welke beercan lenzen bestaan er
Aankondiging
Collapse
No announcement yet.
beercan lenzen
Collapse
X
-
-
Re: beercan lenzen
Oorspronkelijk geplaatst door s04 Bekijk berichtwelke beercan lenzen bestaan er
Comment
-
Eens een antwoord ter zake nu.
Een boel info over alle Minolta lenzen vind je op www.dyxum.com. Via het keuzemenu rechts in het onderdeel "lenses" filter je gewoon op Minolta.
De term "beercan" sloeg oorspronkelijk op de 70-210 f4, als ik het goed voorheb, maar wordt nu zowat algemeen gebruikt voor de hele generatie oude metalen Minolta objectieven, vandaar de termen "mini beercan" of "big beercan". Denk vooral aan de 28-85 macro, de 35-70 f4 macro (mini beercan), de 28-135 f4-4.5, de 75-300 (big beercan), de 35-105, de 100 f2, de 135 f2.8 macro, de 50 2.8 macro ... Veel blikken bier om je frigo mee te vullen dus.
@ Xafke, als je nog zulke oude rommel liggen hebt en die ligt toch maar in de weg, je mag die altijd bezorgen.
Comment
-
-
Inderdaad dyxum... Gewoon zoeken in de lenzendatabank - bovenaan in 't menu staat die. Deze lens en de bijhorende reeksgenoten stammen uit de beginperiode van de Minolta AF-reeksen. Degelijke lenzen, stevige lenzen - maar vb. de 28-135 is een ingewikkelde lens qua constructie (geweldig glas, maar je moet je bewust zijn van 't gevaar als ie stuk gaat, herstel is moeilijk).
De enige echte beercan is de 70-210 f4 - geen lichte lens, niet hypersnel, niet perfect qua chromatische aberaties - maar een erg goeie lens die de 100 à 150€ (mits in perfecte staat) kan aanschaffen. Het is geen razendsnelle AF-lens, maar ook niet zo traag dat ie onbruikbaar is. Degelijk en het formaat van een langwerpige beercan (duits model) - vandaar ook de bijnaam.
Als je geen ultrasnelle noden hebt - is 't een magnifiek stukje glas - ik ben zo dom geweest een perfecte, haarscherpe beercan van de hand te doen...
De reeks omvat zoals SergeV beschrijft heel wat lenzen - mooi glas - misschien dat er tegenwoordig sneller en beter bestaat - maar dat glas is gewoon magisch - met die heerlijke mooie blauwe schijn en de mooie prachtige minolta-kleuren.
Als je er een kan vinden - de waarde ligt rond de 100€ - oppassen voor schimmels en ook olie op de blades (tja hoe heet dat nu weer in't nederlands - te veel op dyxum zitten, en je denkt in 't engels). Altijd ter plekke gaan en testen op de camera of je een scherp exemplaar hebt. De purple fringe kan je er zo uitrekenen - met Fotoschop of Gimp, Lichteroom en anderen.
Mag ik er wel op wijzen dat de cijfers die aan de lenzen gegeven worden op Dyxum abnormaal hoog zijn - lees de commentaren en ga vooral kijken naar het beeld dat men er uit weet te halen. Wat heel belangrijk is - respecteer de geest die er heerst. Men is er behoorlijk verdraagzaam zelfs (en dat is fijn - en dat wil ik zo houden, als't even kan).
Inderdaad Xafke - ik kom uwe frigo kaalplukken!
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door xafke Bekijk berichtDie beercan lenzen, oei oei oei, wie wil die oude rommel nog?
Nooit mee gewerkt zeker?
Ben ook zo stom geweest van in het begin van mijn digitaal tijdperk zal ik maar zeggen, een Vivitar serie 1 135mm f/2.3 van de hand te doen voor een appel en een ei.
Dit was een M42 lens zonder AF natuurlijk. Nooit meer een lens gehad sindsdien die zo scherp was.
Je zou erg kunnen verschieten wat die oude rommel nog kan.
En in het analoog tijdperk stond Minolta perfect zijn mannetje tussen die grote merken van toen.
Sony A7II + Loxia 50mm + Vario Tessar FE 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk berichtEn in het analoog tijdperk stond Minolta perfect zijn mannetje tussen die grote merken van toen.The Knight That Says Ni...kon
Comment
-
Zijn het enkel de minolta lenzen die zo genoemd worden? Mijn vivitar 70-210 voor nikon past ook perfect in ne halve liter.
Comment
-
-
Ik heb ondertussen de enige echte beercan heroverd in Frankrijk - in prima staat voor amper 35€ - ongelooflijk koopje eigenlijk (zeker voor één met metalen kap ipv. plastiek) in echt heel goeie (onberispelijke) staat.
Die generatie lenzen is gewoon herkenbaar aan de focusring vooraan op de lens - en het feit dat ze van metaal zijn. Bekijk de 70-210 f4 langs voren (op dyxum) en u weet meteen wat ik bedoel.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door mutley69 Bekijk berichtAltijd ter plekke gaan en testen op de camera of je een scherp exemplaar hebt.
Comment
-
Ik heb eventjes met de 70-210/f4 gewerkt en de ca was afschuwelijk. Voor mij reden genoeg om die links te laten liggen.Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
Mijn bird foto's en urbex foto's
Comment
-
Blijkbaar heb ik geluk gehad - zowel met het eerste als het huidige ex. heb ik daar maar minimaal last van gehad. Vraag me niet waarom - maar ik fotografeer eigenlijk graag met de beercan, al kan ik me voorstellen dat die in bepaalde gevallen door de constructie en leeftijd niet altijd super is. Bij mij staat de hoed er altijd op - met oud glas, zou ik dat elkeen aanraden. We hebben dat nog al gelezen dat er tussen zitten die nogal wat purperen lijnen geven - zelf nooit echt veel last van gehad - maar wel geluk gehad - lenzen gekocht door particulieren met geen al te hoog gebruik, in echt prima staat dus.
Comment
Comment