Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Tussenringen / extensions vraagje.

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Tussenringen / extensions vraagje.

Na wat zoek werk ben ik achter een aantal dingen gekomen omtrent tussenringen.
    - Er zit geen glas in.
    - ze worden tussen de body en de lens geplaatst.
    - ze verkorten de minimale scherpstel afstand.
    - ze vergroten niet je zoom bereik.
    - ze hebben (bijna) geen negatieve invloed op de fotokwaliteit.
    - ze zijn er in diverse prijsklassen (van €20 tot €250)
    - ze zijn er in diverse maten (veel gezien 12, 20 en 36mm)

Over het laatste punt heb ik een vraag. Hoe meer mm's je er tussen plaatst hoe kleiner je minimale scherpstel afstand wordt. Maar.... is dat te bepalen? Als je b.v een teleconverter 1.4 gebruikt word je mm's lens met een factor 1.4 vergroot en ook je diafragma waarde wordt met deze factor vergroot. Hoe zit dat bij de tussenringen? 36 mm tussen ring is 36 mm dichterbij scherpstellen?

En waarom zou ik €250 uitgeven voor tussen ringen als ik ze ook voor €20 heb?
    Website: cameraobschuura.nl
    Twitter: @CameraObSchuura
    FaceBook: Cameraobschuura

Re: Tussenringen / extensions vraagje.

Het eerste dak erop kan zeggen, zorg ervoor dat ze contactpunten hebben, zo kan je het diafragma nog zelf instellen en scherpstellen. Anders gebeurt dat handmatisch. Dat drijft natuurlijk wel de prijs omhoog.

Comment

Moeilijke vragen.

Het verschil in minimale instelafstand evenals de toename in vergroting is verandert in functie van de verhouding van de brandpuntsafstand tov de lengte van de tussenringen. Bij een 50mm is het effect van een 36 mm tussenring veel sterker dan bij een 200mm. Daar zijn formules voor dus misschien hier en daar op het web wel berekenigsmodules.

Diafragma verandert ook. Bij heel korte focusafstanden blijkt de standaardformule f=brandpuntsafstand/diameter frontlens (de echte lens, niet de filterdraad) niet meer op te gaan. Wat je bij tussenringen eigenlijk doet is een deel van de beeldcirkel buiten de sensor doen vallen. Door de lens verder weg te schuiven vergroot de beeldcirkel, zoals wanneer je een projector verder van de muur opstelt, Een deel van het licht valt er dus naast. De eigenlijke projectie is dus maar een deel van het licht dat de lens op zijn oneindige instelsafstand zou projecteren. ALs je maar de helft van je licht overhoudt is je effectief diafragma een stop kleiner dan wat de lens aangeeft.
      Last edited by putor; 2 mei 2013, 14:58.
      The Knight That Says Ni...kon

Comment

Ik vond onder aan deze pagina een filmpje http://www.uwcamera.nl/webshop/lens-...n-cameras.html heel intresant. Maar wat mij ook opviel was de enorm kleine DOF die je overhoud bij de 50mm lens met alle tussenringen. Zelf het puntje van de neus van mr. P viel buiten het scherpte gebied.

Comment

We beginnen met je uitgangspunt: 25 euro
          Dan willen we er AF bij: dat kost dan zo minstens 100 euro meer (Kenko oid)
          Dan willen we nog dat de tussenring niet doorbuigt, en 50 jaar mee gaat. Kom je toch uit bij de PN-11 met een adviesprijs van 304,42 volgens:

http://www.nikon.be/tmp/BE/241986527.../694290892.pdf

En helaas, de PN-11 heeft weer geen AF punten.

Lees eens wat meer over macro en tussenringen:

http://www.hansbraakhuis.nl/macro.pdf
          Er zijn geen antwoorden, alleen keuzes: http://www.hansbraakhuis.nl/

Comment

Als je met alles begint rekening te houden: kwaliteit, elektr. contakten.......
            dan kost het vlug een paar honderd Euro.
            Koop je dan niet beter een makrolens van Sigma of Tamron of.....
            Deze heb je ook al vanaf 300€

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hans Braakhuis Bekijk bericht
              We beginnen met je uitgangspunt: 25 euro
              Dan willen we er AF bij: dat kost dan zo minstens 100 euro meer (Kenko oid)
              Dan willen we nog dat de tussenring niet doorbuigt, en 50 jaar mee gaat. .......:
              Ik stel goed materiaal wel op prijs maar 50 jaar overleef ik niet (denk ik tenzij het mij gegeven is om 95 te worden)

Dan is voor mij een budget van €100 voldoende volgens jouw redenatie. Jouw bijlage zal ik op een later tijdstip nog eens rustig doornemen.

Comment

mijn setje van kenko doet al lang dienst en heeft maar honderd euro gekost.
                Met tussenringen wordt je minimale scherpstelafstand kleiner, maar ook je maximale...dus geen focus op oneindig.
                Om op je vraag te beantwoorden : (ik heb wiskunde gestudeerd, dus als je je onderweg begint te vervelen, ga dan direct naar het voorbeeld)
                1) vermenigvuldig de kortste SA met het aantal mm van je lens, vermenigvuldig dan door de mm van de tussenring en vermenigvuldig dan de mm van de tussenring met de mm van de lens. Maak de som van de eerste twee producten en trek daar het derde product van af. Vermenigvuldig dat verschil met de mm van je lens.
                2) vermenigvuldig de kortste SA met het aantal mm van je tussenring, vermenigvuldig de mm van je lens met de mm van je tussenring ... maak hier het verschil van en tel het kwadraat van de mm van je lens hierbij op.
                3) Maak het quotient van 1) door 2)

voorbeeld : 50mm prime, minimale SA van 450mm, tussenring van 24mm.
                50(450.50 + 450.24 - 24.50) / (450.24 - 24.50 + 50.50) = minimale SA van 132 mm.

je moet dit niet altijd uitrekenen...meestal gebruik je dezelfde primes en weet je dit van buiten. Je DOF wordt ook kleiner.
                Let wel...dit geld voor lenzen met interne focus.
                koop maar een kenko setje...kleine prijs voor ongelooflijk meer mogelijkheden. Ik gebruik het voor al mijn macro werk van dingen die niet bewegen.
                My Website : http://www.ineedair.org
                Music / Painting / Motion Graphics / Image
                Flickr : https://www.flickr.com/photos/34547181@N00/

Comment

Working...
                X