Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Eigenaardig probleem met Sigma 17-50 2.8 OS ism Nikon D3200

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Eigenaardig probleem met Sigma 17-50 2.8 OS ism Nikon D3200

Ik heb net een nieuwe Sigma 17-50mm 2.8 aangekocht omdat ik met de 50mm 1.8 toch wat beperkt was voor binnenfotografie.
    Met de 50mm trek ik dan misschien wel de scherpste foto's, maar in een leefruimte is een beetje meer groothoek toch handig als je niet nog meer achteruit kan stappen

Nu ben ik deze nieuwe Sigma binnen aan het testen tov de 50mm en merk ik dat ik met deze Sigma er niet in slaag om scherpe foto's te nemen op manueel met enkelvoudige-AF. Met de 50mm lukt dit perfect op verschillende diafragma's. Eerste gedacht was dat de focusmotor het niet goed deed, maar na ook een foto genomen te hebben op de auto-stand met de Sigma, blijkt dit niet het probleem te zijn.

Op auto krijg ik haarscherpe foto's Dan maar op automatisch AF-veldstand aangezien dit het enigste verschil is voor zover ik kan zien en idd deze worden al beter (maar nog niet zo scherp als op auto).

Iemand een idee wat ik hier verkeerd doe

Re: Eigenaardig probleem met Sigma 17-50 2.8 OS ism Nikon D3200

De sluitertijd is toch kort genoeg?
    In de automatische stand verhoogt de camera zelf de iso als er te weinig licht is, als je de camera op een andere manier instelt (diafragmavoorkeuze, sluitertijdvoorkeuze of manueel), dan zal je zelf de iso moeten aanpassen om de sluitertijd kort genoeg te krijgen.
    Het is niet omdat je foto's maakt met een f2,8 lens dat je dan ook altijd een voldoende korte sluitertijd krijgt op f2,8.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

Comment

Ik heb met volgende instellingen de testfoto's (portret) genomen op 50mm met zowel een Nikon 50mm 1.8 als de Sigma 17-50mm 2.8;

M f/2.8 ISO 100 1/100 sec
      M f/4 ISO 100 1/80 sec
      M f/8 ISO 400 1/100 sec
      M f/11 ISO 800 1/100 sec
      M f/16 ISO 1600 1/100 sec
      Auto f/5.6 ISO 250 1/125 sec

Met de Nikon zijn alle foto's haarscherp, behalve die met hogere ISO (+800) die worden uiteraard wat 'korreliger'.
      Met de Sigma is geen enkele foto scherp, behalve die op auto en dit terwijl de 50mm geen VR heeft en de Sigma wel OS heeft

Comment

Dat is een raar probleem, als die lens correct focust met de camera in de automatische stand, dan zou die dat ook moeten doen in de manuele stand.
        Ik heb geen ervaring met Nikon, maar als de 50mm met dezelfde instellingen wel scherpe foto's maakt, dan weet ik het ook niet meer...
        BD0338BE

Comment

Ondertussen ook de test met de batterijen gedaan en duidelijk back-focus probleem op 35 en 50mm.
          Ook nog wat gewone portretfoto's genomen in daglicht en met AF ook weer back-focus, met manuele focus heb ik het beste resultaat behaald.

Morgen nog is de batterij test doen, maar deze zal terug moeten voor calibratie hopelijk duurt dat niet te lang bij Sigma.

Comment

Als je die lens net nieuw hebt gekocht, dan zouden ze eigenlijk meteen een andere moeten meegeven (als er nog eentje in voorraad is natuurlijk).
            Het is dan een "dead on arrival", je hebt ze defect gekocht, en dan heb je normaalgezien recht op een vervanger zonder dat je moet wachten op de reparatiedienst.

Bij Sigma kan het wel een tijdje duren voor je daarvan iets hoort, maar over de garantie zelf kan ik niet klagen.
            Ik heb ooit een 10-20 terug binnen gestuurd die zo'n 1,5 jaar oud was, en daarvoor heb ik een nieuwe in de plaats gekregen (ik heb wel wat geduld moeten hebben).
            Op de EX lenzen krijg je nog een extra jaar garantie als je ze registreert (dat was toch zo bij mijn 15mm fisheye en de 180mm f2,8 OS Macro).
            BD0338BE

Comment

Ondertussen contact gehad met de verkoper en aan aantal testfoto's doorgestuurt. Deze is alvast de ergste

Nikon D3200-26mm-f:2.8

Comment

Probleem opgelost slechte lens teruggestuurd en nieuwe ontvangen.

Comment

En is de nieuwe wel goed?
                  BD0338BE

Comment

De batterij test is alvast geslaagd, dus dat komt wel goed. Had deze lens eigenlijk gekocht ter vervanging van de Nikon 50mm 1.8, maar dat blijft toch wel een verschil.

Comment

Working...
                    X