Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Twijfel lens

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Twijfel lens

Beste

Ik twijfel tussen onderstaande lenzen als all round lens

- canon 24-105mm L

OF

- canon 15-85mm

Canon Eos 550D als camera

voor onderstaande reizen te doen binnenkort:

Cochem
    Dubrovnik (kroatie)
    Monschau
    Champagnestreek
    Barcelona

en volgend jaar normaal zwitserland en italie

Ps. veel zullen zeggen dat er geen all round bestaat, maar dan een 1 lens die perfect gaat voor rond reizen.
    thx voor jullie mening
    Last edited by svanma; 4 mei 2013, 20:07.
    Canon EOS 550D // 15-85mm IS

Re: Twijfel lens

Als je nu de 18-55 geregeld gebruikt van 18 tot 24mm, dan zal je dat stuk al zeker missen bij de 24-105.

De 24-105 is een kitlens voor een full-frame camera, voor de 1,6 x crop camera's hebben ze speciaal de lenzen ontworpen die op 15/17/18mm beginnen omdat dat handiger is dan een zoomlens die op 24mm begint.
    Voor een 1,6x crop camera is de 15-85 de betere keuze als je maar 1 lens wil meenemen.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

Comment

beste

alvast bedankt voor u reactie.

heb even gekeken naar wat foto's en deze zijn gebruikt tussen: 22, 55, 32, 46, 55, 38, 34, 42 + alsook wat boven de 55

thx

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
      Als je nu de 18-55 geregeld gebruikt van 18 tot 24mm, dan zal je dat stuk al zeker missen bij de 24-105.

De 24-105 is een kitlens voor een full-frame camera, voor de 1,6 x crop camera's hebben ze speciaal de lenzen ontworpen die op 15/17/18mm beginnen omdat dat handiger is dan een zoomlens die op 24mm begint.
      Voor een 1,6x crop camera is de 15-85 de betere keuze als je maar 1 lens wil meenemen.

Comment

15-85 is naar mijn mening handiger dan een 24-105 op crop. Je hebt dan ook nog een wijd stuk wat ideaal is voor landschappen.

Comment

Beste

alvast bedankt

ps. is de kwaliteit van deze lens vergelijkbaar van de 24-105 L lens??? kleur,bokeh etc....

ps2. als dit positief is zal het denk ik deze worden, en is ook nog eens goedkoper dan de 24-105
          Oorspronkelijk geplaatst door playerofwar Bekijk bericht
          15-85 is naar mijn mening handiger dan een 24-105 op crop. Je hebt dan ook nog een wijd stuk wat ideaal is voor landschappen.

Comment

de 15-85mm lijkt me weleen geschikte lens.
            alleen twijfel, of die wel geschikt is voor Barcelona en/of Cochem..?
            grt,bouk.
            wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
            http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
            https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
              grt,bouk.
              In Cochem heb ik ooit nog foto's gemaakt met een Canon EOS 1000F (analoog dus), met daarop een 28-105 f3,5-4,5.
              De EF-S 15-85 mag je vergelijken met een 24-136 op een analoge of full-frame camera.
              Als ik toen in Cochem foto's kon maken met die camera en lens, dan zal dat nu ook nog wel lukken met een 15-85 op een 550D.

Op de andere locaties zal die lens ook wel voldoen...

Wat de kleur betreft, daar heb ik persoonlijk nog nooit echte verschillen in gezien (en ik heb al heel veel verschillende lenzen gebruikt).
              Een digitale camera past zich trouwens aan als de kleurtemperatuur van het licht dat binnen komt verandert.
              Mijn camera's staan voor meer dan 95% van de foto's op de automatische witbalans, en dat werkt prima.

Als je foto's wil maken met een beperkte scherptediepte, dan is een lichtsterkere lens daarvoor beter geschikt.
              Bij kleinere onderwerpen lukt dat gewoonlijk nog wel met een niet zo lichtsterke lens, omdat je dan dichterbij komt om de foto te maken.
              Hoe zacht de achtergrond dan wordt (bokeh) bij de 15-85, dat weet ik niet (die lens heb ik zelf nooit gebruikt).
              De 24-105 doet het op dat punt redelijk, maar de 24-70 f2,8 (oud en nieuw model) doet het op dat punt toch nog wat beter.
              BD0338BE

Comment

Wat is de reden dat je twijfelt als deze wel geschikt zou zijn voor Barcelona en cochem?

thx

grt,bouk.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                  In Cochem heb ik ooit nog foto's gemaakt met een Canon EOS 1000F (analoog dus), met daarop een 28-105 f3,5-4,5.
                  De EF-S 15-85 mag je vergelijken met een 24-136 op een analoge of full-frame camera.
                  Als ik toen in Cochem foto's kon maken met die camera en lens, dan zal dat nu ook nog wel lukken met een 15-85 op een 550D.

