Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Tamron SP 300 mm lens 2,8 LD IF

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Tamron SP 300 mm lens 2,8 LD IF

hallo,

eerder deze week een discussie gepost over een Minolta 300mm F4 die via ebay worldwide te koop was, maar hier ga ik toch maar vanaf zien, wil het risico niet lopen hoewel de prijs nog steeds behoorlijk laag ligt op deze moment (veiling duurt nog wel 2 dagen)

maar ben op zoek naar een vervanger voor mijn Sigma 150-500mm lens die ik normaal gezien dit weekend verkoop. En ik zit nu te twijfelen tussen heel wat lenzen. Er is niet echt haast bij, hoewel ik het ook wel jammer zou vinden om langere tijd zonder lens te zitten, want dan zou ik geen vogeltjes meer kunnen fotograferen. Belangrijk om weten is misschien dat het budget momenteel zo'n 500 à 600 euro is (meer is geen optie op dit moment).

ik heb een Tamron SP 300 mm lens 2,8 LD IF lens gevonden, die een redelijke score behaalt op dyxum, maar ik weet niet goed wat ik hiermee aan moet.
    uit de advertentie maak ik op dat deze enkel op Sony Alpha gebruikt kan worden via een adapter (die zit erbij) maar ik vraag me dan af of de lens nog steeds kan autofocussen of enkel manuele focus nog mogelijk is dan. De vraagprijs hiervoor is 450 euro. Maar ik heb er dus geen idee van of deze lens die prijs wel waard is.

Bovendien zit ik dan met maar 300mm. Nu is het op deze lens waarschijnlijk wel mogelijk om een teleconverter te gebruiken, maar wat gaat dat doen met de AF en met de scherpte van deze lens? En welke teleconverter moet ik dan gaan gebruiken. Best ook tamron nemen, of maakt dat al niet zoveel uit.

1.4x teleconverter dan kom ik op 420mm en een F waarde van 4, denk ik
    1.7x teleconverter dan kom ik op 510mm en een F waarde van ?? (heb nog een Soligor van 1.7 liggen, maar die is kapot, maar kan ik misschien nog wel laten repareren)
    2x teleconverter dan kom ik op 600mm en een F waarde van 5,6, denk ik, maar werkt de AF dan nog en gaat de scherpte niet geweldig veel achteruit dan?

Ik heb deze week ook al het advies gekregen om eens rond te kijken naar een Tamron 200-500mm die toch scherper zou moeten zijn dan mijn Sigma 150-500mm.
    Of een Sony 70-400mm, maar die ga ik niet vinden binnen mijn budget.

Ik weet het, het is een hele boterham, maar ik kan alle hulp gebruiken. Eventuele andere alternatieven zijn allemaal welkom, maar hou aub rekening met mijn budget ( moest het kunnen zou ik ook een prime lens van 500mm F4 kopen, maar dat gaat helaas niet) en met het feit dat het doel toch vogelfotografie is. Verder ga ik ook Sigma links laten liggen, want met mijn Sony A55v is de kans groot dat deze niet compatibel zijn met mijn toestel.

alvast bedankt voor jullie hulp en reacties.
    Mvg,
    Kristof

Re: Tamron SP 300 mm lens 2,8 LD IF

ik heb zelf ondertussen even verder gezocht, en ik denk dat deze lens in twee versies bestaat: de AF en die zonder AF en ik vrees dat deze lens geen AF lens is.

Comment

De oude 70-400 zilveren variant wordt op dit ogenblik regelmatig aangeboden voor rond de 1k€ (vb. ebay.de, marktplaats.nl daar zijn er een paar gepasseerd verleden week) - die gaan allemaal over op de 70-400G II - die sneller focust - maar wel 2k€ kost. Misschien wordt het zo wel haalbaar - dat blijft een behoorlijk dure lens, maar een 150-500 is ook niet gratis. Reken maar dat die lens beregoed is, ook op 400mm, haast even goed, op sommige punten beter dan de 400mm f4.5 prime zelfs.

