Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Onze volgende workshop: Street-Fashion - 8 maart 2025, Herentals
Ik heb ze allebei tesamen gehad op mijn D3 en de 24/120 is gebleven.
De 24/70 zal voor iemand die pixelpeept of heel grote afdrukken maakt (+A3) misschien beter zijn maar ik zag geen verschil bij normale afdrukken.
Wat ik er dan wel van vond is dat het bereik en de VR van de 24/120 veel meer meerwaarde gaven dan wat extra scherpte en betere bouw.
Ook op mijn D800 presteert de 24/120 gewoon goed.
Op testsite's en forums is natuurlijk de 24/70 beter maar dat heeft meestal weinig met foto's trekken te maken ,wel alles met 100% of 200% vergelijkingen maar dat doen mijn klanten niet.
Heb je de f2.8 echt nodig? Dan heb je geen keuze maar voor mij voldoet de F4.0 ruim. Op reportage, trouw's enz. heb ik meestal wel wat scherptediepte nodig om iedereen scherp te hebben.
Anders heb ik ook nog primes als het moet
Ik beaam volledig wat Jozef68 schrijft.
Als je de f2.8 niet broodnodig hebt is de 24-120 F4 een fantastische lens. Ze is zeer goed (kleuren, contrast en scherpte), lichter, valt minder op dan de 24-70 met zonnekap erop, ze heeft VR en een mooie range ook voor portretten. Ze heeft ook nadelen: op 24mm heb je wat vervorming maar met de 24-70 ook en in Lightroom en dergelijke is het weg te werken, idem voor de vignetering.
Ik heb nu de 24-70 f2.8,is een superlens maar net te kort op FF vindt ik.70mm is zowat hetzelfde wat je ziet met het blote oog,maar dan kan je niet verder inzoomen..(tenzij met je benen)Ook VR mis ik hier toch wel een beetje op..
Die heb ik nu nog nooit gemist op mijn 28-70 2.8...........................
Hier ook niet, noch op de 28-70 en de 24-70. Lichtsterk genoeg en met een wat vaste hand(arm) moet je dat toch kunnen redden zeker. Je kan natuurlijk in alles VR gaan steken...
Hier ook niet, noch op de 28-70 en de 24-70. Lichtsterk genoeg en met een wat vaste hand(arm) moet je dat toch kunnen redden zeker. Je kan natuurlijk in alles VR gaan steken...
Ja ok,VR is misschien niet nodig maar ik vind 70mm net te krap qua zoom op full frame..Ik lees wel over de 24-120 dat deze op FF wel wat vignetting kan hebben..dat heb ik nog niet gemerkt op de 24-70.en dan ben ik toch geneigd om de 24-70 te houden..
Ja ok,VR is misschien niet nodig maar ik vind 70mm net te krap qua zoom op full frame..Ik lees wel over de 24-120 dat deze op FF wel wat vignetting kan hebben..dat heb ik nog niet gemerkt op de 24-70.en dan ben ik toch geneigd om de 24-70 te houden..
Je hebt gelijk dat 24-70 wat krap is op FF. Maar om een evengoede zoom te bekomen bij een 5X kleinste brandpuntsafstand is een utopie. Een regeltje is dat je voor een goeie zoom max 3 keer je kleinste brandpuntsafstand kiest.
Die heb ik nu nog nooit gemist op mijn 28-70 2.8...........................
Iets wat je niet hebt ga je niet missen, totdat je het wel hebt.....
Op mijn 80/200 zat vroeger ook geen VR, en dat vond ik ook een superlens. Maar mijn 70/200 heeft het nu wel en ik zou het niet meer willen missen.
Ik ga graag in kerken en zo voor foto's en dan is een VR zeker handig omdat je toch een beetje scherptediepte wil en dus niet op de grootste diafragma's werkt.
Ook het bereik is iets dat altijd terug komt, ik had op mijn crop's bijna altijd een 24/70 staan omdat ik een 17/55 te kort vond terwijl dat eigenlijk de crop standaard lens is.
Dus is voor mij die 24/70 nu weer te kort op FF....
Ach, gelukkig zijn we allemaal anders, het zou anders maar saai zijn hé
Beide lenzen zijn echt heel goed op FF.
Heb ze beiden gehad en zag geen verschil. Gekozen voor de 24-120 omwille van het gemak op reis.
Koop wat het best past bij je behoeften; 24-120 voor het bereik en de VR, 24-70 voor de extra stop (snelheid).
Beide lenzen zijn echt heel goed op FF.
Heb ze beiden gehad en zag geen verschil. Gekozen voor de 24-120 omwille van het gemak op reis.
Koop wat het best past bij je behoeften; 24-120 voor het bereik en de VR, 24-70 voor de extra stop (snelheid).
Thx allen, 24-70 is verkocht en de 24-120 f4 is besteld..;-)
Ben ook heel benieuwd want sta ook op punt de 24-120 f4 te kopen, ook omwille van bereik. Dan hoef ik niet zo vaak meer van lens te wisselen, wat ook kans op stof op sensor aanzienlijk vermindert. En de lens heeft een gouden randje gekregen, zal wel niet slecht zijn zeker? Wat ik me afvraag, heb je bij portretten met deze lens een mooie bokeh? Moest iemand voorbeelden hebben...
Je hebt mij aan het twijfelen gebracht, mijn Nikon 28/70 2.8 is defect en ik was van plan om een nieuwe 24-70 2.8 te kopen, maar als ik de commentaren over de 24-120mm f4 lees dan begin ik te twijfelen.
Ik gebruik de 28-70mm hoofdzakelijk voor portretten, in de studio is het ontbreken van VR geen probleem maar buiten op 60-70mm gaat het soms fout. Ik heb wel nog een 70-200mm 2.8VRII maar continue lenzen wisselen is ook niet echt een optie.
Toch vrees ik dat ik de f2.8 ga missen vooral bij portretten buiten waar je de achtergrond wil uitschakelen.
Comment