Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon 50mm f/1.8 - f/1.4

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Canon 50mm f/1.8 - f/1.4

Goeie avond iedereen,

Ben aan het overwegen om een 50mm lens te kopen in combi met mijn 60D. Ik twijfel enorm tussen de f/1.8 en de f/1.4. Is het drievoudige van de prijs het waard of is de f/1.8 ook super?
    Welke zouden jullie nemen? 100€ of 350€ is natuurlijk een groot prijsverschil...

Graag even jullie mening.

Groeten David
    mijn website met meer foto's: www.daviddeman.be

Re: Canon 50mm f/1.8 - f/1.4

ik heb de 1.8 en ben er tot nu toe tevreden mee, of de 1.4 de meerprijs echt waard is kan ik dan wel niet zeggen, maar volgens sommige reviews zou de scherpte hetzelfde zijn...
    NEX-5 + Sony 18-55 OSS || Canon 60D + Tamron 17-50mm f/2.8 XR Di II LD Asph Canon + Canon 50mm f/1.8 II + Canon 70-200 f4 L
    https://www.flickr.com/photos/mdesmedt/

Comment

Ik heb de 1.4, ook op een 60D. Fijn lensje. Voor de 1.4 gekozen omdat de 1.8 nogal plastiekerig aanvoelt. Wel nogal flare-gevoelig, dus zeker ook een zonnekapje overwegen. Zowel de 1.8 als de 1.4 vereisen wel wat oefening.
      www.elwee.net

Comment

ik heb ook nog geen 1.4 gebruikt maar gebruik de 50 1.8 ook met volle tevredenheid

als het geld ooit op 'overschot' is of de 1.8 sneuvelt, zal de 1.4 mss binnenkomen maar anders zie ik er voor mezelf geen noodzaak aan
        Website: http://www.svisimaging.be

Comment

Ik heb de 1.8 gehad maar vond ze niet ideaal. Moest steeds worstelen met de afstand tot mijn onderwerp. Ze werd vervangen door de 85 mm 1.8 waarmee ik meer gewerkt heb. Heb deze dan verkocht in aanloop van de aankoop van een 70-200 2.8II. Ondertussen heb ik toch een pancake 40 mm waarmee het ook leuk spelen is.

De 50 mm 1.4 ken ik ook via een collega-avondscholer. Oogt 'serieuzer' dan de 1.8 maar je moet er volgens hem behoorlijk leren mee werken. Je kunt lekker spelen met de scherptediepte maar dat houdt toch wel gevaar in als je te ver gaat...
          Canon EOS R6 systeemcamera met RF 50 1.8 STM + RF 25-105 F/4 IS 'L' USM, + EF-RF-adapters en een paar heel goede EF 'L' objectieven

Comment

Sigma 50 mm f1.4 is beter dan de Canonversie, tot f2.8. Ook steviger.
            Canon-man. Concerten en natuur.
            Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

Comment

Ik heb de Canon 50mm f/1.8 MKI en de Sigma 50mm f/1.4.
              Beide heel goede objectieven. De Sigma is veel groter en scherp vanaf f/1.4.
              De Canon 50mm f/1.8 MKI kan niet vergeleken worden met de nieuwe versie, en ook deze is heel scherp vanaf f/1.8.
              Het mooiste bokeh bekom ik met de Sigma. Reken op 125 euro voor de Canon 50mm MKI, maar dat is die zeker waard.

Sony A7II + Loxia 50mm + Vario Tessar FE 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
              Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.​

Comment

Bedankt voor de reacties! De sigma valt af, deze vind ik te duur.
                Wanneer we dan het feit dat de 1.8 plastic aanvoelt buiten
                beschouwing laten, zijn de prestaties puur fototechnisch dan gelijklopend? Sommige recensies zeggen dat de 1.8 niets moet onderdoen voor de 1.4? Vandaar even de vragen. Want als die 250€ extra puur alleen voor de metalen behuizing is dan koop ik wel de plastic versie tzijn de foto's die mijn keuze bepalen niet echt de behuizing. Spring sowieso enorm voorzichtig om met m'n materiaal

Comment

Als je wil mag je mij canon 1.4 wel eens komen testen (ik woon in de buurt van Gent)...
                  www.elwee.net

Comment

En ik in de buurt van Kortrijk, ook de 1.4 Bewust gekozen en zeer tevreden mee!
                    Webstek in opbouw

Comment

Ik vind de Canon 50 mm f1.4 niet erg stevig. Eens te hard neergezet en onderste glas viel er gewoon uit ! De Sigma versie is veel steviger en zwaarder, wat ik wel n voordeel vind.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door david_deman Bekijk bericht
                        Bedankt voor de reacties! De sigma valt af, deze vind ik te duur.
                        Wanneer we dan het feit dat de 1.8 plastic aanvoelt buiten
                        beschouwing laten, zijn de prestaties puur fototechnisch dan gelijklopend? Sommige recensies zeggen dat de 1.8 niets moet onderdoen voor de 1.4? Vandaar even de vragen. Want als die 250€ extra puur alleen voor de metalen behuizing is dan koop ik wel de plastic versie tzijn de foto's die mijn keuze bepalen niet echt de behuizing. Spring sowieso enorm voorzichtig om met m'n materiaal
                        Het verschil tussen een Sigma en de huidige Canon 50mm f/1.8 is toch behoorlijk hoor.
                        De Sigma heeft een heerlijk bokeh wat de Canon veel minder heeft, maar speelt dit bij u een rol?
                        Bij portret fotografie speelt dit een grote rol, voor mij dan wel te verstaan.
                        Ook is de AF van de Sigma is veel sneller, kan een bijzaak zijn voor sommigen.

@ Johan, is die lens daar werkelijk zomaar uit gevallen? Dit is het eerst dat ik daarvan hoor of lees.

Sony A7II + Loxia 50mm + Vario Tessar FE 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
                        Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.​

Comment

Iets te hard neergezet wschl !

Comment

Bedankt voor alle reacties! Ik heb dan uiteindelijk toch gekozen voor de goedkope 50mm 1.8 van canon omdat ik totaal nog niet zeker wist ook of deze fotografie mij zou gaan plezieren. Ik had al een vaste brandpuntsafstandslens maar dan de 100mm macro lens, dus dat is nog iets totaal verschillend. Ik vond na het lezen van diverse recensies de fototechnische verschillen te miniem om 3,5 keer de prijs te betalen. Het grootste verschil dat mij deed twijfelen was de mooiere bokeh die de 1.4 en sigma hebben. Maar ook dat verschil woog voor mij niet op tegen 3,5 keer meer betalen ervoor. Ik ga nu die "fantastic plastic" uitgebreid testen en bevalt het mij enorm dan koop ik de sigma versie later van tijd

Comment

de 1.8II is voor zijn prijs een toppertje maar heeft toch een heel pak - punten. volopen vind ik deze niet echt scherp.

veel plezier ermee
                              A7 f1.4 fuji F2 & F1.4

Comment

Working...
                              X