Comment

de tamron 300mm heb ik al laten varen, want dat is een volledige manuele focus lens en dat zie ik niet zitten.
        Als alles goed gaat is mijn Sigma 150-500mm dit weekend verkocht voor 500 euro.

Maar dan blijft de keuze nog tussen een tamron 200-500mm die ik op ebay gevonden heb voor een 750 euro ongeveer (deze lens vindt je blijkbaar niet zo vaak) of de Sony 70-400mm die ik eveneens gevonden heb voor zo'n 750 euro. Beiden op dit moment eigenlijk net boven mijn budget, maar daar valt misschien nog wel een mouw aan te passen.

Maar is 400mm niet vaak net te weinig voor vogelfotografie? Ik lees altijd overal dat je nooit genoeg millimeters kan hebben. Met de sigma 150-500 heb ik nu momenteel meer, maar heb dit weekend deftig getest met deze lens en was toch een beetje teleurgesteld in de scherpte ervan.

En op zo'n 70-400mm lens nog een teleconverter gaan gebruiken is waarschijnlijk zo goed als niet te doen, vermoed ik?

mvg,
        Kristof

Comment

Kristof,

Als je de Sony 70-400mm voor 750 Euro kunt kopen, niet twijfelen direct kopen(desnoods een maand boterhammen met choco eten) want voor zo weinig geld ga je hem niet vlug meer vinden.

Ik heb zelf al veel telelenzen gehad(in deze volgorde : Sigma 400mm 5.6 APO, Sigma 300mm 4.0 APO Macro, Minolta 500mm 8.0 Reflex AF, Tamron 200-500mm en tenslotte de Sony 70-400mm) en voor mij blijft de Sony de beste van allemaal en je kan zonder problemen croppen.
          Dit is een lens die ik nooit ga verkopen.
          Het enige dat beter is of even goed zijn de prime lenzen van Minolta en Sony.

Ik heb toevallig vandaag wat foto's gepost : http://forum.belgiumdigital.com/f72/...en-465857.html
          De eerste en de laatste zijn met de Sony genomen, de middelste met een Minolta AF 200mm 2.8 G APO HS(die ik gekocht heb om mee te nemen op een rondrit in Turkije waar ruimte en gewicht beperkt waren) in combinatie met een Kenko Teleplus Pro 300 DG 2x Teleconverter.

Nog een paar links naar foto's van mij, allemaal genomen met de Sony 70-400mm.
          http://forum.belgiumdigital.com/f72/lekker-376838.html
          http://forum.belgiumdigital.com/f80/...-a-392458.html
          http://forum.belgiumdigital.com/f80/...-a-392662.html
          http://forum.belgiumdigital.com/f80/...-a-392907.html
          http://forum.belgiumdigital.com/f72/...ie-416414.html
          http://forum.belgiumdigital.com/f72/...-a-457724.html
          En zelfs macrofoto's kan je er mee maken : http://forum.belgiumdigital.com/f74/...ar-365013.html

Sven
          Sony A58 met glas, Fuji X-E1
          Portaal : http://users.pandora.be/sven_df/
          Vanaf 8/8/2007 : vernieuwde fotosite met macro-gedeelte

Comment

Heel mooie foto's Sven, de roofvogels zien er geweldig uit.

Moeilijke keuze tussen de Tamron en de Sony als je het mij vraagt. Ik heb de Sony 70-400g ook gehad en vond die nogal zwaar en vooral een 'dikke' lens. De Tamron is smaller en lichter waardoor die net wat beter in de hand te houden is. En ja, je kan een 400mm croppen tot 500mm, maar dat kan je ook met de 500mm en dan bekom je een 600mm. Ik vind de scherpte vd Tamron op 500mm zeker goed genoeg en denk toch dat je een voordeel hebt tov de 400mm.

