Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Op 22 februari 2025 bezoekt Belgiumdigital enkele iconische locaties in Gent. Meer informatie HIER! Deze stadswandeling is inmiddels VOLGEBOEKT!
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
Ik zoek een lens voor doopfotos te trekken mijn budget is 700 euro. zelf heb ik de Canon EF 24-105mm f/4.0L IS USM en 50mm 1.8.
Ik had gedacht aan de 85mm 1.8 of zijn er nog betere objectieven?.
Met een 85mm zal je toch redelijk ver af moeten blijven, en dan staat er altijd wel iemand in de weg.
Op f1,8 heb je ook veel te weinig scherptediepte voor zo'n "fotoshoot", het diafragma zal dus al zeker verder dicht moeten.
Een 24-70 f2,8 is voor dat werk de beste keuze op een full-frame camera, op een crop camera is een 17-55 f2,8 (of iets in die aard) een betere keuze.
Zet je 24-105 eens vast op ongeveer 85mm, en kijk dan eens of je er binnenshuis nog veel foto's mee kan maken.
Voor portretjes gaat dat wel, maar als je een overzichtje wil maken, dan zal je te ver achteruit moeten.
Tijdens een doop heb je gewoonlijk niet de tijd om iedereen te laten poseren, daarom heb je met een zoomlens veel meer kans om de juiste foto's te maken.
In een studio kan je iedereen op de juiste plaats zetten en dan op het knopje drukken, tijdens een doop kan dat niet...
Oorspronkelijk geplaatst door Black B@nditBekijk bericht
Met een 85mm zal je toch redelijk ver af moeten blijven, en dan staat er altijd wel iemand in de weg.
Op f1,8 heb je ook veel te weinig scherptediepte voor zo'n "fotoshoot", het diafragma zal dus al zeker verder dicht moeten.
Een 24-70 f2,8 is voor dat werk de beste keuze op een full-frame camera, op een crop camera is een 17-55 f2,8 (of iets in die aard) een betere keuze.
Zet je 24-105 eens vast op ongeveer 85mm, en kijk dan eens of je er binnenshuis nog veel foto's mee kan maken.
Voor portretjes gaat dat wel, maar als je een overzichtje wil maken, dan zal je te ver achteruit moeten.
Tijdens een doop heb je gewoonlijk niet de tijd om iedereen te laten poseren, daarom heb je met een zoomlens veel meer kans om de juiste foto's te maken.
In een studio kan je iedereen op de juiste plaats zetten en dan op het knopje drukken, tijdens een doop kan dat niet...
Ja het zijn wel gewoon familie fotos mijn metekindje wordt gedoopt het is dus in familiekring. Heb een canon 60d.
Dan moet ik er nog eens overnadenken maar is een f2.8 ook goed zonder flits?
Met je 24/105 en een beetje flitstraining kan je dat perfect doen.
Wil je achteraf nog wat speciale portretjes of iets creatief kan je idd eventueel een 50 of 85mm prime gebruiken.
Of je met een f2,8 lens kan werken zonder flits, dat hangt af van de hoeveelheid licht...
Gisteren heb ik in de kerk gefotografeerd met een 5D MKIII en een 1DX, op beide camera's zat een f2,8 zoomlens (24-70 en 70-200), en ik heb de auto iso begrensd op 3200 (en de sluitertijd op minimum 1/60 sec om bewegingsonscherpte zoveel mogelijk te vermijden).
Niet voor alle foto's is de iso zo hoog gegaan, het is niet overal even licht of donker in een kerk, maar die iso 3200 was soms wel degelijk nodig om de sluitertijd kort genoeg te houden.
In sommige kerken staat de doopvont op een redelijk lichte plaats, maar voor zover ik dat al heb gezien is het meestal toch zowat de donkerste plaats in de kerk.
Dan is het afhankelijk van de verlichting die er is voorzien of je op f2,8 voldoende licht hebt om foto's te maken zonder flits (bij een niet te extreem hoge iso waarde, maar iso 1600 is nu op elke DSLR wel voldoende bruikbaar).
Als er voldoende mooi licht binnenvalt gebruik je dat best met een lichtsterke lens. Bij een doop gebruik ik liever een kortere lens om dichtbij te kunnen komen. Ze staan daar soms zo op een hoop dat je je echt moet doen alsof je ook een peter of meter bent en dus recht hebt aan de doopvont te staan.
Als het licht niet voldoende is of niet mooi, dan maak je het zelf.
Nope, geld interesseert me niet zo.
Ik neem foto's als hobby, omdat ik het leuk vind.
Ik heb een fulltime job daarnaast.
Moest het gaan om volwassen mensen die zich bewust willen laten dopen, dan is dat al iets heel anders.
Maar da's een heel andere discussie natuurlijk ;-)
Comment