Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

twijfel aankoop lens canon

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: twijfel aankoop lens canon

Ik kan bevestigen dat de 100 mm echt een geweldige lens is. Gebruikte hem op 550d en nu op 6 d... Ook voor portret werk.
    M.n. Kinderen is prima om wat afstand te hebben. Onderschrijf dat op de 550 d dit soms een beperking was... De kamer moet groot zijn ��

Comment

Is iets wat je voor jezelf moet uitmaken natuurlijk. Duurder wil niet altijd zeggen 'optisch beter'. Om dat te weten te komen, schuim ik eerst de reviews af. Als ik de smaak te pakken zou krijgen na het 'spelen' met de omkeerring, dan ga ik meteen voor de Canon MP-E 65mm F/2.8. Ongeëvenaarde macrotoestanden met die lens.
      550D | EF-S 18-55mm F/3.5-5.6 IS | EF 50mm F/1.8 II | EF 70-200mm F/4L IS | Speedlite 580EX II | LumoPro LP180 | Gitzo GT3541XLS | Arca-Swiss Monoball Z1 SP

Comment

@wibo: ja de afstand begrijp ik. maar niets houd me tegen om indien nodig later een extra 50mm of minder bij te halen. T.Y.

@jocau: ook waar. maar mij gaat het vooral over portret bij de 100MM krijg ik er ook nog macro bij wat leuk is om te experimenteren. T.Y.

ook alle andere bedankt.

verdere reacties nog altijd welkom. maar mn besluit om voor de 100mm te gaan word toch sterker
        Canon Eos 550D| Canon-EF-S 18-55mm 1:3.5-5.6 | Canon-EF 75-300mm 1:4-5.6 | Canon-EF-S 15-85mm 1:3.5-5.6 IS USM | Canon-EF 50mm f/1.4 USM |
        Speedlite 430EX II | Velbon CX 440 | RC-6 Remote RC-6 |

Comment

Ik ben opa en voor spelende kinderen is zoals meermaals gezegd een snelle AF belangrijk (en beeldstabilisatie niet).
          In de praktijk heb ik de beste resultaten met de 70-200 f:4 en 17-55 zooms.
          Je hebt waarschijnlijk al een 18-55 kitlens, ik zou in plaats van een 100mm macro IS een tweedehands 70-200 f:4 non-IS kopen (zoals de hier al aangeraden 85 1.8 een zeer goede lens voor z'n geld) en een eveneens tweedehands macro zonder IS (liever een 150 of 180 dan een 100).

Comment

@palomba: ik had hier gelezen dat de 100mm dezelfde AF gebruikte dan de 85MM?.

Voor spelende kinderen is een snelle autofocus belangrijker, de 85mm f1,8 heeft een snelle AF, en dat zou ook zo zijn bij de 100mm f2,8 L IS Macro.

Canon Eos 550D| Canon-EF-S 18-55mm 1:3.5-5.6 | Canon-EF 75-300mm 1:4-5.6 | Canon-EF-S 15-85mm 1:3.5-5.6 IS USM | Canon-EF 50mm f/1.4 USM |

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jvdbkif Bekijk bericht
              @palomba: ik had hier gelezen dat de 100mm dezelfde AF gebruikte dan de 85MM?.

Voor spelende kinderen is een snelle autofocus belangrijker, de 85mm f1,8 heeft een snelle AF, en dat zou ook zo zijn bij de 100mm f2,8 L IS Macro.

Zonder twijfel.

Wat ik wou aanbrengen was dat ik met een 100mm macro die je ook als tele kan gebruiken niet zo m'n draai vond.
              Ik vond 100mm erg lang voor portret (op een crop), en te kort voor tele en macro.
              Als je in de eerste plaats kinderen wil fotograferen is een zoom handiger (en van even goede beeldkwaliteit en AF).

Comment

hoi

ik heb even alles laten doordringen. maar ben er nog niet uit. omdat er zich andere perspectieven hebben geopend.
                nu ik heb een 75-300mm en in de avondles hebben we die lens gebruikt met een koppelring en daarop een Canon EF 50mm f/1.8 II omgekeerd bevestigd.
                dit zorgde voor extreem macro nu vraag ik me af of dit ook mogelijk is met een Canon EF 50mm f/1.4 USM volgens mij wel maar ben niet zeker of ik iets over het hoofd zie.
                wat me zorgen baart is heb ik meer kans of technische vignetering. met de EF 50mm f/1.4 USM dan met de Canon EF 50mm f/1.8 II.

