Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Macro lens voor Nikon D7000

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Macro lens voor Nikon D7000

Kheb mijn vrouwtje kunnen overtuigen voor een macro lens aan te schaffen (argument gebruikt dat een 70 of 90mm macro ook voor portret gebruikt kan worden )

Enfin ik heb zitten kijken en mijn budget ligt rond de 400 euro.
    Ik heb volgende lenzen zitten bekijken:

(links zijn van de webshop waar ik ga bij kopen aangezien ik in Engeland woon)

Tamron 90mm f2.8 Deze lijkt van zeer goede kwaliteit te zijn. Heb verschillende reviews gelezen en telkens krijgt die goeie commentaar als het op scherpte, CA enzo aankomt.

Sigma 70mm f2.8 Die krijgt gelijkaardige commentaar als bovenstaande maar de optiek zou iets minder goede kwaliteit leveren op testbanken maar verwaarloosbaar zijn in het veld.

Nikon 85mm f3.5 Die heeft meer elementen dan de andere, VR en zou stiller moeten focussen dan de andere. Hij is wel trager en de optiek krijgt ook minder goeie commentaar dan de sigma en tamron.

Ook misschien vermelden dat het mijn eerste macro lens is en het is om mijn eerste stapjes in de macro wereld te zetten.

Door de 1.5 krop factor van mijn camera weet ik niet goed of de 90mm wel goed is. Die krijgt over het algemeen de beste kritiek maar mss neem ik beter een 70mm omdat die uitkomt op 105mm.

Wat zouden jullie aanraden?
    Ik zou morgen willen bestellen dan heb ik die vrijdag want zaterdag vertrek ik op verlof naar... Belgie
    http://www.yonaweb.be/passero
    Flickr Photostream

Re: Macro lens voor Nikon D7000

Ik heb de 85 3.5 gehad en het is echt een fenomenale lens, zeer scherp op macro-afstanden en goed op portretafstand. Met de Sigma heb ik geen ervaring, maar de Tamron en Nikon liggen dicht bij elkaar. De tamron heeft wel geen stabilisatie wat macro uit de hand veeeel moeilijker maakt. Dus zeker een goed statief als je voor een niet gestabiliseerde lens gaat (voor een gestabiliseerde ook wel aan te raden, maar ik doe nog steeds 70% zonder en merk ook dat zonder VR het bijna onmogelijk is om op macroastanden precies te kunnen werken uit de hand).

Comment

Bedankt.
      Misschien geef ik dan iets meer uit en ga voor de duurdere versie van de Tamron
      Wex Photo Video is the primary destination for enthusiast and professional photographers and filmmakers. Click, call or visit for the UK's widest range of photo and video gear.

Zelfde specs maar deze heeft een stillere/snellere focus en stabilisatie.
      http://www.yonaweb.be/passero
      Flickr Photostream

Comment

als je er ook portret mee wil schieten, ga dan minstens voor een f2.8 lens... alhoewel F2 of groter nog beter zou zijn... maar dat doen macro lenzen niet...
        some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
        Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Comment

Ik heb de "goedkope" Tamron eens getest en die schoof enorm uit tijdens het scherpstellen. Geen idee of dat voor jou belang heeft, maar voor mij was het een afknapper.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jefzor Bekijk bericht
            Ik heb de "goedkope" Tamron eens getest en die schoof enorm uit tijdens het scherpstellen. Geen idee of dat voor jou belang heeft, maar voor mij was het een afknapper.
            Wat komt de term goedkoop nu weer bij doen. Zever, sorry. Ik heb al jaren een Tamron 90mm en ik zou die voor geen geld willen ruilen.
            Ze is traag, heel traag, maar verdikke, deze lens heeft me nog nooit in de steek gelaten. Ze kan niet wat snelheid niet tippen aan bv de nikon, maar de beeldscherpte is nagelscherp, kleur zit goed. Je moet wel je lens kennen en als dat eenmaal het geval is bekoort ze je. Dit geldt trouwens voor alle lenzen.
            Heb al dure lenzen gezien die moesten onderdoen, heb al veel foto's gezien met ultra duur materiaal dat in de vuilbak gooien niet waard is.
            Het hunten van een lens naar scherpte is niet alleen afhankelijk van de lens, ook het onderwerp en de omstandigheden en niet e vergeten de fotograaf en zijn toestel.
            https://www.fotospotter.be
            Je suis content d’être heureux

Comment

Ik heb die term "goedkoop" enkel gebruikt voor de duidelijkheid omdat er 2 verschillende tamrons genoemd werden, en de aanhalingstekens stonden er met een reden.

Moet nog even bijgezegd worden dat AF snelheid niet relevant is aangezien je voor macro normaal gezien manueel focust. Ik geloof best dat je qua beeldkwaliteit geen verschil ziet met duurdere lenzen, de meeste macro's zijn fantastisch op dat vlak. Ik had het enkel over het uitschuiven tijdens het scherpstellen, wat voor mij persoonlijk een negatieve eigenschap is.

Oorspronkelijk geplaatst door purlut Bekijk bericht
              Wat komt de term goedkoop nu weer bij doen. Zever, sorry. Ik heb al jaren een Tamron 90mm en ik zou die voor geen geld willen ruilen.
              Ze is traag, heel traag, maar verdikke, deze lens heeft me nog nooit in de steek gelaten. Ze kan niet wat snelheid niet tippen aan bv de nikon, maar de beeldscherpte is nagelscherp, kleur zit goed. Je moet wel je lens kennen en als dat eenmaal het geval is bekoort ze je. Dit geldt trouwens voor alle lenzen.
              Heb al dure lenzen gezien die moesten onderdoen, heb al veel foto's gezien met ultra duur materiaal dat in de vuilbak gooien niet waard is.
              Het hunten van een lens naar scherpte is niet alleen afhankelijk van de lens, ook het onderwerp en de omstandigheden en niet e vergeten de fotograaf en zijn toestel.

Comment

Working...
              X