Ik kreeg een Nikonbody 5100 zonder lenzen: Welke schaf ik mij het best aan om te starten? Alvast bedankt voor jullie mening!
Aankondiging
Collapse
No announcement yet.
lensen voor mijn Nikon 5100
Collapse
X
-
-
Re: lensen voor mijn Nikon 5100
Wat wil je fotograferen? Nog voor je hierop antwoordt, "vanalles" is een veel te gemakkelijk antwoord, dus probeer specifiek te zijn. "Vanalles" betekent ook dat je een aantal lenzen moet hebben.
Als startlens zou je bv voor de 18-105 kunnen kiezen.D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen
-
Moeilijk om hier een antwoord op te geven, die van mij werd aangekocht met de tokina 11-16 omdat toen landschappen dat gene was wat ik wou fotograferen.
Daarna kwam er 35mm 1.8 dx bij, dan de tamron 18-270 (voor het gemak) en nu de 70-200 en 24-70 2.8.
Binnenkort de 105mm micro en misschien de 14-24 (in een latere fase).
Twijfel ook nog over 85mm 1.8
Om een lang verhaal kort te maken, iedere soort fotografie vereist een specifieke lens. Maar de d5100 is een dijk van een camera. Ik gebruik hem nu samen
met een d600. Maar het feit dat hij nu een duurder en beter broertje erbij heeft, wil niet zeggen dat deze in de kast geraakt.
Comment
-
Ik heb zelf ook de D5100. Bij mij speelt het budget een belangrijke rol.
Na lang opzoekwerk kwam ik er achter dat de 18-105mm lens de beste prijs/kwaliteit/bruikbaarheid had voor beginners(toch in mijn ogen). Ik heb deze aangeschaft samen met de D3000. Na tegen wat beperkingen aangelopen te zijn van de d3000, heb ik nu de d5100.
Momenteel heb ik de 18-105 lens, de 55-200 (goedkope VR DX) en de 50mm (1.8 af-s).
de 18-105 staat 3/4 van de tijd op mijn camera. Deze vind ik ook het beste bruikbaar, zeker als je familie of vrienden trekt in een huiselijke omgeving. De 55-200 gebruik ik enkel als ik op wandel ben in de natuur en kleinere beestjes wil trekken. De 50mm is voornamelijk voor portretten en andere experimenten. Ik denk dat je met de 18-105mm lens gewoon geen miskoop kunt doen. Zeker niet voor wat hij kost. Ik wissel mijn lenzen wel snel, maar als ik mijn camera opberg, plaats ik er toch steeds weer de 18-105mm lens op voor het volgende gebruik.
Al bij al, moest alles nu bij mij gestolen worden, dan schaf ik me als eerste weer de 18-105mm lens aan.
Ps: deze lens passeert ook wel eens 2dehands, omdat veel mensen deze als kitlens hebben gehad.
Comment
-
Haas, je slaat spijkers met koppen!
Mijn lievelingslens is de Sigma 17-70/2.8-4.5 oud model, zonder OS (VR). Die lens heeft een wat korter bereik, maar biedt uitstekende close-up mogelijkheden (vergrotingsfactor 1:2.3, hetzij 43%) en is een stop lichtsterker dan veel kitlenzen.
De 18-105 die bij mijn D7000 zat, staat nu op de D40. En daar heeft mijn vrouw veel plezier van. Zoals bijvoorbeeld vandaag, ze is naar één of ander kasteel met een vriendin, en de D40 ligt hier op tafel. Vrouwen!!D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen
Comment
-
Ik ben begonnen met de 18-55 en heb al snel de 55-300 bijgekocht omdat ik veel in de natuur zit en ik de vogeltjes wou fotograferen. Een 500mm is hiervoor wel beter, maar met de 300mm heb ik toch ook al heel goede foto's kunnen nemen.
Ik heb nadien de 50mm 1.8 prime bijgekocht, maar ik moet bekennen, op dit moment heb ik hem nog niet zo dikwijls gebruikt.
De lens die ik op het moment het meeste gebruik, en dewelke ook mijn laatste aanwinst is, is de Sigma 18-200mm. Het voordeel is het hele grote bereik zodat je met uitstapjes normaal toekomt met maar 1 lens. Ik ben van deze lens heel tevreden. Het is natuurlijk geen super lens, maar prijs - kwaliteit gezien, is het wel een heel goede.
Mijn droom is wel om ooit de "Holy Trinity" lenzen van Nikon aan te kopen, maar op dit moment heb ik daar zeker het budget nog niet voor.
En de Sigma 50-500mm staat ook nog wel op mijn lijstje, omdat deze mij nog wat meer mogelijkheden zou geven in de natuur wanneer ik op jacht ben naar de mooie vogeltjes die in onze natuur vertoeven.
Maar zoals eerder al aangehaald, je moet ook kijken naar wat je eigenlijk wilt gaan fotograferen. Op dit moment heb ik mij nog altijd niet echt toegespitst op één bepaald onderwerp. Want buiten natuurfotografie, ga ik soms ook nog wel eens op Zolder fotograferen, of het waterskiën op het Albert-kanaal. Of soms ook wel eens speciale evenementen.
Daarom dat ik ook een beetje een diversiteit van lenzen op het oog heb. Ik kan je enkel aanraden eens diep na te denken wat je denkt dat je het meeste gaat fotograferen en je keuze van lenzen hier op te baseren.
Comment
-
Comment