Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Groothoek voor D90

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Groothoek voor D90

Hoi!

Eind augustus staat er een citytrip gepland naar Valencia, en ik dacht er aan om een groothoeklens aan te schaffen.

Momenteel heb ik een Nikon D90 met:
    - Nikon AF-S 18-105mm f/3.5-5.6G ED VR DX (kitlens)
    - Nikon AF-D 50mm f/1.8
    - Nikon AF-S 35mm f/1.8G DX

Na wat rond te zoeken op het internet (en rekening houdend met mijn budget van +- €500) kwam ik volgende objectieven tegen (prijzen zijn van Foto Verschoore):
    - SIGMA 10-20 4/5.6 EX DC HSM NI (€419)
    - TOKINA 12- 24/4.0 AT-X II NIKON (€549, komt zeer goed uit test van Shoot)
    - Tokina 10-17/F3.5-4.5 AT-X FX Nikon (€599)

Fisheye is ook een mogelijkheid, maar spreekt me minder aan, omdat deze mijn inziens minder "allround" is dan een gewone groothoek.

Enige tips of suugesties?
    Nikon D90 + 18-105 + 50mm 1.8 + 35mm 1.8 + Metz mecablitz 50 AF-1

Re: Groothoek voor D90

Ik zou voor de Tokina 12-24 f4 gaan. Het is een goed aangeschreven lens en een interessant bereik op een D90.
    Met een 12-24 zou het kunnen zijn dat je bijna alleen deze gebruikt op een citytrip. 24 mm geeft een beeldhoek zoals een 35mm op een fullframe en dat vind ik op zich al een interessant allround bereik.

Als je nog iets breder wil gaan dan is er ook nog de (duurdere) Nikkor 10-24 f/3.5-4.5G ED.
    Wil je een stop sneller dan is er de Tokina 11-16mm f/2.8.

De fisheye zou ik zeker niet nemen. Een fisheye gebruik je zeer, zeer zelden.

Comment

Bedankt timefreezer!

Nu twijfel ik tussen de 12-24 f4 en 11-16 f2.8... Aangezien ik al met een 18-105 zit, heb ik die laatste 6 mm niet echt nodig bij de 12-24, en kan ik dus misschien beter de 11-16 kiezen? Die is wel €100 duurder, en is dat de meerprijs wel waard?

En is die wel "compleet" genoeg om op een citytrip te gebruiken, en niet telkens van lens te moeten wisselen...?

Ik ben ook net de SIGMA 10-20MM F/3.5 EX DC HSM tegengekomen, die zit qua bereik tussen de twee Tokina's in (ook qua prijs)...
      Last edited by dummy; 23 mei 2013, 10:09.

Comment

Ik ben altijd zeer tevreden geweest met de Sigma 10-20 en vergis je niet in die 2mm, dat is een wereld van verschil en de lichtsterkte heb ik ook nooit als een beperking gezien.
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dummy Bekijk bericht
          Bedankt timefreezer!

Nu twijfel ik tussen de 12-24 f4 en 11-16 f2.8... Aangezien ik al met een 18-105 zit, heb ik die laatste 6 mm niet echt nodig bij de 12-24, en kan ik dus misschien beter de 11-16 kiezen? Die is wel €100 duurder, en is dat de meerprijs wel waard?

En is die wel "compleet" genoeg om op een citytrip te gebruiken, en niet telkens van lens te moeten wisselen...?

Ik ben ook net de SIGMA 10-20MM F/3.5 EX DC HSM tegengekomen, die zit qua bereik tussen de twee Tokina's in (ook qua prijs)...
          De 16mm op de Tokina is inderdaad nogal beperkend voor city-trips. Je kan natuurlijk altijd nog een deel croppen, maar ook dat heeft zijn limiet. Wat het grothoekbereik betreft zou ik ook echt voor die 10mm gaan i.p.v. 12mm. Lichtsterkte ga je niet missen en voor scherptediepte moet je het niet doen. Persoonlijk heb ik spijt dat ik destijds niet voor de Nikkor 10-24 gegaan ben, maar ja, budget is ook een gegeven hé.
          D7000/D600 + Nikkor, Tamron, Tokina, Sigma, Kenko, Metz

Comment

@hjanssen: Welke versie heb jij van de 10-20? De 3.5 of 4-5.6? Ik lees in reviews dat e de 3.5 minder zou presteren dan de 4-5.6...
            Verder blijkt de 11-16 redelijk wat last te hebben van flare.

