Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Tele objectief voor Nikon

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Tele objectief voor Nikon

Hallo,

Ik neem mijn camera ( Nikon D5100 ) altijd mee op mijn wandelvakanties. Ik heb sinds vorig jaar een Tokina AF 11-16mm f/2.8 hier ben ik heel tevreden over.
    Ik trek dan ook voornamelijk landschapfoto's. Maar stilletjes aan begint de intresse te komen om ook eens een dier te kunnen fotograferen. Dit jaar trekken we naar
    een wandelgebied in Noorwegen waar nog Muskusossen rond lopen in het wild. Graag zou ik hun dan ook kunnen fotograferen maar best blijf je een 200 meter van hun uit de buurt.
    Mijn budget ligt rond de 750 euro maximum mag natuurlijk ook minder zijn omdat ik de lens waarschijnlijk toch iets meer ga gebruiken dan mijn Tokina.
    Ik had wat zitten rondkijken en kwam bij de volgende objectieven uit maar wordt er niet meteen wijzer uit wat nu best te kiezen.

Nikon AF-S 70-300mm f/4.5-5.6G ED IF VR
    Tamron 70-300mm f/4-5.6 SP Di VC USD Nikon

De volgende objectieven leken me ook interessant omdat ze een ruimer bereik hebben. Ik had bij mijn camera als kit lens de Nikon 18-105mm. Hier was ik over het algemeen wel tevreden mee maar zijn bereik is natuurlijk niet zo ruim.
    Nikon AF-S 18-200mm f/3.5-5.6G ED VR II DX
    Nikon AF-S 18-300mm f/3.5-5.6G DX ED VR
    Nikon AF-S 28-300mm f/3.5-5.6G ED VR

Kan iemand me verder helpen. Andere objectieven mogen ook altijd aangeraden worden. Om heeft er misschien iemand ervaring met de volgende objectieven?

Alvast bedankt!
    Groeten
    Kasper
    www.kaspergeuns.com/

Re: Tele objectief voor Nikon

Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar misschien ook de Sigma AF 120-400mm f4.5-5.6 APO DG OS HSM eens bekijken?
    Je kan die krijgen voor € 749, hij heeft een langer brandpunt en door de FX mount krijg je 'm met de D5100 eigenlijk tot 600mm vanwege de 1.5x crop.
    Misschien heeft iemand anders ervaring met die lens? Je zit wel iet minder goed qua diafragma, maar zo erg zal het wel niet zijn denk ik zo.
    Nikon D7100 - Nikkor 85mm 1.8 - Tamron 17-50mm 2.8 - Tamron 28-75mm 2.8 - Tamron 70-200mm 2.8 - Nikon SB-700 - Yongnuo YN560-II - Elinchrom D-LiTE RX4
    Facebook: Ultimo Photos /// 500px /// Website: Ultimo Photos

Comment

Ik heb zelf de norm: max 4x zoom, dan komen alleen de eerst genoemde (70-300) in aanmerking.

Voor de zoom kom je dan uit op de Nikon, aan de andere kant ontlopen ze elkaar volgens mij niet

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Timo1988 Bekijk bericht
        Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar misschien ook de Sigma AF 120-400mm f4.5-5.6 APO DG OS HSM eens bekijken?
        Je kan die krijgen voor € 749, hij heeft een langer brandpunt en door de FX mount krijg je 'm met de D5100 eigenlijk tot 600mm vanwege de 1.5x crop.
        Misschien heeft iemand anders ervaring met die lens? Je zit wel iet minder goed qua diafragma, maar zo erg zal het wel niet zijn denk ik zo.
        Deze is me toch iets te zwaar. Ze moet meekunnen op mijn trektochten. 1700 gram weegt mijn D5100 met Tokina en reserve accu's nog niet eens denk ik. Toch alvast bedankt voor de reactie...
        Groeten
        Kasper
        www.kaspergeuns.com/

Comment

De Nikon 70-300... niet twijfelen!
          Toon Nikonian
          D700/D7000/glaswerk Nikkor

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Toon Nikonian Bekijk bericht
            De Nikon 70-300... niet twijfelen!
            En waarom zo zeker van deze keuze? Is deze dan zoveel beter dan de 18-300 of de 28-300?
            Groeten
            Kasper
            www.kaspergeuns.com/