en de volgende vraag i.v.m. portret fotos maken. want ik hoor hier veel over de 85mm lens maar persoonlijk spreekt die me niet aan.
                en blijf ik met de twijfel zitten tussen de EF 50mm f/1.4 USM € 349,- en de Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM € 869,-
                de macro telt niet mee voor de keuze enkel het portret.
                als ik die makro wil kan ik nog altijd gewoon de Canon EF 50mm f/1.8 II € 109,- bijkopen voornamelijk dan om als mocro objectief te gebruiken omgedraaid dan.

mvg jvdb

Comment

Met het diafragma van de 50mm f1,4 en de f1,8 volledig open heeft de f1,4 een heel klein beetje meer vignettering op een 1,6x crop camera.
                  Maar als je de 50mm f1,4 op f1,8 gebruikt, dan is de vignettering heel wat minder dan bij de 50mm f1,8.

Van de meeste lenzen kan je hier een test vinden: http://www.photozone.de/canon-eos

Je moet van mij geen 85mm f1,8 kopen, maar voor mij was dat duidelijk de betere in vergelijking met de 50mm f1,4.
                  Maar als je graag macrofoto's maakt, dan is een 100mm macro een betere keuze dan de 85mm.
                  Je hoeft dan eigenlijk niet de "L" versie te kopen, als je geen beeldstabilisatie nodig hebt dan zal je het verschil in beeldkwaliteit tussen de gewone 100mm en de 100mm f2,8 L niet zien.
                  (Tenzij je héél grote afdrukken laat maken en dan zal het nog heel moeilijk zijn om te bepalen met welke van de twee de foto is gemaakt).

Met een omgekeerde lens kan je alleen maar extreme macrofoto's maken, het scherpstelgebied wordt erge beperkt, dat geldt ook als je voorzetlenzen gebruikt.
                  Met de juiste adapters kan je in principe elke lens omgekeerd op een andere zetten, de keuze in de adapters (schroefdraad) is dus bepalend of twee lenzen op elkaar te monteren zijn of niet.
                  Je moet wel scherpe lenzen gebruiken, met een 75-300 + een omgekeerde 50mm zal je geen heel scherpe foto's kunnen maken, want de optische kwaliteiten van de 75-300 zijn niet al te best (ik heb ze zelf ook gebruikt, ik weet waarover ik het heb).
                  Een Canon 100mm macro zal een zichtbaar betere beeldkwaliteit hebben dan een 75-300 + een omgekeerde 50mm.

Ik zie dat je een 15-85 hebt, daarmee kan je toch ook portretfoto's maken, of lukt het daarmee niet?
                  Volgens alle tests die ik daarover gelezen heb is die erg goed.
                  Het is niet echt nodig om een f1,4 of f1,8 lens te gebruiken voor potretten, tenzij je foto's wil maken waarop er maar één oog scherp is.
                  Hou er ook rekening mee dat je vooral de 50mm f1,8 een stuk zal moeten dicht draaien om dezelfde scherpte te krijgen als de 15-85 met het diafragma volledig open op 50-85mm (de 50mm f1,4 is wat scherper dan de f1,8 met grote diafragma-openingen).
                  Last edited by Black B@ndit; 4 mei 2013, 09:41.
                  http://barthuysmans.smugmug.com/
                  BD0338BE

Comment

ja idd kan ik die 18-55 gebruiken. ook kan mijn 15-85 in gebruiken wat idd heel scherpe fotos zijn.
                    maar ik bekom niet die korte scherpsteling waardoor ik net achter de persoon alles onscherp laat worden.

ik neem dus graag portret fotos in de natuur vooral bos of bloemen
                    maar kzou willen zorgen dat de achtergrond heel onscherp word ook al staat de persoon er 50cm voor. wat weinig afstand is tussen de persoon en de bloemen.
                    en mss is het wel niet mogelijk en zoek ik iets dat niet bestaat.
                    ik zal onderaan een voorbeeld foto plaasten.

macro intereseerd me maar ik weet niet in hoever het me gaat blijven intresseren. wel af en toe eens en dan vooral 2op1 en meer. echte kleine details.

.
                    Last edited by jvdbkif; 4 mei 2013, 14:56.

Comment

Zorg ervoor dat de personen waarvan je een portretje wil maken, dat die verder van de achtergrond staan, dan wordt die ook minder scherp.
                      BD0338BE

Comment

Als ik het goed begrijp zou beide 50mm 1.2 minder (kortere) scherpdiepte geven dan de 1.4 en de 1.4 minder dan de 1.8. waardoor waas op de achtergrond rapper optreed.
                        klopt dit ?.
                        Last edited by jvdbkif; 5 mei 2013, 08:10. Reden: CAPS

Comment

Je moet daarvoor niet roepen (hoofdletters...).

