Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Op vraag van Jos82...Scherpte diepte op 3.5 F TILT SHIFT

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Op vraag van Jos82...Scherpte diepte op 3.5 F TILT SHIFT

Hierbij zoals gevraagd voor JOS82 het verschil tussen een up-tilt en een down-tilt met grootste opening.

Beeld 1 met een down-tilt om op 3.5 F nog steeds voldoende scherpte diepte te halen. Dit is misschien geen goed voorbeeld want dichter tegen de Vespa aan zou het effect beter zichtbaar zijn.

Beeld 2 met een up-tilt op 3.5 F geeft een sterke DOF weer. Vooral wanneer je iets sterk wilt laten aftekenen tegen de achtergrond is dit wel handig.

Ik vind deze lens goed om creatief mee te werken en iets verder te gaan dan landschappen alleen.Uiteraard is deze lens ook geschikt voor wat hij eigenlijk dient en dat is perspectief correctie.
    Mvg, Pascal,Schoonspikke
    Als je schiet..schiet dan raak!
    500 PIXHuawei P30 PRO

Re: Op vraag van Jos82...Scherpte diepte op 3.5 F TILT SHIFT

Bedankt voor deze duidelijke voorbeelden Pascal...Heel tof inderdaad dat je met zo`n lens hele creatieve dingen kunt doen...de 2e foto heeft echt een hele bijzondere overgang van scherp naar onscherp
    Heb altijd de gedachte gehad dat een tilt-shift puur was om perefecte perspectief te hebben en om maximale DOF te behalen, wist niet dat je er ook ook het tegenovergestelde mee kon doen.
    Wie weet in de toekomst nog eens zo`n lens aanschaffen...Er staat echter nog zo veel op mijn verlanglijstje...
    Nikon D500+ Tokina 11-16mm F2.8, Nikkor 17-55 F2.8, Nikkor 70-200 F4, Sigma 150 F2.8 OS, Nikkor 200-500 F5.6
    MIJN WEBSITE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jos82 Bekijk bericht
      Bedankt voor deze duidelijke voorbeelden Pascal...Heel tof inderdaad dat je met zo`n lens hele creatieve dingen kunt doen...de 2e foto heeft echt een hele bijzondere overgang van scherp naar onscherp
      Heb altijd de gedachte gehad dat een tilt-shift puur was om perefecte perspectief te hebben en om maximale DOF te behalen, wist niet dat je er ook ook het tegenovergestelde mee kon doen.
      Wie weet in de toekomst nog eens zo`n lens aanschaffen...Er staat echter nog zo veel op mijn verlanglijstje...
      Jos je kan heel dicht en laag tegen de grond met een hoekzoeker een steen of bloem fotograferen zoals mijn foto in SC waar je voor de DOF kan kiezen of wel voor de scherpte diepte die je met F16 wil hebben. Maar dan met toch nog wat onscherpte op voorgrond en achtergrond.
      Daarom gaf ik al aan dat dit eigenlijk geen goed voorbeeld is/ Maar ik Sc landschappen heb ik reeds menig foto's geplaatst met F3.5 en toch nog genoeg scherpte diepte gehaald daarmee.. Dus zeker geen slechte aanschaf deze lens.
      Mvg, Pascal,Schoonspikke
      Als je schiet..schiet dan raak!
      500 PIXHuawei P30 PRO

Comment

Dat het geen verkeerde aanschaf is geweest heb je al vele malen bewezen hier...Scherpte is ook gewoon top.
        Nikon D500+ Tokina 11-16mm F2.8, Nikkor 17-55 F2.8, Nikkor 70-200 F4, Sigma 150 F2.8 OS, Nikkor 200-500 F5.6
        MIJN WEBSITE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jos82 Bekijk bericht
          Kijk eens goed naar de lijn waarop de scooter staat en ga dan eens vandaar naar buiten. De scherptediepte is nog altijd even klein, maar het focusvlak is gekanteld door de tilt. In deze opname is dat effect zeer geslaagd omdat de scherptediepte klein genoeg is om de aandacht bij de scooter te houden en het hele vlak in de richting van de scooter mooi scherp aangeeft waar hij naartoe wil.

Zo kan je met een scherptediepte van een paar meter een landschap idd van voor tot achter scherp krijgen als je maar in de juiste richting en hoek tilt (Schleimpfug principe). De bijzonder kleine scherptediepte, zoals in fake miniatures, is hetzelfde principe omgekeerd toegepast.
          The Knight That Says Ni...kon

Comment

Working...
          X