Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke lens voor nieuw toestel

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Welke lens voor nieuw toestel

Goeienacht, ik ben Stijn en wil graag mijn 1e reflextoestel kopen, ik ben er nog niet echt uit maar het grote probleem zijn vooral de lenzen:

De kandidaten voor mijn 1e toestel:
    Nikon D3200 of D5200
    Canon 100D of 700D

Alleen vraag ik mij af welke lenzen ik nodig heb:

ik wil vooral foto's maken van auto's, vliegtuigen, treinen, landschappen en gebouwen. Macrofotografie zal bijna niet voorvallen maar het is wel mogelijk.

Alvast bedankt.

Re: Welke lens voor nieuw toestel

Tja, dat is in dit geval een lastige. Om de eerste twee eruit te pikken, auto's en vliegtuigen. Voor auto's (en gebouwen) gebruik je vaak een groothoeklens dus in dit geval zou ik gebruik maken van de kitlens (er vanuit gaande dat je die erbij koopt). Voor vliegtuigen heb je een telelens nodig en dan is 300mm minimaal maar al vaak aan de korte kant. Om toch kort enige lenstips te geven om als starter mee aan de slag te gaan.

- Canon 18-55m of 18-135mm kitlens (o.a. voor walkaround, auto's, landschappen en gebouwen)
    - Canon 55-250mm of 70-300mm telelens (o.a. voor vliegtuigen, treinen, landschappen)

Dit zijn zeer betaalbare lenzen met een goede prijs-kwaliteit om mee te beginnen. Al naar gelang je hobby zich ontwikkeld kun je meer specifieke duurdere lenzen kopen.

Ik gebruik zelf overigens al jaren een Canon camera dus over Nikon durf ik je geen advies te geven maar Nikon heeft feitelijk dezelfde lensvarianten als ik hierboven voor Canon heb genoemd.

Comment

Alles hangt een beetje af van je budjet , ikzelf gebruik het liefst de 100/400 maar van de sigma 50/500 hoor ik ook goede dingen maar beide zitten al in een hoger segment.Voor het overige sluit ik mij aan bij vorige reactie.

Comment

Nikon bezit idd ongeveer dezelfde lenzen.
        -Nikon 18-55 of 18-105 (en de nieuwe 18-140mm)
        -Nikon 55-200, 55-300 en 70-300

Mijn peter gebruikt de 100-400 van canon en dat is zeker een goede lens als telezoom zijnde dan. Ik bezit de sigma 50-500 en ben hier toch ook zeer tevreden van al is die niet zo lichtsterk.
        Qua lenzen worden hier wel vaker de kleine primes aanbevolen omdat deze zo lichtsterk zijn en niet veel kosten een 35mm 1.8 betaal je +/- 170-180

Maar ik zou in eerste instantie gewoon eens naar een winkel stappen waar ze die toestellen hebben die jij wilt, en deze eens in je handen nemen. Het toestel moet gewoon goed in je handen liggen en aanvoelen. Zo zou ik mijn keuze toch maken. Bij mij was dit nu nikon maar voor iemand anders zal dit canon zijn. Beide merken hebben schitterende camera's en lenzen...

Alvast veel succes
        Last edited by Kevve_; 14 augustus 2013, 10:45.
        http://www.flickr.com/photos/kevin0

Comment

Dan kan ik de 18-55 beter zo laten en voor de 18-105 (Nikon) of 18-135 (Canon) gaan. Die 18-140 van Nikon kost me net iets te veel.

Wat is nog een goede lens voor macrofotografie?
          Wat voor sport (vb. wielerkoersen)?

Comment

Hangt natuurlijk allemaal af van welke sport enz. Maar daarvoor zou je een tele kunnen gebruiken a la 55-200(300) of 70-300. Al zal de 70-300(de laatste versie) hier beter voor zijn als de 55-*00, je leest hier op forum toch vaak dat de focus van deze lens sneller is. En natuurlijk heb je ook de klasse lenzen hiervoor a la 70-200 2.8 maar daar betaal je dan wel weer voor. Als je macro foto's wil bereiken zoals hier op het forum zal je sneller naar een echte macrolens moeten grijpen, die zijn veel scherper dan een kitlens, kunnen van veel dichterbij scherpstellen, lichtsterker,...
            Wat betreft de kitlens, dat is een persoonlijke keuze, ikzelf bezit de 18-55 kitlens. En hierbij heb ik de 55-300 aangeschaft. Maar soms wou ik wel dat ik de 18-105 had gekocht ipv de 18-55. Dit wegens de 18-55 er bijna enkel bij mij op vakantie of in steden opzit, dit omdat je dan niet zo snel van lens zal moeten wisselen als je eens tele nodig hebt.
            http://www.flickr.com/photos/kevin0

Comment

Working...
            X