Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

stof IN objectief

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• stof IN objectief

daarnet alle spullen aan het klaarleggen om straks naar een tuinfeest/minifuif te gaan fotograferen, en aangezien het al een tijdje geleden was, heb ik alle objectieven nog eens afgestoft.

Nu had ik ervoor al in de zoeker van mijn 60D stofvlekjes opgemerkt bij mijn canon 70-200 f4, welke 2dehands is aangekocht.

Bij het afstoffen zag het glas er al veel beter uit, tot wanneer er een stofje maar niet van het frontelement wilde gaan...
    Blijkt nu dat het stofje achter het frontelement zit... (samen met nog een 2-tal andere stofjes, maar die zitten meer aan de rand, voor mij geen probleem)

Aangezien de lens niet uitzet bij het zoomen lijkt het nogal vreemd dat er stof IN de lens zit,
    maar weet iemand hoe ik dit kan verwijderen?
    NEX-5 + Sony 18-55 OSS || Canon 60D + Tamron 17-50mm f/2.8 XR Di II LD Asph Canon + Canon 50mm f/1.8 II + Canon 70-200 f4 L
    https://www.flickr.com/photos/mdesmedt/

Re: stof IN objectief

Van zo'n stofje zie je toch niets op een foto, of je moet de lens al heel hard dicht draaien...

Als het je stoort, dan kan je dat wel bij een hersteldienst laten verwijderen. Zelf zou ik er niet aan beginnen.
    "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door K-2 Bekijk bericht
      Van zo'n stofje zie je toch niets op een foto, of je moet de lens al heel hard dicht draaien...

Als het je stoort, dan kan je dat wel bij een hersteldienst laten verwijderen. Zelf zou ik er niet aan beginnen.
      Ik zag in elk geval stofvlekjes door de zoeker, als het nu niet weg is stoort het mij wel wat, maar als ik er 100'den euro's voor moet neertellen, liever niet, aangezien ik veel op f4 fotografeer...
      NEX-5 + Sony 18-55 OSS || Canon 60D + Tamron 17-50mm f/2.8 XR Di II LD Asph Canon + Canon 50mm f/1.8 II + Canon 70-200 f4 L

Comment

Het zou me echt verbazen als je foto's er last van zouden hebben...

Bekijk dit maar even, dan kan je vergelijken met de grootte van het stofje in jouw lens :
        http://kurtmunger.com/dirty_lens_articleid35.html
        "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

Comment

Heb ik ook bij 1 objectief, zie je inderdaad niet. Niet van wakker liggen.
          Bezoek onze website: Studio Vanbilloen Facebook groep: https://www.facebook.com/groups/studio.fotografie.hulp/ | Facebookgroep Studiofotografie materiaal 2eHands/

Comment

ok dan, ik zal het wel merken als ze me te erg storen

desalniettemin, hoe kan zon stofje daar geraken? ik vind persoonlijk dat het niet echt zou mogen gebeuren bij een lens van die klasse...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Michiel. Bekijk bericht
              hoe kan zon stofje daar geraken? ik vind persoonlijk dat het niet echt zou mogen gebeuren bij een lens van die klasse...
              Lenzen zijn niet hermetisch gesloten. Bij het zoomen en bij het scherpstellen bewegen er een ganse reeks lenzen en lenzengroepen in uw objectief. Deze bewegingen veroorzaken luchtversplaatsingen. Er wordt dan lucht in en uit het objectief geblazen. En lucht bevat stofdeeltjes. Velen denken dat die luchtverplaatsingen alleen gebeuren bij lenzen die groter / kleiner worden bij het zoomen. Dat is verkeerd. Alle lenzen hebben het, ook prime-lenzen.

Stof op de voorste lenselementen is haast nooit zichtbaar op de foto. Stof op de achterste lenselementen kunnen wel zichtbaar worden als je met kleine diafragma's werkt maar dan moet je al groot stof hebben. Bij telelenzen is de kans dat je het op de foto ziet kleiner dan bij breedhoeklenzen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Michiel. Bekijk bericht
                ok dan, ik zal het wel merken als ze me te erg storen

desalniettemin, hoe kan zon stofje daar geraken? ik vind persoonlijk dat het niet echt zou mogen gebeuren bij een lens van die klasse...
                Ik heb de 70-200 F4 L ook. Hoe het stof in uw objectief geraakt is, is voor mij een raadsel. Mijn 18-135 heeft dit dus ook, van deze sta ik er niet stom van. Is juist een stofzuiger
                Bezoek onze website: Studio Vanbilloen Facebook groep: https://www.facebook.com/groups/studio.fotografie.hulp/ | Facebookgroep Studiofotografie materiaal 2eHands/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bvphotography Bekijk bericht
                  Ik heb de 70-200 F4 L ook. Hoe het stof in uw objectief geraakt is, is voor mij een raadsel. Mijn 18-135 heeft dit dus ook, van deze sta ik er niet stom van. Is juist een stofzuiger
                  Mijn D70 heeft stof in de viewer. Ook ambetant.
                  Ubi bene, ibi patria.
                  BD0388BE
                  Een website

Comment

Kan inderdaad misschien gewoon wat ambetant zijn, maar op de foto's zelf zal je er niks van merken.
                    Vraag maar eens aan de bezitters van een Canon 17-55 2.8 (bijgenaamd, de stofzuiger) die zullen je wel bevestigen dat je niks van deze stofjes ziet op de foto, en zowat elke 17-55 2.8 die iet of wat gebruikt wordt heeft heel wat stof binnenin.
                    Groetjes

Comment

Working...
                    X