.
    Als je merkt dat fotografie wel jouw ding is dan kan je nog altijd betere lenzen aanschaffen

Voor nachtfoto's ed. kan ik je aanraden om iets te lezen over het "golden hour" of het "blauwe uur".
    Je zal dan direct zien wat de bedoeling is
    Ubi bene, ibi patria.
    BD0388BE
    Een website

Comment

Bij een Nikkon hoort een ronde zwarte Nikkon lens.

Comment

Van de 18-105 ga je nooit spijt krijgen. Dit is een lens met aangenaam bereik gaande van wat groothoek tot wat tele.
        Ik zou je aanraden met die lens te beginnen en vervolgens ervaring op te doen.
        Later kan je deze aanvullen met bvb.
        12-24
        35 f1.8
        70-200 f2.8 (+ Teleconverter 1.4)
        70-300 f3.5-5.6

Voor nachtfotografie kan het grotere diafragma van een prime in combinatie met een hogere iso instelling nog steeds onvoldoende zijn. Beter kan je gebruik maken van een statief, de iso laag houden en de sluitertijd verlengen. De 18-105 kan je hier dus ook voor gebruiken.

Avondfotografie vanop een bewegende boot is "§('è!è§é(é!§(à" problemen zoeken. Wat je maximaal kan doen om de sluitertijd kort genoeg te houden, is de iso verhogen tot je ruis begint op te merken (deels nog softwarematig te verwijderen ten koste van scherpte) het diafragma volopen zetten en gebruik maken van de beeldstabilisatie (VR).
        Ik betwijfel dat het grotere diafragma van een f1.8 prime (zonder beeldstabilisatie!!!) het verschil gaat maken. Je kan dit best eerst beoordelen door test shots te maken. Hiervoor zet je de iso nog een stops hoger. Je krijgt dan wel ruis, maar je kan zien of er bewegingsonscherpte is.
        D7000/D600 + Nikkor, Tamron, Tokina, Sigma, Kenko, Metz

Comment

Working...
        X