Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Een goede lens voor een Nikon D3200?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Een goede lens voor een Nikon D3200?

Hallo beste mensen

Ik ben een beginnend fotograaf en morgen ga ik een Nikon D3200 toestel kopen met de bijgeleverde kitlenzen 18-55 + 55-200mm.
    Nu heb ik wat opzoekwerk gedaan naar voorbeeldfoto's op internet omdat ik sterk twijfelde tussen de D3200 en de duurdere D5200.
    Omdat de D3200 wat beter binnen mijn budget valt heb ik dan ook voor deze gekozen omdat er dan nog geld over is voor accesoires.
    Toen ik sample images van beide toestelllen begon te vergelijken viel me op dat je bij de D3200 wel meer last hebt van ruis,wat ook normaal is voor dit goedkopere model.

Nu ben ik tot de vaststelling gekomen dat de kwaliteit van je foto's uiteraard ook van de lenzen afhangt,via volgende link zie ik dat je ook met de D3200 mooie en haarscherpe foto's kan maken: http://www.pixel-peeper.com/cameras/...es=3&digicam=0

Ik had graag wat advies gehad over welke lens ik het beste zou gebruiken om mooie foto's te bekomen,en vooral ook in donkere omgevingen (zoals bv een kerk enz.),en ook een lens dat iets of wat budget vriendelijk is.
    Heeft een goede lens ook invloed op de ruis in donkere omgevingen of ligt dit enkel en alleen aan de camera specs en instellingen? En welke lens moet je zeker wel hebben om goed van start te kunnen gaan om mooie foto's te maken?

Grtn.

Re: Een goede lens voor een Nikon D3200?

Bij de link die je hier vermeldt staan ook de lenzen Antoine
    Voor een "donkere" omgeving zie de lenzen met F/1.8 of F/2.8
    Ubi bene, ibi patria.
    BD0388BE
    Een website

Comment

Ik heb zelf recent de D3200 aangekocht en idd boven ISO400 krijg je te veel last van ruis. Echter wil je hiervoor upgraden ga je al richting full-frame moeten gaan, want de D5200 en D7100 hebben daar ook last van. Hier kan je vergelijken http://www.dpreview.com/reviews/nikon-d3200/12.
      Gewoon zorgen dat je in de meeste situaties onder ISO400 kan blijven. Je kan dus ook best investeren in een flits waarmee je kan bouncen als je veel in minder goede (licht) omstandigheden foto's neemt, bv. een Nikon SB600/700/800.

Wat lenzen betreft ben ik ook gestart met de 18-55 kitlens, hetgene een goede lens is. Ik heb deze echter snel vervangen door een 50mm f/1.8, omdat ik hoopte de flash dan niet te moeten gebruiken binnenshuis. Je kan dan idd langer zonder flash, maar binnenshuis heb je uiteindelijk toch altijd een flash nodig. Ook vond ik de 50mm te beperkt en wou ik ook wat meer groothoek. Nu heb ik de Sigma 17-50 f/2.8 en ben ik tevreden, mooie heldere en scherpe foto's.
      Last edited by Bobb; 14 augustus 2013, 16:23.

Comment

Ik heb hem vandaag de 2de dag in mijn bezit en ik ben hem zojuist eens in de kerk gaan testen omdat dat voor mij de ideale plaats leek om de "donkere" omstandigheden eens uit te proberen.
        Met mijn vorig toestelletje (een Panasonic LUMIX FZ45) had ik namelijk nogal veel last van ruis op deze plaats en die foto's vielen ook zeer donker uit waardoor ze alleen met een flinke photoshop beurt bruikbaar waren.
        Uiteraard is de D3200 dan ook een hele stap vooruit vergeleken met mijn Panasonic. Ik had al in een paar reviews gelezen waar men men zei dat ook de D3200 nogal vlug last had van huis bij hoge ISO waarden dus had ik ook wat schrik om dit toestel te kopen,maar ik ben eigenlijk aangenaam verrast van het resultaat.
        De hoeveelheid ruis valt echt wel te verwaarlozen,zelfs met de kitlenzen en het toestel in automatische stand en de ingebouwde flits heb ik niet eens nodig gehad.

