Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Keuze objectief op FF

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Keuze objectief op FF

Ik ga waarschijnlijk eind dit jaar nog een canon 6D kopen.
    Inmiddels ben ik al aan het opzoeken welk materiaal ik allemaal nodig heb.
    Een geschikte lens kiezen is een struikelblok, er is zoveel keus dat ik nog steeds niet kan beslissen wat te nemen.

Ik ben op zoek naar lenzen die geschikt zijn voor huwelijks- en portret fotografie. (betaalbaar liefst)
    Voor portret foto's van kinderen had ik deze lens gevonden: Canon EF 50mm f1.8 II
    Dan was ik nog op zoek naar een lens die zowel geschikt is voor portret- als voor huwelijksfotografie.
    (om niet steeds van lens te moeten veranderen, 2de toestel is nog geen optie) Hierbij dacht ik aan:
    Canon EF 70 - 200mm f/4 L USM of Canon EF -S 17 - 55mm f/2.8 IS USM
    Ik wil natuurlijk het uiterste uit de camera halen en wil dus gebruik maken van objectieven geschikt voor FF.

De bedoeling is dat ik buiten de 50 mm nog 1 lens koop waarmee ik het volgende kan trekken:
    - Portretfoto's
    - Groepsfoto's
    - Zowel foto's buiten als in de kerk
    - Avondfeest
    - Etc...

Dus eigenlijk een betaalbare all-round lens. Graag had ik jullie mening gehad en eventueel raad
    over welk objectief ik het beste kan kopen.

Groeten,
    Daan

Re: Keuze objectief op FF

Dan zeker niet voor de 70-200 gaan, of je moet overal veel plaats hebben om je foto's te maken
    De 17-55 is dan beter geschikt en ook een zeer goede lens!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door thijske Bekijk bericht
      De 17-55 is dan beter geschikt en ook een zeer goede lens!
      De 6D is een full-frame, daar past geen EF-S 17-55 op.

De meest logische keuze als standaardlens voor een 6D is een 24-70 (of eventueel 24-105).
      Maar voor huwelijksfotografie zal je geregeld op f2,8 willen fotograferen, daarom vallen de 24-105 en de 24-70 f4 M IS al af.

Dan heb je de keuze tussen de Canon 24-70 f2,8 L en de Tamron 24-70 f2,8 VC.
      De Canon is optisch net iets beter dan de Tamron, en de Canon heeft ook een snellere autofocus.
      Maar de Tamron is optisch ook vrij goed, er zit beeldstabilisatie op, en ze kost maar de helft.

Als ze betaalbaar moet zijn, dan zal de Tamron 24-70 f2,8 VC zeker geen verkeerde keuze zijn.
      De lenzen voor een full-frame camera zijn nu eenmaal duurder dan lenzen die ontworpen zijn voor camera's met een kleinere sensor.

De 24-70 is geen all-round lens, als je die wil, dan is er een Canon 28-300 L IS of een Tamron 28-300 VC.
      Beide lenzen zijn niet lichtsterk genoeg voor huwelijksfotografie, en de optische kwaliteiten zijn eigenlijk niet goed genoeg voor een 6D (de beeldkwaliteit zal zichtbaar minder goed zijn dan met bijvoorbeeld een 24-70 f2,8 L II of een 70-200 f2,8 L IS II).
      Heel wat fotografen gebruiken een 24-70 f2,8 + een 70-200 f2,8 voor huwelijksfoto's.
      Meestal gebruiken ze dan ook twee camerabody's tegelijk om toch maar niets te missen (terwijl je lenzen wisselt kan je geen foto's maken).
      Last edited by Black B@ndit; 21 augustus 2013, 17:11.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht

De meest logische keuze als standaardlens voor een 6D is een 24-70 (of eventueel 24-105).
        Maar voor huwelijksfotografie zal je geregeld op f2,8 willen fotograferen, daarom vallen de 24-105 en de 24-70 f4 M IS al af.

De Canon is optisch net iets beter dan de Tamron, en de Canon heeft ook een snellere autofocus.
        Maar de Tamron is optisch ook vrij goed, er zit beeldstabilisatie op, en ze kost maar de helft.

Als ze betaalbaar moet zijn, dan zal de Tamron 24-70 f2,8 VC zeker geen verkeerde keuze zijn.
        De lenzen voor een full-frame camera zijn nu eenmaal duurder dan lenzen die ontworpen zijn voor camera's met een kleinere sensor.

