Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

50mm lens tweedehands kopen - hoe te testen?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• 50mm lens tweedehands kopen - hoe te testen?

Hallo,

Wel, de titel zegt het al allemaal zeker? :-)

Toch een beetje context:
    Ik heb een Canon 550D met 2 kitlenzen en zou graag een portretlens bijkopen.
    Ik twijfel nog tussen de Canon 50mm 1.4 en de Sigma 50mm 1.4. Wegens budget kijk ik ook uit naar tweedehands.

Tweedehands bij zo'n gevoelige apparatuur is natuurlijk altijd een beetje tricky, vandaar mijn vraag.
    Waar moet ik op letten?
    Wat voor soort foto's moet ik met een 50mm zeker nemen en bestuderen om te zien dat de kwaliteit van de lens goed is?
    Zijn er bv trucjes door met de instellingen te spelen waardoor minder goede exemplaren makkelijk door de mand vallen?

Over het Canon vs Sigma verhaal heb ik hier nog al wat dingen gelezen, meestal evenveel mensen voor als tegen :-)
    Desalniettemin zijn algemene tips daaromtrent ook welkom.

Bedankt voor jullie advies!

Cheers,
    Dinge.

Re: 50mm lens tweedehands kopen - hoe te testen?

waarom koop je dan niet de 50 1.8?

veel goedkoper en doet ook goed zijn werk hoor

zit hier 'vastgeroest' op mijn 40d
    Website: http://www.svisimaging.be

Comment

Ik denk niet je vraagt naar hoe de test op te zetten om de contrastweergave bij verschillend aantal lijnen per mm te controleren.

Als je foto met goed licht (liefst zon of flitslicht) en voldoende korte sluitertijd en volgens de regels scherpgesteld scherp is, is het goed. Voorwerpen met kleine details of fijne textuur genieten de voorkeur. Een pluche beer met een wollen trui of zo of een oudtante die een leven besteedde aan sigaretten roken onder de zonnenbank.

Test zeker de volle opening. Die zal wel iets minder scherp zijn, maar moet een aanvaarbaar scherp beeld leveren.
      The Knight That Says Ni...kon

Comment

Ik heb ook een 50 1.8 (weliswaar Nikon) en deze doet inderdaad zijn werk meer dan goed
        mocht ik jou zijn, dan zou ik beginnen met een 1.8 wegens het feit dat hij veel goedkoper is
        Nikon D7100 - Nikkor 85mm 1.8 - Tamron 17-50mm 2.8 - Tamron 28-75mm 2.8 - Tamron 70-200mm 2.8 - Nikon SB-700 - Yongnuo YN560-II - Elinchrom D-LiTE RX4
        Facebook: Ultimo Photos /// 500px /// Website: Ultimo Photos

Comment

TS maakte reeds keuze voor een 1.4. Ik bekijk de lenzen stevast even door zonder dat ze gemonteerd zijn met diafragma open om te kijken voor stof en "zooi". Verder gewoon wat beelden nemen en zorgen dat je ofwel een eigen laptop mee hebt of de computer van diegene waar je gaat testen kan gebruiken of een toestel hebt met een goed schermpje (moeilijker te oordelen zo). Kies beelden die de grenzen van de lens gaan aftasten, alles ertussen zal dan wel loslopen Test ook altijd de AF maar ook het manuele of die soepel loopt. Als de lens los van de body is een snel oogje op de contactpuntjes als die proper en intact zijn (zelden een probleem). Spreekt voor zich dat je het glasoppervlak bekijkt?!
          Webstek in opbouw

Comment

Working...
          X