http://imageshack.us/a/img443/8969/0cwx.jpg

Wel vind ik dat hij in auto mode op gebied van scherpte het een klein beetje laat afweten,toch in de auto mode maar geen idee of dit aan de instellingen ligt of dit het toestel op zich is...
        In een kerk staan er ook nogal veel voorwerpen op elkaar geplakt dus misschien dat het toestel een beetje last heeft om te kiezen welke voorwerpen hij zich precies moet focusen.
        Ook buiten in het daglicht vind ik dat de kleuren iets te "flets" overkomen naar mijn persoonlijke smaak,misschien dat een polarisatiefilter op de lens daar een oplossing kan bieden?

http://img19.imageshack.us/img19/4353/gmc9.jpg

Alles bij elkaar ben ik wel tevreden over mijn aankoop,het is een prima toestel en uiteraard moet ik het ook nog wat verder uittesten om alle mogelijkheden die hij biedt onder de knie te krijgen.
        Last edited by Antoine Bomon; 14 augustus 2013, 19:08.

Comment

Antoine, dat zijn toch geen slechte foto's.
          (wel opletten met het formaat dat BD toelaat he)
          Het is ook de eerste keer dat je met deze camera werkt.
          Kan je de exif geven? ISO-F-S enz. Het soort WB dat je gebruikt hebt.

Het blauw in de lucht is ook niet slecht.
          Vroeger kon ik direct zien of het digitaal was of niet

Kijk eens of je geen hulplijnen kan krijgen in de zoeker.
          Effe in de menu duiken of de handleiding.
          Last edited by theokus; 14 augustus 2013, 17:57.
          Ubi bene, ibi patria.
          BD0388BE
          Een website

Comment

"Outstanding low ISO performance in both JPEG and Raw files" > D7100. En ik heb die camera
            Ubi bene, ibi patria.
            BD0388BE
            Een website

Comment

Theokus ik heb deze op automatische stand getrokken,beetje uit gemakzucht vlug zo getest want ik moet eens goed de instellingen en de handleiding doorlopen eerst
              Misschien ligt het puur aan mijn persoonlijke smaak omdat ik eigenlijk zelf van iets meer contrast hou in mijn foto's.
              Ja ik ga vlug de foto's vervangen met een link naar imageshack.
              Last edited by Antoine Bomon; 14 augustus 2013, 19:09.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Antoine Bomon Bekijk bericht
                Theokus ik heb deze op automatische stand getrokken,beetje uit gemakzucht vlug zo getest want ik moet eens goed de instellingen en de handleiding doorlopen eerst
                Misschien ligt het puur aan mijn persoonlijke smaak omdat ik eigenlijk zelf van iets meer contrast hou in mijn foto's.
                Ja ik ga vlug de foto's vervangen met een link naar imageshack.
                Automatische stand?
                Wel des leuker om te zien dat de foto's toch goed zijn niet?
                De buitenopname, de kerk enz. kon idd. iets meer contrast gebruiken.
                Ubi bene, ibi patria.
                BD0388BE
                Een website

Comment

Ja daarom dat ik er over nadenk om een polarisatiefilter aan te schaffen,omdat ik gezien heb dat deze niet alleen schitteringen/weerkaatsingen in bijvoorbeeld wateroppervlakken en ruiten reduceert maar ook de kleuren iets mooier en intenser maakt. Zou je een dergelijk "warmer" effect ook kunnen bekomen door een iets kwalitatievere lens te gebruiken of kan dit alleen door de instellingen van het toestel zelf te wijzigen?

Comment

Ja daarom dat ik er over nadenk om een polarisatiefilter aan te schaffen,omdat ik gezien heb dat deze niet alleen schitteringen/weerkaatsingen in bijvoorbeeld wateroppervlakken en ruiten reduceert maar ook de kleuren iets mooier en intenser maakt. Zou je een dergelijk "warmer" effect ook kunnen bekomen door een iets kwalitatievere lens te gebruiken of kan dit alleen door de instellingen van het toestel zelf te wijzigen?
                    Een goede lens heeft altijd mijn voorkeur MAAR die zullen in feite niet veel helpen in hetgeen je wil
                    Bekijk de instellingen van de camera.
                    Filters kunnen ook voor allerlei effecten zorgen.

