Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

lensprobleem of te traag?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• lensprobleem of te traag?

Ik wil graag paarden fotograferen maar dan niet geposeerde foto's; dus paarden in beweging. Het is soms moeilijk om ze op het juiste moment scherp in beeld te krijgen. Zonder te willen volg ik dikwijls het paard met de camera wat dan weer onscherpe beelden veroorzaakt.

Ligt het aan de lens of aan mij? Zou het beter zijn met andere lens? ik heb nu een Nikor 70-300mm en zou heel graag een Tamron 70-200mm f/2.8 aanschaffen maar de kostprijs houdt mij tegen. Ik wil eerst een beter zicht krijgen op mijn fouten alvorens meer geld uit te geven.
    https://www.flickr.com/photos/97971414@N07/albums

Re: lensprobleem of te traag?

post eens een foto met exif gegevens
    some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
    Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Comment

De camera staat toch zo ingesteld dat die continu blijft scherpstellen terwijl je de ontspanknop half ingedrukt houdt?
      Want ik heb er zelf al gezien die proberen actiefoto's te maken met de autofocus in de one shot AF mode (dat hoor je aan het scherpstel-piepgeluid van de camera, in de continu-AF mode is dat altijd uitgeschakeld).
      Als je dan scherpstelt, en je drukt iets later af, dan zit de scherpte al op de verkeerde plaats bij bewegende onderwerpen.
      De keuze van het juiste AF-punt is ook heel belangrijk bij actiefotografie.
      De sluitertijd moet ook kort genoeg zijn, tenzij je echt beweging wil laten zien op de foto's, en er moet ook voldoende scherptediepte zijn als je het hele paard scherp op de foto wil.

De Nikkor 70-300 heeft een veel snellere AF dan de Tamron 70-200 f2,8.
      De nieuwe Tamron 70-200 met beeldstabilisatie zou naar het schijnt wat sneller scherpstellen dan de oude, die was volgens de meeste testers niet aan te raden voor actiefotografie.
      Maar of dat "sneller" bij die lens ook snel genoeg is voor de foto's die jij wil maken, dat weet ik niet.
      Nikon heeft tegenwoordig ook een alternatief voor de 70-200 f2,8 VC, er is nu ook een f4 versie (de AF van merk-eigen lenzen is doorgaans sneller en accurater dan bij third-party lenzen zoals Sigma en Tamron).
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

Comment

manuele focus helpt vaak, of al scherpstellen op de plaats waar je weet dat de paarden gaan langs komen.
        Een foto zou ons een beeld geven over welke tips jou het meeste zouden helpen.

Tom
        De gustibus et coloribus non est disputandum
        Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

Comment

Hierbij dan enkele foto's. Het kan natuurlijk ook zijn dat er iets mis is met de instellingen, daarom ben ik hier om te leren.
          Of er kan iets mis zijn met de lens want ik heb ze 2de hands gekocht. Soms vind ik ze heel traag en na een hele dag foto's schieten was ik het wel moe en heb ik de camera maar aan de kant gelegd.

f/8
          1/1250sec
          ISO-400
          100mm
          lensopening 4.4

f/4.5
          1/125sec
          ISO-800
          70mm
          lensopening 4.3

f/8
          1/1000sec
          ISO-800
          135mm
          lensopening 4.5

Comment

De eerste foto lijkt scherp op dit formaat.

Bij de tweede foto is bewegingsonscherpte het probleem, een sluitertijd van 1/125sec is niet kort genoeg om die actie te bevriezen.
            Maar omdat de iso hier al redelijk hoog stond, en het diafragma van de lens helemaal open, denk ik dat er eigenlijk niet voldoende licht was om hier een echt scherpe foto te kunnen maken, tenzij je de camera op iso 1600 of hoger had gezet.
            Op de hoge iso krijg je wel meer ruis, en ook minder scherpte, daarom zal je in die omstandigheden al een heel goede camera moeten gebruiken als je scherpe foto's wil (met een full-frame kan je hoger in de iso zonder dat de beeldkwaliteit te sterk achteruit gaat).

Bij de laatste foto is er volgens mij scherpgesteld op de achtergrond.

Je hebt dus eerst een cursus fotografie nodig, en daarna kan je dan nog beslissen of je wel echt een andere lens nodig hebt.
            Als je gewoon een andere lens koopt (dat mag dan de duurste zijn die je kan vinden), dan zullen de foto's er niet meteen beter van worden.
            BD0338BE

Comment

deze uitleg volg ik volledig!!
              +1
              De gustibus et coloribus non est disputandum
              Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door TomStr Bekijk bericht
                deze uitleg volg ik volledig!!
                +1
                ik ook hoor. Bedankt voor de tips, hier kan ik wat uit leren.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                  De eerste foto lijkt scherp op dit formaat.

