Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Beste Nikon portret objectief voor FF ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Beste Nikon portret objectief voor FF ?

Oorspronkelijk geplaatst door enero Bekijk bericht
    Zal absoluut het nut van labo's niet in twijfel trekken. Maar er zijn toch bepaalde zaken waar je niet kan naast kijken als je verschillende lenzen uittest in zelfde omstandigheden. Ik ga binnenkort mijn lenzen nog eens controleren en fine tunen op de camera en de test nog eens hernemen. Wat ik zelf zie is voor mij ook belangrijk en ik denk voor de meesten onder ons.
    Inderdaad Pol, algemene labotesten kunnen je op weg helpen om in grove trekken vooraf je keuze te maken (als ze geloofwaardig zijn...)
    Maar met de huidige pixelbommen van camera's kan je het beste en voor alle zekerheid zelf een objectief testen alvorens tot aankoop over te gaan.
    Een objectief moet bij mij aan twee voorwaarden voldoen, pixelscherp zijn, en in focus op de nulstand, anders koop ik het niet, is het niet in focus,
    dan ga ik er desnoods mee naar Procirep, of moeten zij dat oplossen, voor hen een fluitje van een cent, en dat zonder finetunen, dat finetunen
    maakt het voor jezelf gemakkelijk om een eventueel objectief dat je hebt, bij te stellen, maar een combinatie van een nieuw objectief
    met een nieuwe camera finetunen, dat pakt bij mij niet, ik zeg het nogmaals, het objectief moet op de nulstand in focus zijn, anders kunnen ze
    het houden, zo simpel is het.

Wat beterft dat beste portretobjectief zoals de titel van dit topic aangeeft, als je een goede 85mm hebt in combinatie met een D800,
    eentje dat dus pixelscherp is, dan heb je in de meeste gevallen niet méér nodig, gewoon wat meer afstand nemen, en in 90% van de
    gevallen heb je meer dan genoeg scherpe informatie om er een crop uit te halen, en scherptediepte beheersen met een goede f1.4 zal in de meeste
    gevallen ook geen probleem vormen.

Comment

Klopt Geert, ik heb nog wel de 85mm D-versie, maar het zou geldverspilling zijn om de "cream machine" te gaan upgraden naar de G-versie. Zoveel verschil zal er zeker niet opzitten.
      Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
        Inderdaad Pol, algemene labotesten kunnen je op weg helpen om in grove trekken vooraf je keuze te maken (als ze geloofwaardig zijn...)
        Maar met de huidige pixelbommen van camera's kan je het beste en voor alle zekerheid zelf een objectief testen alvorens tot aankoop over te gaan.
        Een objectief moet bij mij aan twee voorwaarden voldoen, pixelscherp zijn, en in focus op de nulstand, anders koop ik het niet, is het niet in focus,
        dan ga ik er desnoods mee naar Procirep, of moeten zij dat oplossen, voor hen een fluitje van een cent, en dat zonder finetunen, dat finetunen
        maakt het voor jezelf gemakkelijk om een eventueel objectief dat je hebt, bij te stellen, maar een combinatie van een nieuw objectief
        met een nieuwe camera finetunen, dat pakt bij mij niet, ik zeg het nogmaals, het objectief moet op de nulstand in focus zijn, anders kunnen ze
        het houden, zo simpel is het.

Wat beterft dat beste portretobjectief zoals de titel van dit topic aangeeft, als je een goede 85mm hebt in combinatie met een D800,
        eentje dat dus pixelscherp is, dan heb je in de meeste gevallen niet méér nodig, gewoon wat meer afstand nemen, en in 90% van de
        gevallen heb je meer dan genoeg scherpe informatie om er een crop uit te halen, en scherptediepte beheersen met een goede f1.4 zal in de meeste
        gevallen ook geen probleem vormen.
        Hallo,
        Je hebt het hier over mogelijke afwijkingen van een objectief, beter gezegd, verschillen tussen objectieven van hetzelfde type.
        Dat een objectief moet beantwoorden aan de te verwachten normen is inderdaad een vanzelfsprekendheid, en de wakkere aankoper
        doet veiligheidshalve best een test.
        Wat DXO vertelt over objectieven voor de D800 ( zie post #44 ) is dat hun testen aantonen dat "goede" primes nog altijd 20 à 30%
        beter presteren dan "goede" zooms. En, ik heb tot op heden geen reden gevonden om aan hun testrapporten ivm objectieven te twijfelen.
        Per slot van rekening hebben zij geen banden met producenten van fotomateriaal ( hardware )
        Nikon D800, Nikkor AF-S 24mm f 1.4, Nikkor AF-S 50mm f 1.4, Nikkor AF-S 85mm f 1.4, Nikkor Micro AF-S 105mm f 2.8, Nikkor AF-S VR 70-200 f 2.8, Gitzo 3530LSV, Arca-Swiss Z1sp

Comment

ziet er bij mij best ok uit op f2.0 135mm D700

Last edited by d_oracle; 20 augustus 2013, 01:23.
          some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
          Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Comment

Vandaag dan toch Nikon 105mm 2.0 D DC gekocht. Ben benieuwd op de D800E. Naar het schijnt zal die wel wat fine tuning vragen op de camera.
            Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
              ziet er bij mij best ok uit op f2.0 135mm D700

Ja.., zeg dat wel.
              Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Vandaag dan toch Nikon 105mm 2.0 D DC gekocht. Ben benieuwd op de D800E. Naar het schijnt zal die wel wat fine tuning vragen op de camera.
                Benieuwd naar de bevindingen

Comment

Ondertussen een paar tests gedaan met de 105mm 2.0 DC. Ben een zeer tevreden eigenaar van dit objectief en ook van zijn brandpunt. De natuurgetrouwe en zachte kleuren vind ik formidabel. Heb dit nog van geen enkele van mijn andere Nikon lenzen kunnen bekomen. Aan de foto's werd niks geFS-t of geNX-st. NEF's, zo uit de camera. Foto's zijn binnen genomen met ISO op auto.

op f/2.0

op f2.8

op f/4.0

Last edited by enero; 27 augustus 2013, 18:43.
                  Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Aan de foto's werd niks geFS-t of geNX-st. NEF's, zo uit de camera. Foto's zijn binnen genomen met ISO op auto.
                    Ligt het aan mij dat ik ze niet kan zien?

Comment

ik zie ook niks....
                      D800 en een goed glasservies

Comment

Foto's hebben een tijdje zichtbaar geweest. Zijn gepost op Dropbox. Weet iemand hoe die ineens kunnen verdwijnen?
                        Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Sorry, Ik zet ze er vanavond weer op via mijn persoonlijke webruimte. Dropbox lijkt niet het goeie medium te zijn.
                          Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Voilà se, nu zijn ze weer zichtbaar.
                            Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Voilà se, nu zijn ze weer zichtbaar.
                              Yep.

De 2de foto is effenaf mooi.
                              Die blik is geld waard
                              "om te stelen"
                              Maak er nog maar zo'n paar.
                              Ubi bene, ibi patria.
                              BD0388BE
                              Een website

Comment

et voila se... d'r gaat nieks boven een portret lens...
                                some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                                Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Comment

Working...
                                X