Kijk eerst op blz. 76 van jouw handleiding.
                    Stel de camera in op "Levendig" > maak een foto
                    Stel de camera in op "Landschap" > maak een foto.
                    Ik denk dat het resultaat je goed zal bevallen....hopelijk

Witbalans op daglicht zetten.
                    En één focuspunt instellen > centraal in het midden.
                    (zie handleiding)
                    Bij helder weer > ISO 100 (of 200).
                    F > 8 of meer
                    De tijd zal de camera instellen.
                    Is niet erg van belang bij een onderwerp dat niet beweegt. Behalve als je "de bibber" hebt
                    Bij helder weer zal de tijd kort genoeg zijn
                    Bij ISO 100 (of 200) heb je geen ruis in de foto's.

Active D-Lighting op AAN (blz. 67 en lees waarom)
                    Matrix meting. (blz. 60 en lees waarom)

Google een keer op "handleiding D3200".
                    Op de pc leest dat gemakkelijker
                    Last edited by theokus; 15 augustus 2013, 04:19.
                    Ubi bene, ibi patria.
                    BD0388BE
                    Een website

Comment

De grootste fout die beginners maken (en dat is echt geen verwijt) is dat ze te veel spullen kopen.
                      Je hebt een goed toestel gekocht ,de zaak is nu om er mee te leren werken.
                      De handleiding is nu je grootste vriend voorlopig, experimenteer gerust je kan hem immers altijd terug naar de beginstand zetten.
                      En denk er aan; er is geen juiste stand want alles gaat of staat naar jouw smaak en fantasie.
                      Zie jij graag erg verzadigde kleuren zoals ken rockwell? hou je het graag sober, zwart-wit ,allemaal goed als jij maar tevreden bent.
                      Er is maar één manier om het te leren en dat is doen, veel plezier.
                      D800 en een goed glasservies

Comment

Ik heb zelf ook de D3200 en de ruis valt nog heel goed mee tot iso 800. Soms is zelfs iso 1600 nog aanvaardbaar, dat hangt van de situatie af.
                        In automatische stand ga je niet de beste resultaten verkrijgen, dat is normaal.
                        Als je de regels van de belichtingsdriehoek een beetje snapt, dan kan je zelf veel betere resultaten verkrijgen door je toestel zelf in te stellen.
                        Een filter heb ik zelf nog niet nodig gehad en vind het persoonlijk ook overbodig.

Met je bijgeleverde lenzen heb je al een bereik tussen 18 en 200mm. Meer heb je eigenlijk niet nodig.
                        Leer eerst even met deze lenzen en je toestel werken. Na een tijdje ga je je favoriete bereik ontdekken en dan kan je alsnog een kwalitatieve lens kopen met dat bereik.
                        Groetjes,
                        Dominic

Comment

Zelf overweeg ik ook een D3200. Er wordt een 18-55 lens bijgeleverd.
                          Wanneer beginnen de beperkingen van de camera met deze lens op te duiken? Ik bedoel maar: ik ben een gewone fotograaf die graag mijn kindjes op de foto zet en ook af en toe eens op reis ga en daar dan graag een landschap op de foto zet. Zijn deze daadwerkelijk zoveel slechter dan mijn compact Panasonic Z1-tje met 25mm lens?

Ik ben benieuwd want de prijs is wel redelijk scherp en ik zou echt graag een volwassen(er) toestel in huis halen.

Groetjes en alvast bedankt!

Nota: ik overweeg de aanschaf van een 18-200 om niet telkens te moeten switchen. Gelet op mijn gebruik, heb ik dan niet genoeg met een 18-110 of zoiets?

Comment

Bedankt allemaal voor de goede tips

Is bijvoorbeeld een Sigma 17-50 f/2.8 lens dan veel beter wat de fotokwaliteit betreft dan de standaard 18-55mm kitlens of zorgt deze alleen voor wat meer groothoek?
                            Momenteel maak ik veel foto's van mensen (posering en portretfoto's) dus is deze lens hier ook voor geschikt?
                            Want ik ben voornaamlijk op zoek naar een lens die meer groothoek heeft maar die dan ook een mooie scherpte bied om shoots te nemen van personen,kan dit beiden in 1 lens?

Comment

De Tamron 17-50 is wat beter dan de Sigma en deze is inderdaad beter dan de kitlens en is lichsterker.
                              Voor portret zou ik eerder naar een 70-200 gaan of een 85 1.8.

Comment

Working...
                              X