Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Ideale 'reislens'?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Ideale 'reislens'?

Ik heb momenteel een D90 met de standaard kitlenzen erbij. Omdat ik een behoorlijk fervente reiziger ben, en toch een heel stuk lichtsterkte mis in de huidge lenzen, ben ik op zoek naar een lens die me hierin bijstaat . Maar op basis van wat maak ik een keuze? Hoeveel mm heb ik nodig? Of is een prime een betere keuze voor reizen? Ga ik best voor pakweg een prime (28mm F2,8?, of een 50mm F1,8?), of een zoom (17-50, F2,8? of toch beter naar 28-75mm F2,8 kijken?)?

Wat meer info:
    - Eén lens (ik reis vaak met rugzak, en ik ken mezelf als ik op reis ben... ik wissel op die momenten niet graag)
    - Voldoende lichtsterk
    - Beestjes zeggen me weinig (dus veel zoom is absoluut niet nodig)
    - natuur / bevolking / cultuur vind ik heel belangrijk
    - Liefst geen joekel van een zoom (gewicht + grootte = belangrijk)
    - Budget = max 500€ (minder is altijd goed)

Voorstellen?

Re: Ideale 'reislens'?

Nikkor AF-S DX 18-105mm f/3.5-5.6G VR .
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Ik heb er misschien nog 2 gevonden die aan je eisen voldoen.

Sigma 17-70 f/2.8-4.0
      Tamron 28-75 f/2.8

Lichtsterker dan Bouk zijn voorstel, maar natuurlijk wel beperkt qua zoom. Kosten ook stukje meer.
      Portfolio: http://www.facebook.com/BetaMuFotografie

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
        Nikkor AF-S DX 18-105mm f/3.5-5.6G VR .
        grt,bouk.
        Daar zit ik toch nog steeds niet lichtsterker dan met mijn huidige 18-55?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tanja87 Bekijk bericht
          Daar zit ik toch nog steeds niet lichtsterker dan met mijn huidige 18-55?
          OK, maar waarom heb je een zo,n lichtsterke lens nodig.
          grt,bouk.
          wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
          http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
          https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Als je het lichtsterk wil en een zoom zal je al niet in de lichtste objectieven zitten.
            Waarom niet een lichte niet lichtsterke zoom zoals de 18-55 of 18-105 + een lichtsterke prime zoals de 35mm 1.8 DX?
            Die laatste weegt niet veel en haal je boven als je een lichtsterke lens nodig hebt of als je camera + lens licht en "compact" wil houden.

Comment

Neem een 50mm 1.8 die is overal geschikt voor.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Eenbes Bekijk bericht
                Waarom maken ze dan andere lenzen?
                Trouwens 50mm op een D90 (DX) is al een lichte tele.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                  OK, maar waarom heb je een zo,n lichtsterke lens nodig.
                  grt,bouk.
                  Omdat ik nu te vaak naar mijn zin mijn ISO volledig omhoog moet gooien. Van zodra ik in bossen / jungle / schermeravond / in tempels-kerken / avonden in steden ... zit, moet ik al naar een vrij hoge ISO gaan om er nog iets deftig uit te krijgen. Komt bij dat ik geen statief wil meesleuren, dus daar ook al wat stappen in mis (ik ben mij daar heel goed van bewust, maar het comfort in reizen -te voet/met rugzak- is voor mij nog steeds belangrijker).

Comment

De nieuwe 17-70 van Sigma lijkt mij een uitstekende kandidaat voor je noden. Scherp, wat lichtsterker dan je huidige lenzen en net wat meer bereik dan bvb een 17-50 f/2.8.
                    70D / 450D / Sigma 10-20mm f/4-5.6 HSM / 18-55IS / 50mm f1.8 II / 430EXII / Sigma 120-300mm f/2.8 OS / Kenko Pro 300 1.4x DG / Sigma 2x APO DG / Flickr / 500px / lsfotografie.webs.com

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door timefreezer Bekijk bericht
                      Waarom maken ze dan andere lenzen?
                      Trouwens 50mm op een D90 (DX) is al een lichte tele.
                      U roept weer wat. Het mooie is dat ik zo'n reactie als van u had verwacht en nog wel binnen het uur ook.
                      U moet kijken naar wat de topicstarter vraagt.
                      Zij wil geen beestjes fotograferen: dus geen macro en geen telen-objectief maar wel lichtsterk glas en niet van objectief wisselen dan blijft er weinig over. Ik neem aan dat het haar om gewicht en ruimte te besparen gaat als rugzakreiziger.
                      Met een 50mm kun je alles fotografen van portretten tot landschappen en zelfs beestjes, maar natuurlijk ben je dan beperkt daar hoef je geen zes klassen basisschool voor gevolgd te hebben om dat te weten..