De Tamron heeft soms last van CA die de Sony niet heeft, maar met Camera Raw in CS6 is dat zo gefixt.
            Last edited by alex606; 18 augustus 2013, 14:06.
            Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
            Mijn bird foto's en urbex foto's

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door krikkybilly Bekijk bericht
              En op zo'n 70-400mm lens nog een teleconverter gaan gebruiken is waarschijnlijk zo goed als niet te doen, vermoed ik?
              Nee, niet doen. Heb een 1.4tc gebruikt op de Minolta 400/4.5 die lichtsterker is en de scherpte gaat achteruit. Je kan er nog wel degelijke foto's mee maken maar toch. En de AF is ook trager waardoor die niet geschikt was voor vogels in de vlucht. En de bij de 70-400g zal het zeker niet beter zijn vanwege de F5.6. En AF met de meeste tc mag je vergeten.
              Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
              Mijn bird foto's en urbex foto's

Comment

De Sigma 150-500mm is zonet verkocht, dus vanaf nu zit ik met de gebakken peren
                Geen lens meer en er nog steeds niet helemaal uit dewelke het moet worden.
                heb jullie foto's bekeken en moet zeggen dat ze allebei indrukwekkend zijn, dus dat maakt het niet echt makkelijker.

enfin, ik heb ondertussen een tamron 200-500 gevonden voor 600 euro, wat binnen het budget valt, maar de sony 70-400 doet met toch echt nog wel serieus twijfelen, hoewel die op dit moment eigenlijk net te duur voor me is.

ik laat jullie weten wat het geworden is als ik er zelf uit ben geraakt

Comment

de knoop is al doorgehakt. Het is de Sony 70_400mm geworden, heb hem daarnet opgehaald voor 750 euro. Teveel voor mijn budget, dus het zullen twee maanden boterhammen met choco worden, maar de eerste bevindingen zijn alvast positief. Daarnet lukraak wat foto's mee genomen bij wijze van test en wat een scherpte... toch een groot verschil met de sigma 150-500mm hoor, of toch op het eerste zicht.

Hopelijk kan ik snel wat tijd maken om er eens deftig op uit te trekken met de sony, want ben toch heel benieuwd naar de prestaties.

Alvast bedankt allemaal voor jullie reacties, hopelijk kan ik snel een mooie foto posten genomen met mijn 'nieuw' tweedehands objectief

Mvg,
                  Kristof

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door alex606 Bekijk bericht
                    Heel mooie foto's Sven, de roofvogels zien er geweldig uit.

Moeilijke keuze tussen de Tamron en de Sony als je het mij vraagt. Ik heb de Sony 70-400g ook gehad en vond die nogal zwaar en vooral een 'dikke' lens. De Tamron is smaller en lichter waardoor die net wat beter in de hand te houden is. En ja, je kan een 400mm croppen tot 500mm, maar dat kan je ook met de 500mm en dan bekom je een 600mm. Ik vind de scherpte vd Tamron op 500mm zeker goed genoeg en denk toch dat je een voordeel hebt tov de 400mm.

De Tamron heeft soms last van CA die de Sony niet heeft, maar met Camera Raw in CS6 is dat zo gefixt.
                    Dank je voor het complement(complement aan de lens eigenlijk), Alex.

Ik heb de Tamron ook gehad voor de Sony en spijtig om te zeggen maar ik vond de foto's die met de Tamron gemaakt werden nooit echt scherp.
                    Ik heb al zitten denken dat het misschien aan mijn toestel lag, de Tamron heb ik steeds gebruikt met de A350, terwijl ik de Sony enkel vanaf de A55 gebruikt heb.
                    Nog een andere reden om te denken dat het aan de A350 lag is bvb het feit dat ik weet dat jij tevreden bent over de 500mm 8.0 Reflex terwijl die bij mij op de A350 nog slechtere resultaten gaf dan de Tamron( ik heb indertijd zelfs de Reflex verkocht om mij de Tamron te kunnen kopen).

Proficiat met de aankoop, Kristof.
                    Als je de resultaten zult zien zal je blij zijn dat je ze gekocht hebt.

Sven
                    Sony A58 met glas, Fuji X-E1
                    Portaal : http://users.pandora.be/sven_df/
                    Vanaf 8/8/2007 : vernieuwde fotosite met macro-gedeelte

Comment

Working...
                    X