Comment

De Tamron 70-30O VC... niet twijfelen
              -> goedkoper en beter (award winner)

Er is echter nog een alternatief. Wel buiten je huidig budget, maar het is dan ook van een hogere orde.
              Tamron 70-200 f2.8 (1500€) + TC 1.4 (300€)
              Ik geef het enkel mee omdat het spijtig zou zijn dat je al een 70-300 gekocht zou hebben en dan zou beslissen om voor een F2.8 te gaan sparen.
              D7000/D600 + Nikkor, Tamron, Tokina, Sigma, Kenko, Metz

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door cojon Bekijk bericht
                De Tamron 70-30O VC... niet twijfelen
                -> goedkoper en beter (award winner)

Er is echter nog een alternatief. Wel buiten je huidig budget, maar het is dan ook van een hogere orde.
                Tamron 70-200 f2.8 (1500€) + TC 1.4 (300€)
                Ik geef het enkel mee omdat het spijtig zou zijn dat je al een 70-300 gekocht zou hebben en dan zou beslissen om voor een F2.8 te gaan sparen.
                Ja dat ligt wel meteen een hele klasse hoger. Ik wil misschien tegen het einde van het jaar mijn body vervangen.
                Ik las alleen hier http://www.photozone.de/nikon_ff/619-tamron70300f456fx dat de zoeker van de tamron serieus wennen was. Maar ik kan er niet goed aan uit wat ze hier juist mee bedoelen tegen over de Nikon? Kan jij het me misschien even kort uitleggen?
                Groeten
                Kasper
                www.kaspergeuns.com/

Comment

Weet je al naar welke body je wil overstappen? Ga je naar fullframe, koop dan geen DX lens meer vandaag. Met de Nikon 70-300 heb je een goeie lens voor wat je wil doen. Een reisgezel had die eens mee en de resultaten waren behoorlijk goed. Over de andere lenzen kan ik niet oordelen.

Veel plezier in Dovrefjell! (ik heb er jammer genoeg de Muskusossen niet te zien gekregen).

Groeten
                  Pol
                  D800, 24-70 2.8, 70-200 2.8 VRII, 60mm 2.8 micro, SB-600 en nog wat 'ouder' materiaal.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door McDiver Bekijk bericht
                    Weet je al naar welke body je wil overstappen? Ga je naar fullframe, koop dan geen DX lens meer vandaag. Met de Nikon 70-300 heb je een goeie lens voor wat je wil doen. Een reisgezel had die eens mee en de resultaten waren behoorlijk goed. Over de andere lenzen kan ik niet oordelen.

Veel plezier in Dovrefjell! (ik heb er jammer genoeg de Muskusossen niet te zien gekregen).

Groeten
                    Pol
                    Hallo Pol,

Nee het zal eerder een Nikon D7100 worden FX ga ik me voorlopig nog maar niet aan wagen. Hoelang ben je in Dovefjell geweest? Ik had van een Noor een paar goede plekjes gekregen waar ik maximaal kans moet hebben om ze te zien. Dus ben benieuwd.

Groeten
                    Kasper
                    Groeten
                    Kasper
                    www.kaspergeuns.com/

Comment

Hallo Kasper,

Ik ben maar twee dagen in Dovrefjell geweest, waarvan eentje compleet uitgeregend :-)
                      Er werd ons toen verteld dat de Muskusossen zich dicht bij de ingang van het park ophielden. Daar is het iets meer bebost (tegenover de open vegetatie verderop). Oppassen geblazen dus... Een week later lazen we in een Noorse krant dat een paar Nederlanders hadden moeten rennen voor hun leven toen ze oog in oog kwamen te staan met die lieve diertjes.

Of je ze nu ziet of niet, het blijft een prachtig park!

Veel plezier!
                      Pol
                      D800, 24-70 2.8, 70-200 2.8 VRII, 60mm 2.8 micro, SB-600 en nog wat 'ouder' materiaal.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door McDiver Bekijk bericht
                        Hallo Kasper,

Ik ben maar twee dagen in Dovrefjell geweest, waarvan eentje compleet uitgeregend :-)
                        Er werd ons toen verteld dat de Muskusossen zich dicht bij de ingang van het park ophielden. Daar is het iets meer bebost (tegenover de open vegetatie verderop). Oppassen geblazen dus... Een week later lazen we in een Noorse krant dat een paar Nederlanders hadden moeten rennen voor hun leven toen ze oog in oog kwamen te staan met die lieve diertjes.

