Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Macrolens samen met tussenringen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Macrolens samen met tussenringen

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
    Ik zie niet hoe tussenringen het brandpunt kunnen veranderen:het is tenslotte alleen maar een buisje met lucht.

Optisch croppen: met tussenringen maak je het geprojecteerde beeld groter en je benut een kleiner deel ervan.
    Zo zag ik het:
    Als licht door een lens gaat dan komt het terug samen in een brandpunt, dit brandpunt moet liggen op de sensor om in-focus te zijn. Met extentiontubes verplaats je bij dezelfde scherpstelling dit brandpunt voor de sensor.

Comment

Het brandpunt is waar de lijnen zogezegd samenkomen, het hele beeld is daar dus geconcentreerd. Na het brandpunt gaan de lijnen weer uit elkaar. Daardoor is het achter het brandpunt een omgekeerd beeld. dat beeld valt op je sensor. Indien de lens dus naar voren wordt geplaatst op de camera, valt het brandpunt verder van je sensor. Daardoor, door de divergerende stralen na het brandpunt, zal het beeld dat op je sensor valt eigenlijk groter zijn dan de sensor. De sensor 'cropt' daarom een stukje uit het beeld.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door BrutalEnemy Bekijk bericht
        Het brandpunt is waar de lijnen zogezegd samenkomen, het hele beeld is daar dus geconcentreerd. Na het brandpunt gaan de lijnen weer uit elkaar. Daardoor is het achter het brandpunt een omgekeerd beeld. dat beeld valt op je sensor. Indien de lens dus naar voren wordt geplaatst op de camera, valt het brandpunt verder van je sensor. Daardoor, door de divergerende stralen na het brandpunt, zal het beeld dat op je sensor valt eigenlijk groter zijn dan de sensor. De sensor 'cropt' daarom een stukje uit het beeld.
        Nee, het brandpunt valt op de sensor.

Hjanssen
        Ik zie niet hoe tussenringen het brandpunt kunnen veranderen:het is tenslotte alleen maar een buisje met lucht.
        De brandpuntsafstand voor een lens wordt opgegeven op oneindig. Stel je korter scherp dan oneinidig dan vergroot de effectieve brandpuntsafstand. De brandpuntsafstand is bij een 50mm lens is 50mm op oneindig bv 50 en een klein beetje op 2m en als je er tussenringen tussen gaat steken neemt de brandpuntsafstand effectief toe met de lengte van de tussenring. In het macrobereik vallen immers geen evenwijdige maar divergerende bundels op de lens en er is nu eenmaal een langere afstand nodig om deze in een punt te convergeren.

Er gaat een beetje scherpte verloren omdat je met je lens iets doet waarvoor ze niet gemaakt is. De lens is geoptimaliseerd voor scherpte binnen haar normale instelafstanden. Maar veel is dat niet en dat komt niet zozeer door de tussenring, dat is maar een buisje met lucht.

Over dat optisch croppen: het is een toename van de vergroting, dat bereik je enkel doordat de lichtbundels in ongeveer (zie boven) even fijne punten samenkomen. Het is niet zo dat die beeldpunten opgerekt worden, wat je met croppen of digitaal zoomen zou doen.
        The Knight That Says Ni...kon

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
          Nee, het brandpunt valt op de sensor.
          Hoe kan dit nu? Als ik mijn simpele 50 1.4 pak dan gaat hele pakket glas naar voren of naar achteren en wanneer ligt dan het brandpunt op de sensor? En hoe werkt het danmet een tussenring als ik de hele lens nog eens een aantal cm's naar voren plaats?

Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
          De brandpuntsafstand voor een lens wordt opgegeven op oneindig. Stel je korter scherp dan oneinidig dan vergroot de effectieve brandpuntsafstand. De brandpuntsafstand is bij een 50mm lens is 50mm op oneindig bv 50 en een klein beetje op 2m en als je er tussenringen tussen gaat steken neemt de brandpuntsafstand effectief toe met de lengte van de tussenring. In het macrobereik vallen immers geen evenwijdige maar divergerende bundels op de lens en er is nu eenmaal een langere afstand nodig om deze in een punt te convergeren.
          De brandpuntsafstand blijft exact gelijk, zolang je niet aan het glas komt, maar de effectieve beeldhoek wijzigt wel. Neem maar eens een eenvoudig lensje als een 50mm als voorbeeld.
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
            Hoe kan dit nu? Als ik mijn simpele 50 1.4 pak dan gaat hele pakket glas naar voren of naar achteren en wanneer ligt dan het brandpunt op de sensor? En hoe werkt het danmet een tussenring als ik de hele lens nog eens een aantal cm's naar voren plaats?

