Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Diffractie?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Diffractie?

Oorspronkelijk geplaatst door DPaul Bekijk bericht
    Hi,

OT: uit dat artikel van Cambridgeincolor (post #8) meen ik af te leiden dat deze diffractie veroorzaakt wordt door de anti-alias filter.
    Dus de D800E, Hasselblad, enz.. hebben daar minder / geen last van ?
    Dat zou goed nieuws zijn :-)
    Dpaul
    Nee, dat is diffractie dat de AA filter veroorzaakt, dat heeft niets te maken met de lenzen.
    De AA filter maakt het beeld een beetje wazig zodat de detail's geen moiré zullen vormen, deze wazigheid is ook diffractie.
    Aangezien bij de D800E/D7100/K5s deze filter weg is, is deze diffractie dus niet aanwezig en krijg je een scherper beeld.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door playerofwar Bekijk bericht
      Nee, dat is diffractie dat de AA filter veroorzaakt, dat heeft niets te maken met de lenzen.
      De AA filter maakt het beeld een beetje wazig zodat de detail's geen moiré zullen vormen, deze wazigheid is ook diffractie.
      Aangezien bij de D800E/D7100/K5s deze filter weg is, is deze diffractie dus niet aanwezig en krijg je een scherper beeld.
      idd, overal waar een golf door een gaatje gaat ontstaat diffractie.
      The Knight That Says Ni...kon

Comment

ik heb het topic maar diagonaal doorgelezen en weet niet of het al vermeld is maar in FOCUS van Juli staat een artikel over difractie. Over de inhoud ga ik me niet uitspreken want het ligt iets buiten mijn interesse gebied en heb dat dus ook maar diagonaal doorgenomen.
        Albums
        Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jefzor Bekijk bericht
          Ik zou er mij niet te veel zorgen over maken, er zijn genoeg landschapsfotografen die prachtige foto's maken op F16 en zelfs F22.
          Diffractie zul je altijd houden maar ook het brandpunt speelt een rol of dat het hinderlijk wordt.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Eenbes Bekijk bericht
            Diffractie zul je altijd houden maar ook het brandpunt speelt een rol of dat het hinderlijk wordt.
            diffractie op f/11 is bij een 20mm hetzelfde als bij een 400mm. zie#5

Comment

grt,bouk.
              wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
              http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
              https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                As two examples, the Canon EOS 20D begins to show diffraction at around f/11, whereas the Canon PowerShot G6 begins to show its effects at only about f/5.6. On the other hand, the Canon G6 does not require apertures as small as the 20D in order to achieve the same depth of field (due to its much smaller sensor size).
                Verschil in diffractie tussen 20D en G6 ligt aan het verschil in COC. Die is bijna 4x kleiner en het verschil in opening f/11 en f/5.6 is rara ook 4.

Het tooltje dat ze erin verwerkt hebben toont duidelijk aan dat het verhogen van de pixeldichtheid de onscherpt enkel over meer pixels spreidt. Diffractie erger noemen omdat het op meer en kleinere pixels staat is vergelijkbaar met 2/4 taart meer noemen dan 1/2 taart.

Comment

1 When the diameter of the airy disk's central peak becomes large relative to the pixel size in the camera (or maximum tolerable circle of confusion), it begins to have a visual impact on the image

2. Diffraction thus sets a fundamental resolution limit that is independent of the number of megapixels, or the size of the film format. It depends only on the f-number of your lens, and on the wavelength of light being imaged
                  Wees kritisch voor je bronnen.

1. de max toelaatbare verstrooiingscirkel is niet gelijk aan de afmetingen van een pixel. Beide hebben niets met elkaar te maken. De essentie van zijn verhaal Airy disk/COC is wel correct en heel belangrijk omdat daar de grens voor zichtbare onscherpte door diffractie zit.

2. Dit is tegenstrijdig met het eerste: grotere formaten hebben een grotere max toelaatbare verstrooiingscirkel dus hebben ze minder snel last van diffractie. De grootte van de Airy disk is kleiner in verhouding tot de max toelaatbare verstrooiingscirkel. In de praktijk ga je, bv FF<->APS-C je scherptediepte 1.5x verkleinen als je dezelfde beeldhoek houdt en het diafragma daardoor een stop verkleind (1 stop => 1.4x meer scherptediepte). Als je dezelfde foto wil maken zal je dus weer gelijk uitkomen, maar de algemene regel is wel dat grotere formaten toleranter voor diffractie omwille van de verhouding Airy disk/max toelaatbare verstrooiingscirkel.

Comment

"When the diameter of the airy disk's central peak becomes large relative to the pixel size in the camera (or maximum tolerable circle of confusion), it begins to have a visual impact on the image"
                    Dat is dan ook de reden waarom ik in pt 14 suggereerde dat f.8 voor de D800 misschien wel het "aangewezen" diafragma is bij landschapsfotografie.
                    Nikon D800, Nikkor AF-S 24mm f 1.4, Nikkor AF-S 50mm f 1.4, Nikkor AF-S 85mm f 1.4, Nikkor Micro AF-S 105mm f 2.8, Nikkor AF-S VR 70-200 f 2.8, Gitzo 3530LSV, Arca-Swiss Z1sp

Comment

Working...
                    X