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tanja87 Bekijk bericht
                        Omdat ik nu te vaak naar mijn zin mijn ISO volledig omhoog moet gooien. Van zodra ik in bossen / jungle / schermeravond / in tempels-kerken / avonden in steden ... zit, moet ik al naar een vrij hoge ISO gaan om er nog iets deftig uit te krijgen. Komt bij dat ik geen statief wil meesleuren, dus daar ook al wat stappen in mis (ik ben mij daar heel goed van bewust, maar het comfort in reizen -te voet/met rugzak- is voor mij nog steeds belangrijker).
                        Met mijn D90 en een 24-120F4 fotograferend in tempels en op markten en in de schemering ging best aardig. Hoge ISO van 800 tot 1000 was wel nodig. Zie: http://smuttynosefotos.smuttynose.nl/#!album-22-26
                        Nu met de D600 gaat het nog veel beter!
                        http://www.smuttynose.nl

Comment

U roept weer wat. Het mooie is dat ik zo'n reactie als van u had verwacht en nog wel binnen het uur ook.
                          Ik was toevallig online en de anderen voor
                          Man, kalmeer eens. Wat heb ik jou misdaan?
                          Waar haal je die nonsens? U bent helderziende of ken je jezelf?
                          Wie begint er hier te stoken?

U moet kijken naar wat de topicstarter vraagt.
                          Zij wil geen beestjes fotograferen: dus geen macro en geen telen-objectief maar wel lichtsterk glas en niet van objectief wisselen dan blijft er weinig over. Ik neem aan dat het haar om gewicht en ruimte te besparen gaat als rugzakreiziger.
                          Met een 50mm kun je alles fotografen van portretten tot landschappen en zelfs beestjes, maar natuurlijk ben je dan beperkt daar hoef je geen zes klassen basisschool voor gevolgd te hebben om dat te weten..
                          Ik heb heel goed gelezen wat ze vraagt en ze vraagt een zo licht, compact mogelijke allround oplossing. Ik stel haar geen tele of macro voor! Lees jij eens wat er staat (post nr 6 en 8). Jij stelt hier een lichte tele voor. Uw recht hoor...
                          Dus een lichte, compacte allround lens. Als jij vindt dat een 50mm 1.8 dat meer is dan een 35mm 1.8 op een crop camera dan is dat uw gedacht maar niet het mijne (en van velen niet). En 't is niet omdat iemand een ander idee heeft dan jij dat je ...
                          Last edited by timefreezer; 24 juli 2013, 14:18.

Comment

Ik zou de 24-85/3.5-4.5 overwegen. Met VR en 200 iso kom je al een heel eind.

YMMV .
                            Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

Comment

De TS wilt één lens gebruiken voor natuur/bevolking/cultuur. Dus ze zal er af en toe wel eens een gebouw, kerk, landschap etc erop willen zetten. Dan lijkt een 50mm op crop mij niet echt handig Het is een flexibele lens, ik heb er zelf ook één, maar als één lens oplossing voor wat de TS aanhaalt is het niet ideaal. Ik raad de nieuwe Sigma 17-70 aan. Voor ernaast is een 50mm wel een goed idee, weegt erg weinig en goede optische kwaliteiten.
                              70D / 450D / Sigma 10-20mm f/4-5.6 HSM / 18-55IS / 50mm f1.8 II / 430EXII / Sigma 120-300mm f/2.8 OS / Kenko Pro 300 1.4x DG / Sigma 2x APO DG / Flickr / 500px / lsfotografie.webs.com

Comment

Working...
                              X