Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

M43 lenzen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• M43 lenzen

Hallo,

ik ben ofwel van plan om een nieuwe DSRL aan te schaffen of een Olympus PEN (omdat ik opkijk tegen de grootte en het gewicht van mijn vorige DSRL.

Ik heb een aantal vragen over M43 lenzen. Hopelijk kunnen jullie hulp brengen!

1) De kitlens erbij is 14-42mm, in 35mmbeeld komt dat overeen met 28-84. De kitlens van mijn DSRL was 18-55. Is er een verschil tussen de beeldgrootte op 14mm op de PEN en de 18mm op DSRL? Of is de 14mm minder groothoek dan de 18mm?

2) Ik twijfel aan de prestaties van een geringe DOF bij portretten en macro. Ik neem namelijk voor vrienden en familie geregeld communiefoto's. Daarvoor kan ik eventueel wel een macrolens of portretlens bijkopen (klopt het dat macro-objectieven geschikt zijn voor macro EN portret?

Bedankt!

Re: M43 lenzen

Hangt natuurlijk af van de DSLR waar je je 18-55 op had. Als je ze omrekent naar full frame, dan is de 14-42 dus inderdaad een 28-84mm en de 18-55mm is dan een 27-82,5mm of 28,8-88mm, afhankelijk van de cropfactor. (de cropfactor van Nikon is 1,5, de cropfactor van Canon is 1,6). Maakt elkaar dus weinig.

Portretwerk met een kleine scherpte-diepte is zeker wel mogelijk op M4/3 maar dan zou ik je wel aanraden om hiervoor naar de lichtsterkere lenzen te grijpen. Neem hiervoor bijvoorbeeld de Olympus 45mm f1.8. Dit is omgerekend naar full frame een 90mm f3.5. Daarmee kun je nog aardig met scherpte-diepte spelen. En die lens is ook nog niet zo overdreven duur. (rond 240,-) Een nog mooiere objectief hiervoor is de 75mm f1.8. Da's omgerekend naar FF dus 150mm f3.5. Maar die is dan wel helaas een flink stuk duurder (1049,-)

Dit is één van m'n eerste (test)foto's geschoten met mijn OM-D & Olympus 45mm @ f1.8, om maar even te laten zien dat er echt wel mogelijkheden zijn mbt scherpte-diepte.

www.indetailfotografie.nl

Comment

Bedankt! de DSLR die ik had was Nikon Crop :-). Klopt het dat de beeldhoek van mijn DSLR (18mm) en de Olympus 14-42 dan dezelfde is? Dat het evenveel breedhoek is? Als ik de PEN koop, komt er zeker een 45mm 1.8 bij! De prijs is echt wel haalbaar.

Ik las elders dat je met macro-objectieven ook goede portretten kon nemen. Ik kijk dan bijvoorbeeld naar de olympus 35mm 2.8 Macro.
      Klopt dat?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Allheroesfall Bekijk bericht
        Ik las elders dat je met macro-objectieven ook goede portretten kon nemen. Ik kijk dan bijvoorbeeld naar de olympus 35mm 2.8 Macro.
        Klopt dat?
        Die past alleen met adapter.
        Sony en Olympus
        Fotoseries

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart Bekijk bericht
          Die past alleen met adapter.
          Bedoel de Olympus 35mm F3.5 Macro :-)
          Maar dat is al geen écht groot diafragma meer

Comment

je moet even twwe richtingen van Olympus uit elkaar halen, zo heb je 4/3 van Olympus zoals de lens die je aanhaalde, maar de Pen serie is Micro 4/3, dit is een andere vatting nl, om 4/3 lenzen op een pen te zetten heb je een adapter nodig, maar voor Micro 4/3 heb je ook een fantastische macrolens, de 60 mm Olympus.

Maar voor portertten op Micro 4/3 zijn er twee die erboven uit springen, de 45 mm (zie bericht met voorbeeldfoto) en de 75 mm, beide van Olympus, al is de laatste behoorlijk aan de prijs, maar deze lens wordt als benchmark genomen voor alle andere lenzen, is fenomenaal goed !!.

Maar ook Sigma heeft nu een erg leuke lens, de 60 2.8 mm Art, kost geloof ik 169,- en beloofd erg goed te zijn, ik heb zelf de 30 mm van Siga, was nog goedkoper en ook deze is erg goed.
            Mijn beste Foto moek nog trekke.

Comment

En je hebt ook nog de keuze uit de Panasonic MFT lenzen.
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Ik heb ook de Olympus 60mm f2.8 macro en die kan ik je ook zéker aanbevelen. Natuurlijk kan ook díe gebruikt worden voor portretten. Voorbeeldje hieronder met mijn OM-D & 60mm macro @ f2.8 (@ ISO 3200 zonder NR en een sluitertijd van 1/13. De IBIS van de OM-D )

www.indetailfotografie.nl

Comment

Eéntje als concurrent voor de 45mm/f1.8, http://www.dpreview.com/news/2013/06...icro-four-thir f 0,95

Comment

Maar geen autofocus. Jammer eigenlijk dat ze niet de moeite doen om dat te implementeren. De lens zou veel bruikbaarder zijn.

Ik ben benieuwder naar wat deze lenzen gaan doen: http://www.43rumors.com/ft5-delay-on...-lens-release/
                    Last edited by Teun_2; 20 juni 2013, 23:06.

Comment

Met de Olympus 45mm en 75mm objectieven is de achtergrond bij goed gebruik best wel mooi te krijgen:
                      75mm

45mm:

Sony en Olympus
                      Fotoseries

Comment

Working...
                      X