Of je ze nu ziet of niet, het blijft een prachtig park!

Veel plezier!
                        Pol
                        Oké dan maak ik misschien iets meer kans ik zit er 6 à 7 dagen en dan trekken we verder naar Trollheimen waar het ons ook prachtig lijkt. Ja ze hebben me al aangeraden toch niet te dicht bij te komen.

Groeten
                        Kasper
                        Groeten
                        Kasper
                        www.kaspergeuns.com/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Vaka89 Bekijk bericht
                          Ja dat ligt wel meteen een hele klasse hoger. Ik wil misschien tegen het einde van het jaar mijn body vervangen.
                          Ik las alleen hier http://www.photozone.de/nikon_ff/619-tamron70300f456fx dat de zoeker van de tamron serieus wennen was. Maar ik kan er niet goed aan uit wat ze hier juist mee bedoelen tegen over de Nikon? Kan jij het me misschien even kort uitleggen?
                          Thanks voor de link, ik wist het, maar ik wist niet meer van waar ik het had.

De bedoeling van VC is om kleine bewegingen van de camera te compenseren en zodoende bewegingsonscherpte, als gevolg van het bewegen van de camera, te verminderen. Dit doet het zo goed dat je de sluitertijd tot 3 à 4 stops kan verlengen.
                          Dit doet de Tamron zo goed (omdat hij volledig actief is bij het scherpstellen) dat een kleine aanpassing van het beeldkader niet lukt omdat dit als een beweging gedetecteerd wordt en dus gecompenseerd wordt door de VC. Even lossen van de onspanner helpt ook niet want de VC blijft nog meerdere seconden actief (ook bij Nikon) en dat is dus ook niet de oplossing. Omdat de Nikon de VR maar gedeeltelijk activeert tijdens het scherpstellen, kan je wel vlot deze kleine herkadreringen doen. Bij het afdrukken wordt de VR dan volledig geactiveerd en kan je dus een even stabiel beeld vastleggen als met de Tamron.

Het gaat echter enkel over kleine herkadreringen (maar wel merkbaar) en als het niet lukt voor het moment dat je wil vastleggen, dan kan je indien nodig het kader later nog bijsnijden. Toevoegen wat er net niet opstaat lukt wel niet naatuurlijk. Daartegenover staat dat je in de zoeker van een D5100 maar 95% ziet van het beeldkader dat gaat vastgelegd worden en er dus altijd iets meer op de foto staat dan wat je gezien hebt. Ik heb trouwens wel de indruk dat het roteren van de camera (horizon juist leggen) niet een probleem is.

Voordeel van de Tamron is wel dat je een volledig stabiel beeld in de zoeker ziet wat heel prettig is.

Een ander verschil is dat de VC van de Tamron beweging in 3 richtingen detecteerd en de VR van Nikon beweging in 2 richtingen. Dit maakt dat de Tamron beter is in 'panning' (meetrekken van de camera met een bewegend onderwerp, bvb. racewagen).

Comment

Ik zou je trouwens niet aanraden nu al naar een nieuwe body over te stappen, tenzij je echt bepaalde knopjes of functies hard mist.
                            Voor een betere beeldkwaliteit (iso/ruis, dynamiek) moet je het nauwelijks (lees niet) doen. Je gaat veel meer hebben aan het investeren in een lens.

De D7100 legt heel scherpe beelden vast omdat de Moiré filter is weggelaten. Nadeel is echter dat je ook een scherpe lens nodig hebt om dat verschil te kunnen benutten (70-300 is mogelijk op het randje). Je hebt er ook enkel maar iets aan wanneer je gaat pixel-peepen (foto op 1:1 bekijken) of gaat afdrukken op groot formaat (bvb. A1 of A2 formaat).
                            Binnen enkele jaren zullen er weer betere bodies uitkomen, maar een goeie lens heb je voor altijd.

Comment

Jij hebt het objectief zelf ook denk ik?
                              Nu begint mijn voorkeur serieus te nijgen naar de Tamron.
                              Omdat ik van veel mensen gehoord had dat dit prijs/kwaliteit de beste keuze is.
                              Heb je misschien een link waar je wat foto's op hebt staan?
                              Groeten
                              Kasper
                              www.kaspergeuns.com/

Comment

Working...
                              X