De 24-70 is geen all-round lens, als je die wil, dan is er een Canon 28-300 L IS of een Tamron 28-300 VC.
        Beide lenzen zijn niet lichtsterk genoeg voor huwelijksfotografie, en de optische kwaliteiten zijn eigenlijk niet goed genoeg voor een 6D (de beeldkwaliteit zal zichtbaar minder goed zijn dan met bijvoorbeeld een 24-70 f2,8 L II of een 70-200 f2,8 L IS II).
        Heel wat fotografen gebruiken een 24-70 f2,8 + een 70-200 f2,8 voor huwelijksfoto's.
        Meestal gebruiken ze dan ook twee camerabody's tegelijk om toch maar niets te missen (terwijl je lenzen wisselt kan je geen foto's maken).
        De 70/200 heb ik ook en in vergelijking met mijn andere lenzen steekt ze er met kop en schouders boven.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door François01 Bekijk bericht
          De 70/200 heb ik ook en in vergelijking met mijn andere lenzen steekt ze er met kop en schouders boven.
          Maar die voldoet niet aan de eisen, want het is niet echt een "betaalbare lens", dat geldt ook voor de 24-70 f2,8 L II, die is even goed als de 70-200 f2,8 L IS II, maar ook vreselijk duur...
          In plaats van de canon 70-200 is er nog de Sigma 70-200 f2,8 OS, en sinds kort is er ook nog de Tamron 70-200 f2,8 VC (naar het schijnt ook heel goed, maar wel een stuk duurder dan de Sigma).
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

Comment

als je "betaalbaar" wil gaan, waarom dan een FF willen kopen ?
            Bijpassende, goede lenzen drijven de totaalprijs sowieso flink omhoog.
            En er zijn echt ook wel goeie crop-camera's te vinden bij Canon (en anderen) waarop je voor flink minder geld aardige passende lenzen kunt vinden.

Ik wil hier niet de discussie openen over FF of crop, maar als het budget echt telt...
            Marc
            http://www.flickr.com/photos/marc-tailly/ - http://www.dbs.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DaanV Bekijk bericht
              Ik ga waarschijnlijk eind dit jaar nog een canon 6D kopen.
              Inmiddels ben ik al aan het opzoeken welk materiaal ik allemaal nodig heb.
              Een geschikte lens kiezen is een struikelblok, er is zoveel keus dat ik nog steeds niet kan beslissen wat te nemen.

Ik ben op zoek naar lenzen die geschikt zijn voor huwelijks- en portret fotografie. (betaalbaar liefst)
              Voor portret foto's van kinderen had ik deze lens gevonden: Canon EF 50mm f1.8 II
              Dan was ik nog op zoek naar een lens die zowel geschikt is voor portret- als voor huwelijksfotografie.
              (om niet steeds van lens te moeten veranderen, 2de toestel is nog geen optie) Hierbij dacht ik aan:
              Canon EF 70 - 200mm f/4 L USM of Canon EF -S 17 - 55mm f/2.8 IS USM
              Ik wil natuurlijk het uiterste uit de camera halen en wil dus gebruik maken van objectieven geschikt voor FF.

De bedoeling is dat ik buiten de 50 mm nog 1 lens koop waarmee ik het volgende kan trekken:
              - Portretfoto's
              - Groepsfoto's
              - Zowel foto's buiten als in de kerk
              - Avondfeest
              - Etc...

Dus eigenlijk een betaalbare all-round lens. Graag had ik jullie mening gehad en eventueel raad
              over welk objectief ik het beste kan kopen.

Groeten,
              Daan
              Meest geschikte lens voor jou is de 24-105, in combinatie met de zeer goede high iso jpegs van de 6D kan dat voor avondfotografie (feest) ook weinig problemen geven. (er is ook nog de flitser indien nodig)
              Betaalbaar nieuw, vooral in bulk versie en ook gemakkelijk te vinden tweedehands.
              De 70-200 f4 is ook niet duur maar ik vrees dat deze te beperkt inzetbaar is voor jouw doeleinden die je voor ogen hebt. Je kan niet alles hebben als je budget beperkt is.
              Dus zeker de 24-105, zeer goede allround lens.
              Met een oude 5D2 en de 24-70 had ik vroeger geen problemen voor huwelijken, dus met de betere (high iso) 6D en f4 moet dat dus ook lukken.
              Last edited by Funcky; 21 augustus 2013, 23:29.
              Canon R6 MKII , Canon RF VCM 35 1.4, Canon RF 85 1.2 L, Canon , Canon RF 100-500 L

Comment

Ik denk aan je vraagstelling dat je nog niet toe bent aan huwelijken (standaardzoom of telezoom)
                Ook het feit dat je budget niet toelaat om een tweede body te kopen staat dit in de weg. Een (serieuze) huwelijksfotograaf heeft altijd een back-up toestel bij want als er iets mis gaat met zijn toestel komt de hele bende 's anderendaags niet terug hé.
                D800 en een goed glasservies

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht

Bedankt voor de tip van een combinatie 24-70 f2,8 + een 70-200 f2,8 voor huwelijksfoto's.
                  Als ik naar de winkel ga zal ik deze zeker onthouden.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door marctailly Bekijk bericht
                    als je "betaalbaar" wil gaan, waarom dan een FF willen kopen ?
                    Bijpassende, goede lenzen drijven de totaalprijs sowieso flink omhoog.
                    En er zijn echt ook wel goeie crop-camera's te vinden bij Canon (en anderen) waarop je voor flink minder geld aardige passende lenzen kunt vinden.