Op de andere locaties zal die lens ook wel voldoen...

Wat de kleur betreft, daar heb ik persoonlijk nog nooit echte verschillen in gezien (en ik heb al heel veel verschillende lenzen gebruikt).
                  Een digitale camera past zich trouwens aan als de kleurtemperatuur van het licht dat binnen komt verandert.
                  Mijn camera's staan voor meer dan 95% van de foto's op de automatische witbalans, en dat werkt prima.

Als je foto's wil maken met een beperkte scherptediepte, dan is een lichtsterkere lens daarvoor beter geschikt.
                  Bij kleinere onderwerpen lukt dat gewoonlijk nog wel met een niet zo lichtsterke lens, omdat je dan dichterbij komt om de foto te maken.
                  Hoe zacht de achtergrond dan wordt (bokeh) bij de 15-85, dat weet ik niet (die lens heb ik zelf nooit gebruikt).
                  De 24-105 doet het op dat punt redelijk, maar de 24-70 f2,8 (oud en nieuw model) doet het op dat punt toch nog wat beter.
                  owke bedankt voor al de uitleg

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door svanma Bekijk bericht
                    Wat is de reden dat je twijfelt als deze wel geschikt zou zijn voor Barcelona en cochem?

thx
                    omdat onderstaande toch helemaal nier relevant is:
                    --------

Cochem
                    Dubrovnik (kroatie)
                    Monschau
                    Champagnestreek
                    Barcelona

en volgend jaar normaal zwitserland en italie.
                    grt,bouk.
                    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Het is juist wel relevant.

9 mei vertrekken we naar clervaux, en dan nog naar cochem.

in de zomer naar kroatie en monschau ook

en in oktover naar de champagnestreek

Dus is wel relevant dat ik een goeie walk around lens wil hebben voor deze reizen, en de volgende.

--------

Cochem
                      Dubrovnik (kroatie)
                      Monschau
                      Champagnestreek
                      Barcelona

grt,bouk.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door svanma Bekijk bericht
                        Beste

alvast bedankt

ps. is de kwaliteit van deze lens vergelijkbaar van de 24-105 L lens??? kleur,bokeh etc....

ps2. als dit positief is zal het denk ik deze worden, en is ook nog eens goedkoper dan de 24-105

Als je de kwaliteit van de 24-105L wil benaderen dan lijkt me de Ef-s 17-55 f2.8 ook een goede keuze.
                        Die is iets minder wijd dan de 15-85, maar is van kwaliteit te vergelijken met een L lens.
                        Is tevens ook een volle stop lichtsterker als je binnen wil fotograferen, maar is alleen geschikt voor crop camera's.
                        Ik heb quasi geen andere lens gebruikt de laatste tijd in steden.
                        Tegenwoordig regelmatig tweedehands te koop van leden die naar FF overstappen.

Ginne.
                        Not all who wander are lost ...
                        EOS 5DmkIII - Canon EF 16-35mm f4 L USM - Canon EF 50mm f1.4 USM - Canon EF 24-70mm f4 L USM - Canon EF 70-200mm f2.8 L IS II - Canon Speedlite 430EX II

Comment

kan je met de 15-85mm ook in de regen fotograferen of bescherm je deze beter dan?

thx

Comment

De 15-85 is niet spatwaterdicht, maar als je een 24-105 op een 550D gebruikt, dan is de camerabody zelf ook niet bestand tegen een regenbui.
                            BD0338BE

Comment

--------

Cochem
                              Dubrovnik (kroatie)
                              Monschau
                              Champagnestreek
                              Barcelona

grt,bouk.
                              Oftwel om een reactie te geven in een topic terwijl het totaal niets bijbrengt net zoals mijn post nu ,maar een mens moet natuurlijk dik 100000 maal reageren om een leven te hebben??????????????? oftwel bouk zijn reactie,s zijn ook niet relevant .
                              Ps gelukkig heb je geen enkele forumregel gebroken anders kreeg je daar nog een kopie van op de koop toe.

Comment

Working...
                              X