De brandpuntsafstand blijft exact gelijk, zolang je niet aan het glas komt, maar de effectieve beeldhoek wijzigt wel. Neem maar eens een eenvoudig lensje als een 50mm als voorbeeld.
            Als je de foutieve idee loslaat dat de brandpuntsafstand gelijk blijft is de rest simpel. Het eenvoudigste lenzensysteem dat ik ken zit op de Mamyia RB 76. Daar beweegt er niets in de lens, maar met een balg beweegt de volledige lens naar voor en achter. De theorie is toch dat een lens evenwijdige bundels doet samenkomen in een brandpunt op de sensor. Het brandpunt is NIET het punt waar de omkering (ondersteboven en spiegelverkeerd) gebeurt.
            Als de lichtbundels niet evenwijdig zijn, maar door een kortere afstand nog divergeren worden ze door dezelfde lens anders gebroken en doen ze er langer over om tot een punt (vlek) samen te komen. Als je objectsafstand korter en korter wordt, wordt dit effect sterker en sterker. Zo kan een 50mm op 50mm evenwijdige bundels in een brandpunt doen samenkomen, maar zeer sterk divergerende krijgt diezelfde 50mm niet op 50mm in een brandpunt. De lens is hetzelfde maar het effect ervan is anders. De afstand tussen de eerste breking van het licht door de intredepupil en het samenkomen in een brandpunt is effectief anders als de objectsafstand korter dan oneindig is. Deze afstand heet brandpuntsafstand en die is dus effectief langer. Op basis daarvan is het ook weer te begrijpen dat een lens met opening f/1.4 geen f/1.4 meer is als er grote tussenringen tussen staan. De regel brandpuntsafstand/diameter frontlens blijft in principe behouden, maar geldt dan voor de effectieve afstand tussen de eerste breking en het samenkomen van de lichtbundels.

Als je een lens kan maken die met een exacte gelijke brandpuntsafstand lichtbundels bundels van objecten vanop verschillende afstanden krijg je de nobelprijs voor fysica en kunnen alle AF systemen voor eens en altijd in de vuilbak. Scherpstellen doet men nu eenmaal omdat een 50mm enkel de evenwijdige bundels (oneindig dus) op 50mm in een punt krijgt.

Comment

gut, dit plaatje geeft een geheel ander beeld....
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

een beetje tekst zou beleefd zijn. Wat is het voorwerp, wat is het beeldvlak?

Dit plaatje tekende mijn fysicaleraar in de lessen optica. Links komen de lichtbundels van het voorwerp aan in de lens. Rechts worden ze gebundelt tot een punt.

Bovenste: object is zo ver weg dat de bundels als evenwijdig beschouwd mogen worden. Eigenlijk zijn ze dat niet, maar voor de lens is er geen invloed meer als de afstand nog vergroot. Er is dus scherpgesteld op oneindig.

Middelste: het object is korter dan oneindig. De lichtbundels divergeren en vallen dus onder een andere hoek in op het frontglas. De straalbrekingscoëfficient van het glas en de vorm waarin het geslepen is heeft dezelfde invloed als op de evenwijdige lichtbundels, maar ook de hoek waarin de lichtbundels de lens bereiken is een factor die bepaald hoe het licht zich achter de lens gaat gedragen. De invalshoek bepaalt de uitvalshoek.

Onderste: zelfde als midden, maar sterker. Het brandpunt schuift steeds verder achteruit als de hoek waarin de lichtbundels van het voorwerp sterker afwijkt van evenwijdig.

Ik heb dat 20 jaar geleden moeten leren op school en ben dat sinds ik interesse kreeg in fotografie in elk boek over fotografie tegengekomen in de hoofdstukken over scherpte en scherpstellen. Als dit effect niet zou bestaan zou men niet scherp moeten stellen.

Last edited by putor; 27 juni 2013, 13:21.

Comment

Laatste prentje verduidelijkt inderdaad waarom dichterbij scherpstellen langere brandpunten nodig hebben. Verhelderend! Alleen dacht ik altijd dat het brandpunt voor de sensor ligt. Hoe kan het anders dat het beeld omgekeerd op de sensor valt ?(of in analoge tijdperk, omgekeerd op het filmrolletje). Als alle lijnen samenvallen is er toch geen beeld meer?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door BrutalEnemy Bekijk bericht
                    Laatste prentje verduidelijkt inderdaad waarom dichterbij scherpstellen langere brandpunten nodig hebben. Verhelderend! Alleen dacht ik altijd dat het brandpunt voor de sensor ligt. Hoe kan het anders dat het beeld omgekeerd op de sensor valt ?(of in analoge tijdperk, omgekeerd op het filmrolletje). Als alle lijnen samenvallen is er toch geen beeld meer?
                    Alle lijnen die van het topje van een wimper van je onderwerp vertrekken vallen samen in het punt dat het topje van een wimper voorstelt op een foto. Alle lijnen die van het topje van een andere wimper van je onderwerp vertrekken vallen samen in het punt dat het topje van die andere wimper voorstelt op een foto.

Het ondersteboven en spiegelverkeerd zijn is gewoon het gevolg van door een gaatje kijken.
                    Last edited by putor; 27 juni 2013, 13:36.

Comment

All clear now, thanks!

Comment

Working...
                      X