Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikkor AF op D3200

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Nikkor AF op D3200

Ik heb een Nikon D3200 en momenteel een 70-200 telelens.
    Nu heb ik voor bepaalde dingen een grotere telelens nodig. Zou het enig nut hebben om een oudere AF Nikkor 70-300 op mijn D3200 te plaatsen?

Ik weet dat autofocussen niet zal gaan, maar gaat die lens voor full frame camera's enige nuttige zoom brengen op mijn cropped sensor?

Alvast bedankt om een onervaren fotograaf verder te helpen!

Re: Nikkor AF op D3200

Als u daadwerkelijk een 70/200 hebt is dat ook een FF lens, u krijgt met een 70/300 dus gewoon 100mm erbij.
    Maar of u nu een dx of FF lens neemt maakt niet uit, mm's zijn een gegeven van de lens en veranderen niet , eender op welke body je ze zet.
    De zogenaamde cropfactor is een eigenschap van body's met een kleinere sensor i.v.m. een FF camera.

En om nog even op een oude 70/300 terug te komen, die zijn dikwijls aanlokkelijk door hun prijs, weet echter dat manueel focussen met een hedendaagse cropcamera veel minder gemakkelijk is dan met een oude analoge camera. Ik zou verder sparen voor een moderne versie, dan heb je er ineens VR bij.
    D800 en een goed glasservies

Comment

Sorry voor de verkeerde informatie, maar ik heb nu geen 70-200 maar de kitlens 55-200.

Als ik het 'verhaaltje' van de cropfactor goed begrepen heb, zal zo'n oudere 70-300 lens op mijn cropped camera hetzelfde beeld geven als een 105-450 lens?

Ik kan de lens gratis gebruiken, maar het zou gek zijn om er veel moeite om te doen als het voordeel geen geeft...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DenBeke Bekijk bericht
        Als ik het 'verhaaltje' van de cropfactor goed begrepen heb, zal zo'n oudere 70-300 lens op mijn cropped camera hetzelfde beeld geven als een 105-450 lens?
        Dan denk ik dat je het verkeerd gelezen hebt. 70-300 zal 'gewoon' 70-300mm zijn, net als dat je 55-200 lens 'gewoon' 55-200mm is. Of de lens dan geschikt is voor FF of Crop maakt in die zin dus niet uit.
        Kortom: met de 300mm lens zul je het beeld 1,5x dichter bij kunnen halen dan met je 200mm lens.

De term 'cropped beeld' kun je beter even vergeten. Dat is een vergelijking met fullframe camera's, waar de meesten (ik niet en in alle waarschijnlijkheid jij ook niet) geen ervaring mee hebben. Een vergelijking is dus zinloos, totdat je zelf de omschakeling naar FF maakt. Ook dan gaat de :1.5 niet helemaal op, omdat je dan zit met een iets andere beeldhoek. Daar heb ik (volgens mij hier op het forum) eens een goede uitleg over gelezen, inclusief foto's, maar dat kan ik niet meer vinden.
        Nikon D90; Nikon AF-S DX 18-105mm f/3.5-5.6G ED VR; Nikon AF-S 50mm f/1.8;

Comment

Oké, bedankt!

Comment

Even wat verduidelijking m.b.t. de zogenaamde cropfactor en de brandpuntsafstand.

1. Een lens projecteerd steeds hetzelfde beeld, ongeacht de sensor erachter. Hoe groter de sensor, hoe groter de lens moet zijn om de volledige sensor te kunnen bedekken. Daarom is een FF lens, breder, zwaarder en duurder dan een lens voor een crop-camera of een compact.
            Een FF lens is dus ook perfect bruikbaar op een crop-camera. Je gebruikt dan slechts een gedeelte van het glas maar dit is wel het betere deel (kwaliteit neemt af naar de randen).
            Lenzen gemaakt voor een crop-camera werken soms ook op een FF. Deze 'soms' is afhankelijk van de digitale compatibiliteit en niet van het glaswerk. Daarnaast zal het glaswerk de FF sensor niet volledig bedekken en zal een foto naar de hoeken toe onscherp en zwart zien. De meeste FF camera's hebben een setting om enkel het gedeelte van hun sensor te gebruiken dat overeenkomt met een crop-camera. De foto wordt dan automatisch gecropt en je ziet de zwarte hoeken niet.

2. Wanneer men het 'gedrag' van een lens op een crop-camera of compact vergelijkt met een FF (35mm formaat) dan gaat het eigenlijk niet over de lens, maar over een afdruk (of weergave op een scherm). Gezien een crop-camera een kleinere sensor en dus kleiner oppervlak heeft dan een FF, moet zijn beeld meer vergroot worden om een afdruk op eenzelfde formaat te bekomen. Dit meer vergroten is evenredig met de cropfactor. Het meer vergroten maakt ook dat het 'lijkt' alsof de foto met een lens met een grotere brandpuntsafstand is genomen. Vandaar dat men zegt dat een 70-200 op een crop-camera overeenkomt met een 105-300mm op een crop-camera met cropfactor 1,5.

3. Het wordt echt verwarrend wanneer men beelden bij 1:1 weergave gaat vergelijken (1 pixel van foto op 1 pixel van beeldscherm). Bij het zodoende vergelijken van een crop-camera en FF, van beelden gemaakt bij brandpunstafstanden die gelijk zijn of evenredig met de cropfactor verschillen, gaat het aantal pixels en hun resolutie ook meespelen.
            Het nut van dergelijke discuties is vaak beperkt aangezien je voor een weergave op een scherm slechts 2Mpix nodig hebt (HD resolutie) en voor een afdruk van 20x30cm (200dpi) slechts 3,7Mpix.
            M.a.w. dergelijke discuties niet beginnen tenzij je de tijd ervoor hebt en iedereen het over eens is wat men juist wil vergelijken en het hetzij zuiver theoretisch, hetzij over grote afdrukken gaat.
            Last edited by cojon; 24 augustus 2013, 14:48.
            D7000/D600 + Nikkor, Tamron, Tokina, Sigma, Kenko, Metz

Comment

Geweldig duidelijke uitleg!
              Bedankt!

Comment

Working...
              X