Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke lens gebruiken?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Welke lens gebruiken?

Beste BD'ers,

Zondag 05/05/2013 is het communie van mijn kleine zus..
    Nu is er mij gevraagd om wat foto's te trekken in de kerk & op het feest..
    Echter weet ik niet goed welke lens ik zo nemen..

Als lenzen heb ik vaste 35mm F1.8 nikkor, 18-105 van nikkor en 55-200 van nikkor.
    Van die laatste 2 weet ik het diafragma niet zo vanbuiten..

Ikzelf dacht van mijn 18-105 lens te gebruiken in de kerk omdat je dan een "al-round" lens hebt en niet constant hoeft te wisselen..
    Echter is dit niet zo'n lichtsterke lens tegenover de 35mm.

Op het feest zou ik dan wel weer mijn 35mm lens nemen..

Is dit goed of raden jullie andere dingen aan?

De body is een nikon D60.
    Flitser is SB 600 (in bruikleen, nog niet zelf mee gewerkt)

Mvg

Angelo
    Nikon D7100 ; Nikon D60 ; nikkor 35mm F1.8 ; nikkor 18-105 F3.5-5.6 G IF-ED DX VR ; nikkor 55-200mm F4.0-5.6 G ED DX VR ; nikkor 70-300mm F4.5-5.6G ED ; nikkor 50mm F1.4 ; SB900

Re: Welke lens gebruiken?

Ik heb een trouw gedaan met een 35 mm lens. Niks anders opgeschroefd. Wel
    zelf een beetje weg en weer in de weg gelopen. Maar de mensen waren tevreden.
    En als zij dat zijn...

Comment

neem al je lenzen mee en kijk wat werkt. In sommige kerken komt belachelijk veel licht binnen, in anderen is het veel te donker. je zal ter plekke pas kunnen beslissen.
      The Knight That Says Ni...kon

Comment

Ga je wel foto's mogen trekken?

Een tweetal jaren geleden stond ik ook klaar en er werd iedereen gezegd dat enkel en alleen een speciaal aangeduide fotograaf foto's mocht nemen in de kerk.
        Heb dan maar gewacht tot ze buiten kwamen en tot we allemaal weer thuis waren om daar foto's te trekken in huis en in de tuin.

Toen ik nadien de "professionele" foto's zag moest ik huilen (weet niet meer of het van het lachen was of dat ik droevig was voor de mensen die op de foto's aan het wachten waren).
        Ik ga niet zeggen dat ik professionele kwaliteit maak maar de personages zouden toch scherp moeten zijn en dat was meestal niet het geval.

De 35 is denk ik de beste keuze en ga je het minste moeten flitsen. Maar met de 18-105 ga je natuurlijk een iets ruimer bereik hebben wat ook wel meegenomen is als je niet overal in de weg wilt gaan staan.
        Afhankelijk van waar het feest is

- binnen : de 35 met of zonder flits of 18-105 met flits
        - buiten : de 18-105 en zelfs de 55-200 (met zo'n iets langere zoom kun je vaak minder geposeerde foto's nemen).

Ga als je kunt vooraf eens kijken in die kerk en probeer het eens vanuit een aantal hoeken.

In ieder geval veel plezier.

Steven
        1DMkII/IV + 40D + Glas + Light + Storage

Comment

Om te voorkomen dat er voor elk kind vooraan in de kerk een paar fotografen uit de familie naar voor komen wordt er meestal voor gezorgd dat er maar 1 (soms 2) fotograaf rondloopt die probeert om alles zo goed mogelijk in beeld te brengen.
          Hier doe ik dat al een paar jaar (ze zullen wel tevreden zijn, want ze vragen mij altijd terug).
          Omdat alles zo snel gaat gebruik ik 2 camerabody's, eentje met een 70-200 en een andere met een 24-70.
          De vorige jaren zat er op elke camera ook nog een flitser, maar omdat de camera's die ik nu gebruik zo goed zijn op hoge iso ga ik vanaf nu geen flitser meer gebruiken.
          Met een flitser zijn er altijd problemen met de kleurtemperatuur omdat er in een kerk verschillende soorten lichtbronnen zijn (lampen, licht dat door de ramen komt), en als je daar nog een lichtbron met een andere kleurtemperatuur aan toevoegt (flitser), dan zijn de foto's nog heel moeilijk juist te krijgen.
          Een paar weken geleden heb ik al een testje gedaan zonder flitser toen de kinderen in de kerk waren voor een voorbereidingsdag voor hun eerste communie, en dat viel best mee zonder de flitser.

Met flitser werkte is op hoge iso, om ervoor te zorgen dat de achtergrond nog voldoende belicht blijft.
          De flitser is dan gewoon invulflits, de iso moet wel hoog genoeg zijn om de sluitertijd voldoende kort te houden, anders heb je alleen maar bewogen beelden.

Het gaat snel, ze komen zichzelf allemaal voorstellen als ze binnenkomen, en dan mag je er zeker geen enkele misser tussen hebben zitten.
          Maak je dan een klein foutje, dan heb je ontevreden klanten...
          Ook als ze iets komen voorlezen moet je ieder kind scherp op de foto hebben staan, het is wel flink doorwerken, en er is helemaal geen mogelijkheid om iets opnieuw te doen, het moet van de eerste keer juist zijn.

Geen enkele fotograaf kan in dergelijke omstandigheden garanderen dat alle foto's 100% in orde zijn, maar als je er al wat ervaring mee hebt, en het geschikte materiaal, dan komt dat percentage wel redelijk dicht tegen die 100%.
          Met de 2 camerabody's met op de ene een lichtsterke breedhoekzoom en de andere een lichtsterke telezoom kan ik overzichtjes (als de hele groep naar voor komt om te zingen bijvoorbeeld) en details (portretjes) maken zonder lenzen te wisselen, en zonder dat ik voor iedereen in de weg ga staan. Tussendoor maak ik ook nog foto's van het "publiek".
          Het is echt wel doorwerken, er wordt voor mij gewoonlijk wel een stoel voorbehouden, maar ik heb geen tijd om er op te gaan zitten.

Voor de afdrukken moeten ze zelf zorgen, want ik lever de foto's alleen op CD, alle foto's tegelijk op een cd, dus krijgt iedereen ook alle foto's die ik heb gemaakt (toch de foto's die goed genoeg zijn, meestal maak ik een paar foto's kort na elkaar, om te voorkomen dat de kinderen net hun ogen dicht hebben terwijl er een foto gemaakt wordt, door een paar foto's kort na elkaar te maken zit er dan gewoonlijk wel een goede tussen).
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

Comment

Working...
          X