De Sigma 10-20 heeft ook een grotere filtermaat (82mm)

De 11-16 valt af omwille van de beperkte range, dus blijven nog de Sigma 10-20 f3.5 en Tokina 12-24 f4 over
            Last edited by dummy; 23 mei 2013, 14:24. Reden: reactie cojon

Comment

@hjanssen: Welke versie heb jij van de 10-20? De 3.5 of 4-5.6?
              Ik had de 4-5.6.
              Ik lees in reviews dat e de 3.5 minder zou presteren dan de 4-5.6...
              Dat heb ik ook in een test gelezen

De Sigma 10-20 heeft ook een grotere filtermaat (82mm)
              Dat geldt alleen voor de lichtsterke versie de 4-5.6 is gewoon 77mm.

De 11-16 valt af omwille van de beperkte range, dus blijven nog de Sigma 10-20 f3.5 en Tokina 12-24 f4 over
              Het berkte bereik zou ik niet als probleem zien als ik in LR de brandpunten bekijk, is het 10 en 11 mm en die paar op 11 is waarschijnlijk slordig gezoomd.

Ik had de combinatie 17-55 en 10-20 en alleen voor de extreme foto's kwam de 10-20 uit de tas.

Kijk ook eens naar een Sigma 10mm FE. Met wat oefenen leer je goed te zien wat op een recht getrokken foto komt te staan en wat niet.

Ik heb een Sigma 15mm FE en Sigma 15-30. De recht geetrokken foto's hebben minder vervorming als die van de zoom op 15mm en er staat meer op.
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Bij de 11-16 heb ik vooral schrik van de flare die overal vermeld wordt, vooral omdat ik deze wil gebruiken in Valencia (waar in augustus hopelijk de zon schijnt )

Comment

Het is dus de Sigma 10-20 f3.5 geworden, wordt normaalgezien vandaag geleverd .
                  Hopelijk heb ik wel geen last van een defecte lens, want de kwaliteitscontrole van Sigma schijnt soms ook wat te wensen over te laten.

Maar het lijkt me een betere allround lens dan de 11-16

Alvast bedankt voor alle reacties!

Comment

......

Momenteel heb ik een Nikon D90 met:
                    - Nikon AF-S 18-105mm f/3.5-5.6G ED VR DX (kitlens)
                    - Nikon AF-D 50mm f/1.8
                    - Nikon AF-S 35mm f/1.8G DX

Enige tips of suggesties?
                    niet doen, je huidige arsenaal is meer dan genoeg.
                    hou je mooi je Eurootjes in je portemonnee.
                    grt,bouk.
                    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                      niet doen, je huidige arsenaal is meer dan genoeg.
                      hou je mooi je Eurootjes in je portemonnee.
                      grt,bouk.
                      Tja, waar zaten ze met hun gedachten toen ze breedhoeklenzen zijn beginnen maken hé...

Comment

Het is dus de Sigma 10-20 f3.5 geworden, wordt normaalgezien vandaag geleverd .
                        Hopelijk heb ik wel geen last van een defecte lens, want de kwaliteitscontrole van Sigma schijnt soms ook wat te wensen over te laten.

Maar het lijkt me een betere allround lens dan de 11-16

Alvast bedankt voor alle reacties!
                        Afgelopen weekend de Sigma getest, maar vandaag al teruggestuurd wegens zeer onscherp aan de linkerkant...
                        Meteen laten omruilen voor de Tokina 12-24 f4, hopelijk met meer succes!

Comment

Working...
                        X