Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

beercan lenzen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: beercan lenzen

Voor de lenzen die ik (gehad) heb, moet ik zeggen dat de conclusie van de testjes van Kurt Munger me gewoonlijk vrij correct lijkt...
    Wat de beercan betreft: http://kurtmunger.com/minolta__af_70...eviewid25.html

Zelf heb ik er geen meer, maar zijn conclusie voor bv. de 28-135 op a900 stemt in elk geval ook overeen met wat ik zelf in de praktijk zie.
    "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

Comment

Re: beercan lenzen

De beercan en de 28-135 zijn beide lenzen die behoorlijk op leeftijd zijn - dus is het logisch dat het moderne beter ontworpen glas betere resultaten kan neerzetten. Geen van beide zijn perfecte lenzen - voor mij zijn ze in de meeste gevallen wel goed genoeg - tenzij 't op actie aankomt, en zomerlicht. Men moet zich bewust zijn dat je voor beide lenzen niet de ebay-prijzen van de duitse handelaars wil neerleggen - een beercan is geen 170€ waard - een 28-135 is geen 299€ waard - eerder 100€ (70-210) en 175€ (28-135) voor ex. in goeie staat. In België en Frankrijk zijn de prijzen momenteel zelfs pakken lager - en voor beginners zijn 't aantrekkelijke instapmodellen - om te zien of 't iets voor hen is/wordt. Ik zie toch liever iemand met een beercan dan met zo'n "betaalbare" Sigma 75-300 met kwetsbare mechaniek.
      Voor 35€ liet ik die beercan in prima staat niet liggen - zeker weten. En die 28-135 da's wel een zware lens, maar handig qua bereik (en je kan 'm op een FF prikken) als je hier en daar wat details wil nemen - wel oppassen met oneindige focus (op de Minolta 5D gaf deze problemen)! Voor APS-C is de 18-135 van Sony een goed alternatief - blijkbaar, je zou gek zijn om op APS-C voor de minder handige 28-135 te opteren, toen ik die gekocht heb, was er geen alternatief die naam waardig - de 28-135 is wel een complexe constructie dus kwetsbaar. Koop dus nooit ex. met deuken of ernstige beschadigingen.
      Voor de beercan is de Sony 55-300 misschien wel een goed alternatief voor APS-C weeral - schijnt een goeie lens te zijn. Mogelijks wel relatief traag qua focus (als die lijkt op de 55-200).
      Uiteraard is er high-end veel beter te krijg (zeiss, G-lenzen, tamrons en zelfs sigma) - maar dan heb je misschien weer ambras met moeder de vrouw - en dan wordt het een dure maand (shopping?).
      Hoe zit dat eigenlijk met de 35-105 uit de beercan-reeks? Is die echt zo scherp?

Comment

Working...
      X