Bij de tweede foto is bewegingsonscherpte het probleem, een sluitertijd van 1/125sec is niet kort genoeg om die actie te bevriezen.
                  Maar omdat de iso hier al redelijk hoog stond, en het diafragma van de lens helemaal open, denk ik dat er eigenlijk niet voldoende licht was om hier een echt scherpe foto te kunnen maken, tenzij je de camera op iso 1600 of hoger had gezet.
                  Op de hoge iso krijg je wel meer ruis, en ook minder scherpte, daarom zal je in die omstandigheden al een heel goede camera moeten gebruiken als je scherpe foto's wil (met een full-frame kan je hoger in de iso zonder dat de beeldkwaliteit te sterk achteruit gaat).

Bij de laatste foto is er volgens mij scherpgesteld op de achtergrond.

Je hebt dus eerst een cursus fotografie nodig, en daarna kan je dan nog beslissen of je wel echt een andere lens nodig hebt.
                  Als je gewoon een andere lens koopt (dat mag dan de duurste zijn die je kan vinden), dan zullen de foto's er niet meteen beter van worden.
                  Hier valt niks meer aan toe te voegen, perfect samengevat.
                  fotosite

Comment

Welk objectief heb je:
                    de AF 70-300 f/4-5,6 D ED is traag te noemen. (nieuwprijs destijds ongeveer 100 euro)
                    de AF-S 70-300 f/4,5-5,6 G ED VR is een stuk sneller met de AF. (winkelprijs boven de 600 euro)
                    Er zijn geen antwoorden, alleen keuzes: http://www.hansbraakhuis.nl/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hans Braakhuis Bekijk bericht
                      Welk objectief heb je:
                      de AF 70-300 f/4-5,6 D ED is traag te noemen. (nieuwprijs destijds ongeveer 100 euro)
                      de AF-S 70-300 f/4,5-5,6 G ED VR is een stuk sneller met de AF. (winkelprijs boven de 600 euro)
                      de tweede heb ik.

Comment

Aan de topicstarter,

Dat 'volgen' van het paard is niet erg e. Dit is een veelgebruikte techniek bij sport/actiefoto's.
                        Lees dit misschien eens
                        Want to capture stunning shots of moving subjects? Master the art of panning photography with our tips, tricks, and ideas.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door BramDR Bekijk bericht
                          Aan de topicstarter,

Dat 'volgen' van het paard is niet erg e. Dit is een veelgebruikte techniek bij sport/actiefoto's.
                          Lees dit misschien eens
                          http://digital-photography-school.co...oving-subjects
                          Panning met een redelijk lange sluitertijd wordt bij paardensport doorgaans niet zoveel gedaan.
                          Het is moeilijker dan bij voertuigen die over een vlakke weg bollen (die bewegen maar in 1 richting, ze gaan niet op en neer), maar met wat geluk kan je er toch wel redelijke foto's mee maken http://forum.belgiumdigital.com/f45/...-a-452620.html .
                          Meestal wordt er een korte sluitertijd gebruikt om de actie te bevriezen.
                          BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door BramDR Bekijk bericht
                            Aan de topicstarter,

Lees dit misschien eens
                            http://digital-photography-school.co...oving-subjects
                            Zal ik zeker doen. Ik heb nu vandaag foto's genomen met deze lens en voor close-ups van paardenhoofden is ze zeker scherp. Het zal wel aan mijn instellingen liggen.
                            Bedankt voor de reactie. Ben ik blij mee.

Comment

Panning bij paardenfotografie wordt inderdaad zelden of nooit gedaan. Niet enkel omdat het moeilijker is, maar gewoon omdat men liever de beweging bevriest en het hele paard en de ruiter er scherp op heeft. Een klein beetje 'beweging' in de voeten kan nog wel (soms kan het niet anders wanneer door lichtomstandigheden iets langere sluitertijden nodig zijn). Probleem bij paarden is dat het hele dier beweegt en de ruiter ook al niet echt stil zit. Dus heel erg snel last van bewegingsonscherpte.

Foto 1: lijkt me vrij scherp te zijn. Alleen jammer dat alles op de foto er vrij scherp uit ziet. Een grotere diafragma opening zou dit oplossen. De sluitertijd is zeker snel genoeg. Maar f/8 en ISO 400... Eerder naar f/5.6 gaan en de ISO omlaag.

Foto 2: Een sluitertijd van 1/125 bij dit soort actie is inderdaad veel te lang. Geen idee hoe goed jouw toestel is op hoge ISO, maar deze opschroeven om de sluitertijd te verkorten is de enige optie gezien het diafragma niet verder open kan.

Foto 3: De achtergrond ziet er mij inderdaad scherper uit dan het onderwerp. Ook hier weer een diafragma van f/8 in combinatie met een hoge ISO. Diafragma verder open, en ISO naar beneden. De sluitertijd is kort genoeg, en deze zal door een groter diafragma en lagere ISO ook bijna niks veranderen, maar het onderwerp zal meer los komen van de achtergrond.
                              Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

Comment

Working...
                              X