Ik wil hier niet de discussie openen over FF of crop, maar als het budget echt telt...
                    Ik zou in de toekomst meer met fotografie willen doen.
                    Daarom dat ik nu het betere materiaal wil, anders kan ik binnen een jaar misschien alles terug buiten smijten en nieuw materiaal aankopen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Funcky Bekijk bericht
                      Meest geschikte lens voor jou is de 24-105, in combinatie met de zeer goede high iso jpegs van de 6D kan dat voor avondfotografie (feest) ook weinig problemen geven. (er is ook nog de flitser indien nodig)
                      Betaalbaar nieuw, vooral in bulk versie en ook gemakkelijk te vinden tweedehands.
                      De 70-200 f4 is ook niet duur maar ik vrees dat deze te beperkt inzetbaar is voor jouw doeleinden die je voor ogen hebt. Je kan niet alles hebben als je budget beperkt is.
                      Dus zeker de 24-105, zeer goede allround lens.
                      Met een oude 5D2 en de 24-70 had ik vroeger geen problemen voor huwelijken, dus met de betere (high iso) 6D en f4 moet dat dus ook lukken.
                      Lijkt me een knappe lens, ik zal deze lens zeker onthouden.

Comment

Ik fotografeer al jaren met een 5 serie en heb daar een 24-105L op, met deze lens heb ik al alles gedaan van huwelijken tot portretten en vakantie's, met deze lens kun je dus zeker op een 6D erg goed uit de voeten en het is nog redelijk betaalbaar.
                        Maar de 50 mm zou ik absoluut links laten liggen, deze voegt nl op een 6D tov de 24-105 niks toe, het is een leuk lensje om op een crop erbij te hebben, maar op een FF is het zowieso voor portetten niet echt geschikt, beter is de 85 1.8 mm, stuk duurder dat wel, maar in ieder geval te gebruiken vol open.
                        Ook de 70-200L 4.0 (liever nog de IS versie of de 2.8 versie) zis een absolute topper op een FF, lichtsterk genoeg, zeker met de huidige ISOmonsters en op 4.0 heb je op FF nog een mooie vage achtergrond.

Beste is natuurlijk de 24-70 plus de 70-200 beide de type 2, maar dan ben je even een kleine 4.000 euro lichter.

Dus alle EF lenzen passen op fullfram, de EF-S alleen op cropcamerá's, fysiek past het wel, alleen het achterste lensdeel is soms kleiner dan de sensor en zelfs verder naar binnen, waardoor in het ergste geval de spiegel ertegenaan klapt, dus ook niet even proberen.
                        Mijn beste Foto moek nog trekke.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jozef68 Bekijk bericht
                          Ik denk aan je vraagstelling dat je nog niet toe bent aan huwelijken (standaardzoom of telezoom)
                          Ook het feit dat je budget niet toelaat om een tweede body te kopen staat dit in de weg. Een (serieuze) huwelijksfotograaf heeft altijd een back-up toestel bij want als er iets mis gaat met zijn toestel komt de hele bende 's anderendaags niet terug hé.
                          Ik weet wat je bedoelt, maar je weet waarschijnlijk ook dat je ergens moet beginnen.
                          Het is niet mogelijk om zo maar in één keer het materiaal van een professionele fotograaf te kopen.
                          Ik zou met in de toekomst meer met fotografie willen bezig houden.
                          Ik wil beginnen met huwelijksfotografie aangezien ik dit bij vrienden zou kunnen doen.
                          Maar achteraf zal ik zeker nog een camera bijkopen, je kan niet naar de winkel gaan zonder je jezelf een budget geeft.
                          Wie weet wat heb je dan allemaal bij. Als ik rijk geboren was had het natuurlijk allemaal geen probleem geweest!

Comment

Tip: vraag iemand mee die al wat ervaring heeft met huwelijksfotografie. Dan heb je direct je back-up. En misschien ook een andere lens.
                            Fotografie is leren kijken.
                            http://johanluyckx.weebly.com

Comment

als je budget wat lager is koop dan een canon 24-70 2.8 L versie I tweedehands of de tamron versie, alle twee rond de 1000euro. als 70-200 heb je ook budget opties, ofwel de sigma (laatste 2.8 versie) , de nieuwe tamron die zeer goed zou zijn en de canon versie 1 2.8.
                              nu een huwelijk zonder 2de toestel raad ik je echt niet aan. Voor ik zelf een tweede body kon betalen huurde ik er gewoon 1tje bij voor bepaalde opdrachten
                              A7 f1.4 fuji F2 & F1.4

Comment

Working...
                              X