Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Macrolens samen met tussenringen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Macrolens samen met tussenringen

Voor ik een aankoop doe toch even jullie ervaringen.
    Ik heb een 100mm Canon macrolens en kan dus 1:1 macro's maken.
    Kan ik met tussenringen te plaatsen op dit macroobjectief opnames maken groter dan 1:1 ?
    Hoe is de scherpte ? ik weet dat de scherptediepte verder zal afnemen en vermoedelijk met focus stacking zal moeten werken.
    Heeft iemand hier ervaring mee ?
    bedankt voor jullie reacties
    Ray
    Canon EOS 5D MIV
    https://www.flickr.com/photos/valloray/

Re: Macrolens samen met tussenringen

Als ik me niet vergis dienen tussenringen op dichterbij scherp te kunnen stellen. Met je macrolens kan je al zeer dicht scherpstellen, dus lijkt me dit een onnodige combinatie?

Comment

Tja, ik heb het natuurlijk over extension tubes. Dus geen tussenringen voor de tele te vergroten.
      Goed dat je de fout rechtzet.
      Canon EOS 5D MIV

Comment

Tussenringen=extentiontubes
        Ja, je kan tussenringen gebruiken bij een macrolens, maar dan wordt je scherpstelafstand wel nog kleiner en wordt het nog iets minder handig werken.
        Je zal wel een grotere vergroting kunnen maken op 1:1.
        Je scherpte is sowieso wat minder door de scherptediepte dat nog extremer zal worden en je diafragma dat je daardoor zal moeten afstoppen (diffractie).
        Focusstacking kan je inderdaad doen vanop statief en met een stilstaand onderwerp.
        Het makkelijkst is als je uw camera met usb aan de pc hangt en een camera control programma gebruikt met focus-stacking functie. Dit neemt onmiddellijk de foto's dat je ingeeft en veranderd telkens de focus naar de limieten dat je vooraf ingaf. (ik heb er 1 voor Nikon, maar werkt niet met de 5D2 volgens wat ik lees)
        Last edited by playerofwar; 26 juni 2013, 18:34.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Valloray Bekijk bericht
          Tja, ik heb het natuurlijk over extension tubes. Dus geen tussenringen voor de tele te vergroten.
          Goed dat je de fout rechtzet.
          extension tube is gewoon engels voor tussenring. De werking van tussenringen is in relatie tot de brandpuntsafstand van de lens. Hoe langer die is, hoe groter je tussenring moet zijn om een significante versterking van je vergrotingsmaatstaf te verkrijgen. Ik ken de formule om dat te berekenen niet van buiten, google waarschijnlijk wel.

Veel plezier ermee.
          The Knight That Says Ni...kon

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door playerofwar Bekijk bericht
            Je scherpte is sowieso wat minder
            Wat gaat de scherpte verminderen?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
              Wat gaat de scherpte verminderen?
              diffractie
              vreemd geformuleerd, sorry. Pas ik even aan.

Comment

diffractie
                vreemd geformuleerd, sorry. Pas ik even aan.
                niet alleen diffractie, maar ook omdat je een kleiner deel van het beeld gaat gebruiken; een soort van optisch croppen.
                Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Tussenringen=extentiontubes
                  Ja, je kan tussenringen gebruiken bij een macrolens, maar dan wordt je scherpstelafstand wel nog kleiner en wordt het nog iets minder handig werken.
                  Je zal wel een grotere vergroting kunnen maken op 1:1.
                  Je scherpte is sowieso wat minder door de scherptediepte dat nog extremer zal worden en je diafragma dat je daardoor zal moeten afstoppen (diffractie).
                  Focusstacking kan je inderdaad doen vanop statief en met een stilstaand onderwerp.
                  Het makkelijkst is als je uw camera met usb aan de pc hangt en een camera control programma gebruikt met focus-stacking functie. Dit neemt onmiddellijk de foto's dat je ingeeft en veranderd telkens de focus naar de limieten dat je vooraf ingaf. (ik heb er 1 voor Nikon, maar werkt niet met de 5D2 volgens wat ik lees)

Dergelijk programma zal ook wel voor Canon bestaan veronderstel ik ? Weet iemand hoe dit noemt en eventueel waar te koop ?
                  Canon EOS 5D MIV

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Valloray Bekijk bericht
                    Dergelijk programma zal ook wel voor Canon bestaan veronderstel ik ? Weet iemand hoe dit noemt en eventueel waar te koop ?
                    Ja, bestaat 100% zeker, maar heb er geen ervaring mee dus daarmee kan ik niet helpen.

Comment

Ik heb zelf ook een canon 100mm macro en ik heb op die lens ook al gespeeld met tussenringen. In mijn ervaring zijn tussenringen voor deze lens de investering niet waard. De extra vergroting is minimaal (ik schat ongeveer 2x met drie tussenringen tegelijk in gebruik en op macro afstand), de zoeker wordt zeer donker, de scherpte gaat zééér snel achteruit, ... Kortom, wat mij betreft niet echt bruikbaar.
                      www.elwee.net

Comment

Met 'Kenko Teleplus PRO 300 DGX 1.4x Teleconverter AF' op je macro lens lukt het groter dan 1:1 te gaan deze Teleconvector heb je ook 2x maar dan lever je wat aan scherpte in maar altijd beter dan tussenringen. Die convector kun je uiteraard ook op je andere objectieven gebruiken.
                        Last edited by Eenbes; 27 juni 2013, 00:21.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                          niet alleen diffractie, maar ook omdat je een kleiner deel van het beeld gaat gebruiken; een soort van optisch croppen.
                          Als het beeld gewoon uitgerokken wordt zou de mate van detail niet toenemen en blijkbaar neemt die wel toe, anders hebben tussenringen geen bestaansrecht.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
                            Als het beeld gewoon uitgerokken wordt zou de mate van detail niet toenemen en blijkbaar neemt die wel toe, anders hebben tussenringen geen bestaansrecht.
                            Not again...

Tussenringen zijn specifiek gemaakt voor niet-macrolenzen om hiervan macrolenzen te maken. Bij deze krijg je een grotere vergroting dan normaal en neemt de scherpte ook wat af omdat geen enkele lens optimaal is buiten het bereik van de producent. Als je een foto maakt met en zonder tussenringen met dezelfde uitsnede, dan zie je dat die met tussenringen niet zo scherp is als die zonder. Het extra detail is dus door de grotere vergroting en het feit dus dat je dichter kan scherpstellen, maar eenzelfde beeld zal niet scherper zijn.
                            Hjanssen, kan je eens een voorbeeldtje tonen van hoe dat optisch croppen werkt, want ik denk dat het enkel het brandpunt is dat aangepast wordt.

Comment

Hjanssen, kan je eens een voorbeeldtje tonen van hoe dat optisch croppen werkt, want ik denk dat het enkel het brandpunt is dat aangepast wordt.
                              Ik zie niet hoe tussenringen het brandpunt kunnen veranderen:het is tenslotte alleen maar een buisje met lucht.

Optisch croppen: met tussenringen maak je het geprojecteerde beeld groter en je benut een kleiner deel ervan.
                              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Working...
                              X