Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

groothoek of fish?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• groothoek of fish?

De titel zegt het al zelf, ik ben nu al een tijdje aan het twijfelen tussen de tokina 11-16 en de nikkor 10.5mm fisheye. Ik ga deze voornamelijk gebruiken op feestjes/party/evenementen en sport (meestal extreme sporten). Heel soms ga ik ook wel eens de straat op of landschapjes, maar dit is bijna verwaarloosbaar. Het is echt wel twijfelen, want ze zijn beide zeer goede kwaliteit blijkbaar, zowat het enige verschil is de vervorming. Wat zou volgens jullie het meest geschikt zijn?

grts, Lars
    Flickr| FB-pagina: Klik |Instagram: Klik

D7000 en D750

Re: groothoek of fish?

Met een FE en de juiste software kun je altijd defishen en een perfecte rectalineaire oname krijgen. Met wat oefening is goed in te schatten wat wel en niet op de rehthoekige opname komt vanuit de FE.
    Neem ook de Sigma 10mm HSM mee in je overweging.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Euh, je vergelijkt hier een prime en een zoom-obejctief en dat zijn twee totaal gescheiden werelden, meer nog, je twijfelt tussen een prime die dan nog een visoog is.
      Als fisheye-verslaafde kan ik alleen maar zeggen dat je met dat lensje knappe dingen kan doen, maar dan echt wel beperkt.
      Je moet verdikke goed weten waarmee je bezig bent en het is dat type lens waar je meer nog dan anders goed moet nadenken wat je gaat fotograferen.
      Met een groothoek-zoomlens heb je hierin heel wat meer vrij spel en vooral, je zit niet direkt op het erxtreme van groothoek.
      Fisheye is een leuke lens om te gebruiken, te hebben, maar ik gellof dat je met een groothoek-zoom heel wat meer foto's nemen zal dan anders.
      Als ik rond loop is de fisheye steeds mee, die groothoek niet en dat wordt bepaald door de plaats waar ik naar toe ga. In stad zit die groothoek ook zeker in mijn tas en dan merk ik dat die meer op de camera zit dan de fisheye.
      Misschien kan volgende statistiek helpen.
      Mijn groothoeklens zit in een stadsbezoek tot 70% van de tijd op de camera, de fisheye haalt dan een 3%. De rest zit dan in een 50mm prime of in mijn 28-200 allround-lens
      Maar, probeer beide lenzen eens te gebruiken tijdens een SD en je zal zelf merken waar je het meeste plezier, fotos aan hebt.
      Natuurlijk is ook het type van onderwerp dat je fotografeert bepalend. Maar dat bepaal je zelf.
      https://www.fotospotter.be
      Je suis content d’être heureux

Comment

Leuk lensje dat zo een beetje tussen de twee hangt, is de redelijk betaalbare Sigma 8-16 mm.
        Gebruik dat tamelijk dikwijls.
        Canon G15, 7D en 1000D + Katzeye, met 17-55 2.8, 100-400 4.5-5.6 L + 1.4 ext III, 70-200 2.8 L II, 100 Macro 2.8 L, Carl Zeiss 1.4 50, Sigma 8-16 4.5-5.6, Lensbaby Composer, Speedlite 430 EXII, Manfrotto's

Comment

Het is nu wel zo dat een 11-16 niet echt een groot zoombereik heeft hoor. Normaal zal die bij mij zelfs altijd op 11mm blijven staan. Ik twijfel vooral of het effect van de fisheye het ook effectief waard is om die te kopen.
          Andere lenzen zijn uitgesloten, want ik zoek er met zeker een f2.8, aangezien ik meestel in donkere omstandigheden werk.

Oorspronkelijk geplaatst door purlut Bekijk bericht
          Euh, je vergelijkt hier een prime en een zoom-obejctief en dat zijn twee totaal gescheiden werelden, meer nog, je twijfelt tussen een prime die dan nog een visoog is.
          Als fisheye-verslaafde kan ik alleen maar zeggen dat je met dat lensje knappe dingen kan doen, maar dan echt wel beperkt.
          Je moet verdikke goed weten waarmee je bezig bent en het is dat type lens waar je meer nog dan anders goed moet nadenken wat je gaat fotograferen.
          Met een groothoek-zoomlens heb je hierin heel wat meer vrij spel en vooral, je zit niet direkt op het erxtreme van groothoek.
          Fisheye is een leuke lens om te gebruiken, te hebben, maar ik gellof dat je met een groothoek-zoom heel wat meer foto's nemen zal dan anders.
          Als ik rond loop is de fisheye steeds mee, die groothoek niet en dat wordt bepaald door de plaats waar ik naar toe ga. In stad zit die groothoek ook zeker in mijn tas en dan merk ik dat die meer op de camera zit dan de fisheye.
          Misschien kan volgende statistiek helpen.
          Mijn groothoeklens zit in een stadsbezoek tot 70% van de tijd op de camera, de fisheye haalt dan een 3%. De rest zit dan in een 50mm prime of in mijn 28-200 allround-lens
          Maar, probeer beide lenzen eens te gebruiken tijdens een SD en je zal zelf merken waar je het meeste plezier, fotos aan hebt.
          Natuurlijk is ook het type van onderwerp dat je fotografeert bepalend. Maar dat bepaal je zelf.

