Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lens om autosport beelden te schieten

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Lens om autosport beelden te schieten

Hallo,
    Als beginneling wil ik wat advies over de aankoop van een nieuwe lens, momenteel schiet ik mijn plaatjes met een Canon EOS 60D met daarop een lens van Tamron AF 28-300
    1:3.5-6.3 VC. En de resultaten bekoren mij niet echt.Ik schiet mijn plaatjes wel in de sportmodus,mss ligt het daaraan. Graag wat advies.

Dank bij voorbaat.

Re: Lens om autosport beelden te schieten

Ja natuurlijk, je modus is fout... voor auto's met je de Auto modus gebruike !
    Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

Comment

Begin met wat meer te leren over je instellingen: iso, sluitertijd, diafragma en daarna naar uw autofocusinstellingen. Lens en camera zijn niet van de snelste, dus gebruik je best pre-focus en druk je af als je onderwerp in focus is. Dus: leren werken in de M-stand.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door playerofwar Bekijk bericht
        Lens en camera zijn niet van de snelste, dus gebruik je best pre-focus en druk je af als je onderwerp in focus is. Dus: leren werken in de M-stand.
        Die combinatie tussen pre-focus in M werken zie ik niet.
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
          Die combinatie tussen pre-focus in M werken zie ik niet.
          Waarom niet? Uw belichting staat in M en voor de autofocus gebruik je pre-focus.

Comment

Waarom niet? Uw belichting staat in M en voor de autofocus gebruik je pre-focus.
            ja dan gaat ge niet veel scherpe beelden krijgen hoor
            voor canon ai-servo zodat het toestel het onderwerp blijft volgen en dan AV (indien je grote scherpte diepte wenst) of TV indien je beweging in de wielen wenst bvb. (in deze beide gevallen natuurlijk wel de juiste instellingen uitproberen) iso instellingen in relatie tot de hoeveelheid licht.
            nikon coolpix s9100

Comment

Autosport foto's kan je indelen in foto's waarbij de wagen naar je toe komt (of van je weg rijdt) en panning foto's waarbij je vooral de zijkant in beeld brengt terwijl de wagens snel voorbij komen.
              Voor de eerste soort moet de lens+ camera snel kunnen focussen, anders is het onmogelijk om scherp te blijven stellen terwijl je de onstpanknop half ingedrukt houdt (servo-AF gebruiken).
              Je hebt dan dus een lens met een snelle autofocus nodig, en dat is al een probleem met die Tamron 28-300.
              De autofocus van de 60D is in combinatie met een goede lens wel een pak sneller (bijvoorbeeld een Canon 70-200 L of een 70-300 L IS).

Voor panningfoto's is de AF-snelheid wat minder belangrijk, want dan blijft de afstand tussen camera en wagen min of meer constant (toch in vergelijking tot wanneer de wagen naar je toe komt gereden).
              Maar als je dan foto's maakt in de automatische stand, dan kan je net zo goed geparkeerde wagens fotograferen.
              Het is dan de bedoeling dat de sluitertijd wat langer wordt, zodat er nog "beweging" in de foto's zit.

Je kan dus wel een andere lens kopen, maar je moet ook de techniek beheersen als je echt mooie foto's wil maken.
              Het ligt dus niet alleen aan het gebruikte materiaal, de persoon die de camera bedient is ook een belangrijke factor.
              Last edited by Black B@ndit; 13 juli 2013, 12:55.
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door spikkesenior Bekijk bericht
                ja dan gaat ge niet veel scherpe beelden krijgen hoor
                voor canon ai-servo zodat het toestel het onderwerp blijft volgen en dan AV (indien je grote scherpte diepte wenst) of TV indien je beweging in de wielen wenst bvb. (in deze beide gevallen natuurlijk wel de juiste instellingen uitproberen) iso instellingen in relatie tot de hoeveelheid licht.
                Toen ik nog tragere lenzen had, gebruikte ik die techniek voortdurend met succes. Nu gebruik ik bijna altijd AF-C, maar met tragere lenzen en toestel zal dit moeilijker gaan.
                Ik werk voor sport graag in M met sluitertijd en diafragma geselecteerd en auto-iso.

Comment

Ik werk voor sport graag in M met sluitertijd en diafragma geselecteerd en auto-iso.
                  Ik zou persoonlijk, zoals playerofwar zegt, ook eerst leren in M werken, gemakkelijk om zelf alles in te stellen. Ik fotografeer praktisch alles op de M-stand.
                  D800E - D90 / Nikon 18-105 f3.5-5.6 / Nikon 50 mm f 1.8 / Nikon 24-70 f2.8 / Nikon 24-120 f4 / Nikon 105mm f 2.8 macro Nano VR II / Sigma 70-200 f2.8 / Tamron 28-75 f2.8 / Nikon SB 700

Comment

Dan is het onafhankelijk maar met de 'dus' maak je afhankelijk van elkaar.
                    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Working...
                    X