Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

onscherpe foto met mijn nieuwe lens

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• onscherpe foto met mijn nieuwe lens

Ik ben hobbyfotograaf, en neem heel graag foto's in mijn vrije tijd van mensen, dieren,... eigenlijk reportagefotografie.
    Ik bezit een canon 50 D (dus spijtig genoeg nog geen full frame)
    Ik nam vroeger foto's met een canon objectief 24-105 L IS USM f4. ik heb deze lens verkocht en heb een 24-70 f2.8 IS USM en 70-200 f2.8 IS USM gekocht.
    Nu is mijn probleem dat ik vooral met de 24-70 mijn foto's niet scherp krijg en ze zijn ook aan de bleke kant.
    Ik zit nu met heel veel vragen over zo duren lenzen.
    kan iemand mij helpen waar ik op moet letten? hoe het zou kunnen komen?
    ik ben ongeveer op de hoogte van diafragma-> scherptediepte, sluitertijden -> bewegingsonscherpte...

Alvast bedankt voor jullie reacties

Ik ben ook nieuw hier op BD, miss als iemand mij kan zeggen hoe ik een foto kan laten zien dan kunnen jullie beter oordelen.
    ik nam een foto op 24 mm (24-70) ISO 100/ f5.6 / -0.3 step/ 1/50 en toch niet scherp
    Last edited by Bungy1; 24 mei 2013, 09:26.

Re: onscherpe foto met mijn nieuwe lens

U zit niet in het juiste forumonderdeel.
    voor meer info:

grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

kunt u mij zeggen waar ik dit dan wel kan posten?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Bungy1 Bekijk bericht
        kunt u mij zeggen waar ik dit dan wel kan posten?
        als ik van de titel uit ga hier:
        Forum voor discussies, vragen en antwoorden over objectieven en andere optische toebehoren zoals lenzen en filters. Bijvoorbeeld: Hulp en advies bij aanschaf van een nieuwe lens, problemen bij de bediening of gebruik, etc ...

grt,bouk.
        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Hier kan je meer lezen over het plaatsen van foto's in dit forum.

ik nam een foto op 24 mm (24-70) ISO 100/ f5.6 / -0.3 step/ 1/50 en toch niet scherp
          op f5.6 zou deze lens toch niet dof mogen zijn. We wachten op de voorbeeldfoto. 1/50 zou bewegingsonscherpte 'kunnen' zijn, maar met een gestabiliseerde lens en een niet-echt-beginnend-fotograaf zou dit vreemd zijn.

Zonder de foto te hebben gezien merk ik op dat dit twee lenzen zijn dit een versie II hebben. Het zullen dus tweedehands lenzen zijn die je gekocht hebt, toch niks van schimmels of veel stof in de lens? (ook onwaarschijnlijk, L lensen, maar toch een mogelijkheid)

Comment

mss lijkt deze vraag even onnozel maar staat de AF op of werk je manueel? doet de AF zijn werk?
            kan je een foto maken vanop statief om de kwestie bewegingsonscherpte uit te schakelen?

het kan ook zijn dat de foto niet scherp is waar jij hebt op scherpgesteld omdat er een afwijking is en je deze moet compenseren met een eventuele af micro-adjust (dacht dat de 50d deze meehad, 40 nog niet)

je kan je foto ergens uploaden (picasa, flickr, webspace, dropbox, ...) en daar dan de share-link / publieke link van gebruiken en hier dan pasten met de image link zodat deze hier in het forum verschijnt.
            zoek eens op foto's posten en je zal het bd-topic hieromtrent wel terugvinden hoe je dit moet doen
            Website: http://www.svisimaging.be

Comment

Heb je de 24-70 II 2.8 of de 24-70 4.0 IS? Want de 2.8 heeft geen IS... Wat natuurlijk heel erg snel bewegingsonscherpte kan veroorzaken bij 1/50

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Martien3 Bekijk bericht
                Heb je de 24-70 II 2.8 of de 24-70 4.0 IS? Want de 2.8 heeft geen IS... Wat natuurlijk heel erg snel bewegingsonscherpte kan veroorzaken bij 1/50
                op 24mm? dan heb je een heel onvaste hand.
                The Knight That Says Ni...kon