D7000 en D750

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door lars.c Bekijk bericht
            Het is nu wel zo dat een 11-16 niet echt een groot zoombereik heeft hoor. Normaal zal die bij mij zelfs altijd op 11mm blijven staan. Ik twijfel vooral of het effect van de fisheye het ook effectief waard is om die te kopen.
            Andere lenzen zijn uitgesloten, want ik zoek er met zeker een f2.8, aangezien ik meestel in donkere omstandigheden werk.
            Dus de tokina 10-17 fisheye-zoom valt uit de boot dan (F3.5-4.5). Nochtans een leuke lens, is nogal gebeurt dat ik 1 of meerdere stops moest onderbelichten. Naar 17mm toe verminderd het FE effect wel.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door lars.c Bekijk bericht
              Bij groothoek telt iedere mm, dus van 11 tot 16mm is meer dan men denkt.

Hier heb je een simulatie
              http://imaging.nikon.com/lineup/lens...ator/index.htm
              https://www.fotospotter.be
              Je suis content d’être heureux

Comment

Ik gebruik een fisheye 16 mm op FF en ik beschouw dit niet als een vervanging /toevoeging voor een groothoek.
                De fisheye kies ik speciaal voor de vertekening en de geprononceerdere beeldvulling.

Ik vergelijk dan de FE met een Wide en niet met een ultrawide bij gebrek aan ervaring.

Mvg

Patric
                Last edited by Patric_M; 26 juli 2013, 13:38. Reden: aanvulling

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door zoltan Bekijk bericht
                  Leuk lensje dat zo een beetje tussen de twee hangt, is de redelijk betaalbare Sigma 8-16 mm.
                  Deze lens hangt nergens tussen die 2 en is gewoon een rectalineaire lens hen heeft geen enkel fish effect.
                  Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Ik heb ong. 1 jaar beide lenzen naast elkaar gebruikt voor partyfotografie.
                    Beide lenzen zijn niet echt vergelijkbaar. De Tokina 11-16 geeft op 11mm echt een strakke groothoekfoto, terwil de fisheye een leuk effectje geeft. Maar om alleen maar fisheyefoto's te schieten... Das wat saai denk ik.
                    Je kan uiteraard gaan recht trekken maar dan verlies je een serieus pak pixels.

Ik zou kiezen voor de Tokina, en later een fisheye.

De Sigma 8-16 zeker NIET kiezen want die is niet echt lichtsterk, en aangezien je feestjes wil fotograferen... Heb je dit nodig

Comment

Wel, deze uitleg zocht ik Ik zal eens beginnen uitkijken naar een lensje dan.
                      Bedankt allemaal!
                      Oorspronkelijk geplaatst door Jensdh Bekijk bericht
                      Ik heb ong. 1 jaar beide lenzen naast elkaar gebruikt voor partyfotografie.
                      Beide lenzen zijn niet echt vergelijkbaar. De Tokina 11-16 geeft op 11mm echt een strakke groothoekfoto, terwil de fisheye een leuk effectje geeft. Maar om alleen maar fisheyefoto's te schieten... Das wat saai denk ik.
                      Je kan uiteraard gaan recht trekken maar dan verlies je een serieus pak pixels.

Ik zou kiezen voor de Tokina, en later een fisheye.

De Sigma 8-16 zeker NIET kiezen want die is niet echt lichtsterk, en aangezien je feestjes wil fotograferen... Heb je dit nodig

D7000 en D750

Comment

ga voor de tokina 11-16 zoomlens en koop u een peleng 8mm fisheye erbij
                        die peleng 8mm fisheye is een leuke fisheye , je zal wel manueel ermee moeten werken maar bij een fisheye stoort dat niet dat manueel focussen
                        die peleng is nog betaalbaar en al bij al vrij lichtgevoeling 3.5 dacht ik, dat moet wel lukken icm met die d7000 dat je hebt

Comment

Working...
                        X