Op f1,2 is er uiteraard minder scherptediepte dan op f1,4. Ik ging er van uit dat je dat eigenlijk toch al wist...
                          Maar voor portretten heb je ook een minimale scherptediepte nodig als je het hele gezicht scherp op de foto wil, en dat zal niet lukken op f1,2 of f1,4.
                          Hou er ook rekening mee dat een Canon 50mm f1,2 met het diafragma ver open alleen maar echt scherp is in het midden van het beeld (dat gelds eigenlijk ook voor de f1,4 en de f1,8).
                          Zolang het onderwerp in het midden van het beeld staat is dat natuurlijk geen probleem.
                          De echte scherpte krijg je trouwens ook maar als het diafragma wat verder dicht gedraaid is.
                          (Dat geldt voor de meeste lenzen, maar daarop zijn er toch een paar uitzonderingen zoals de Canon 70-200 f2,8 L IS II en de 24-70 f2,8 L II, die zijn met het diafragma open heel scherp.)
                          BD0338BE

Comment

Da's de reden dat ik mijn 85 1.2L verkocht (naast ook te trage AF, zwaar en prijs) en ook de 50 1.4 en 85 1.8. Werk liever met 135 f2L, 70-200 2.8L II, dan zijn alle gezichten volledig scherp wijd open.

Heb wel nog de 35 1.4L en 24-70 2.8L I, maar vind het een beetje extreem om beiden te verkopen voor één 24-70 2.8LII. Dit zijn beiden zeer goede lenzen. Soms betrap ik me er wel op de 35 1.4 teveel op 1.4 te gebruiken en vind ik het jammer achteraf dat bepaalde delen niet scherp zijn.

Met +f2 lenzen kun je het als een soort 'beveiliging' zien dat gezichten meteen scherper starten wijd open en de scherptediepte/bokeh zijn ook super van de 135L/70-200 2.8LII.

De 24-70 2.8L I heb ik pas gekocht en nog te testen, vanaf welke f waarde is die weer scherp?

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                            Het is niet echt nodig om een f1,4 of f1,8 lens te gebruiken voor potretten, tenzij je foto's wil maken waarop er maar één oog scherp is

Comment

Sorry voor het roepen.

ja nu snap ik het. dus hoe minder scherptediept hoe dieper ik in de buidel zal moeten tasten.

ik doe nu bijna 1 jaar avondschool fotografie. en ja kheb het al gezien in de les maar het drong nu niet door.
                              dus daarom dat ik met mijn huidige lenzen niet de gewenste korte scherptediepte krijg dan dat ik soms op het internet zie.
                              wetende dat de fotos op het internet dikwijls bewerkt zijn. maar zelf kan ik nog niet bewerken. dat is men volgende opleiding.

dus stel ik wil me een 1.2 lens halen. zijn er dan nog eigenschappen waar ik op kan/moet letten om bij portret foto,s korste scherpte diepte te hebben.
                              B.V. brandpunt afstand tussen 50mm en 100mm. ik bedoel normaal met een langere brandpuntafstand veroorzaak je ook meer waas.
                              maar wat is het beste dan.

is er trouwens veel verschil in scherptediepte tussen de 50mm 1.2 en de 1.4. (waarschijnlijk zou ik dit beter eens uitproberen in de winkel).
                              ben nu gewend van kleinste f/3.5

en tussen de 50mm 1.2 en de 85mm1.2

gr kif

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door CanonYouCan Bekijk bericht
                                De 24-70 2.8L I heb ik pas gekocht en nog te testen, vanaf welke f waarde is die weer scherp?
                                Het hangt er vanaf op welke brandpuntsafstand je die gebruikt, op 24mm is die scherper met het diafragma helemaal open dan op 70mm.
                                Op 70mm is die voor mij scherp genoeg op f4, maar op f5,6 zag ik toch nog een duidelijke verbetering.
                                Of een foto scherp genoeg is, dat is ook afhankelijk van de afmetingen van de afdruk, of het formaat waarop je de foto's digitaal bekijkt (voor 600 x 900 pixels of een 10 x 15 cm afdruk kan je gerust op f2,8 werken met de oude 24-70).
                                Met de 70-200 f2,8 L IS II en de 24-70 f2,8 L II moet je daarmee geen rekening houden, die gebruik je op f2,8 en dan kan je er zonder problemen een grote afdruk van maken.
                                BD0338BE

Comment

Working...