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
                  op 24mm? dan heb je een heel onvaste hand.
                  Als je bewogen hebt, heb je bewogen ik dacht dat de 'stelregel' 1/60 was? Ik vind 1/50 persoonlijk om uit de hand te fotograferen iets te lang.
                  Probeer dus eens met een kortere sluitertijd of op een statief zoals anderen zeiden

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Martien3 Bekijk bericht
                    Als je bewogen hebt, heb je bewogen ik dacht dat de 'stelregel' 1/60 was? Ik vind 1/50 persoonlijk om uit de hand te fotograferen iets te lang.
                    Probeer dus eens met een kortere sluitertijd of op een statief zoals anderen zeiden
                    de regel is 1/brandpuntsafstand (x cropfactor). ik heb met mijn UWA scherpe foto's op 1/30 en ik bibber ook.
                    The Knight That Says Ni...kon

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
                      de regel is 1/brandpuntsafstand (x cropfactor). ik heb met mijn UWA scherpe foto's op 1/30 en ik bibber ook.
                      Amaaai In ieder geval, ik denk dat het mogelijk daar aan kan liggen.

Comment

Persoonlijk zou ik eerder een sluitertijd van 1/500 of sneller gebruiken om de scherpte van de lens te testen. Hoe sneller de sluitertijd, hoe beter om de scherpte van een lens te testen.

Hoe trager de sluitertijd, hoe meer kans dat je beweging bij het afdrukken zichtbaar wordt op de foto. De regel van 1/brandpunt (crop * 1.x) is bedoeld voor de hogere brandpunten.

Hier en daar lees je toch wel dat bij een sluitertijd lager dan 1/60s wordt aangeraden om een statief te gebruiken. Zelfs met een 24 of 10 mm lens.

UPDATE: Misschien ook eens tof om volgend artikel te lezen. Het is wel in het Engels maar ik vond de informatie toch wel heel nuttig. (http://www.apogeephoto.com/july2010/bsharp72010.shtml)
                        Last edited by Rudy Mas; 26 mei 2013, 20:19.
                        Mvg,
                        Rudy Mas
                        Nikon D5100/D7200 - Website: http://www.rmfoto.be/

Comment

Het aloude vuistregeltje moet je meer zien als kansberekening dan een of andere vorm van garantie op geen bewegingsonscherpte.
                          De kans op scherpe foto's neemt wat toe maar beweging op 1/50 sec. is bepaald niet uitgesloten.
                          Verder kan de lens front- dan wel backfocus hebben of gedecentreerd zijn , dat komt ook bij dure lenzen voor.
                          Kortom: voorbeeldfoto van een "onscherpe" foto.

Comment

Ik zou als ik TS was beginnen met testen op een statief i.p.v. uit de hand. Begin dan eerst eens met Manueel focus, maak hierbij gebruik van Life view met 5X of 10X vergroting, op maximaal diafragma van f2.8. Op deze manier kun je toch wel de maximale potentie van het objectief testen. Maak verschillende foto's, ook recht op een gemetselde muur o.i.d. (beter nog een krant aan de muur hangen) dan kun je namelijk ook direct zien of er sprake is van gedecentreerd lenselement (dan is bijvoorbeeld de ene kant scherper dan de andere kant).

Nadat je erachter bent wat het best haalbare is wat jouw objectief kan leveren, ga je de AF testen. Zoals Keeskanon al zegt kan het best zijn dat jouw camera + lenscombinatie gezamenlijk een front-focus danwel back-focus probleem heeft. Deze kun je dan wellicht bijregelen door middel van de Micro Focus Adjustment. Hoe je dit best kunt doen kun je op het internet genoeg vinden
                            www.indetailfotografie.nl

Comment

Tot zover al bedankt voor de reactie's.
                              Mijn 50D is al niet nieuw meer en heeft toch al behoorlijk wat kliks, ik kan echter niet zeggen hoeveel maar reken op een 40000.
                              Zou het kunnen dat deze versleten is?
                              ik probeer hier alsnog een foto op te krijgen hoor.

Comment

Working...
                              X