Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

vervorming door zoomlens?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• vervorming door zoomlens?

Beste BDers,

ik stoor me de laatste tijd meer en meer aan tonvorming of vervormingen op verticaliteit bij mijn foto's genomen met mijn kitlens 18-55 of mijn zoomlens 18-270. Hoe kan ik dit het beste vermijden? Minder zoomen en dichterbij gaan staan? Of specifieke lens kopen voor gebouwen, grote ruimtes?

Alvast bedankt voor jullie reacties!
    - Buying a Nikon doesn't make you a photographer. It makes you a Nikon owner. -
    Flickr

Re: vervorming door zoomlens?

Is spijtig genoeg een eigenschap van heel veel telelenzen. Op bepaalde mm's heb je het minder natuurlijk.

Ik gebruik gewoon Lichtroom zijn automatische lenscorrectie hiervoor, en die doet toch wel heel goed werk.

DxO heeft dat ook in zijn software zitten, en waarschijnlijk ook andere programma's.

Persoonlijk heb ik enkel ervaring met LR en ik ben daar heel tevreden over.
    Mvg,
    Rudy Mas
    Nikon D5100/D7200 - Website: http://www.rmfoto.be/

Comment

Een leuk gratis programma waarmee je handig correcties automatisch kan doorvoeren:
      http://www.shiftn.de/

Ik vrees dat je bij zowat elke lens wat vervorming zal hebben. Zelf bij een fixed lens, als je gaat muggenziften in de hoeken zal je er ook wel vinden, maar minder.

De vraag is in welke mate je er mee kan leven?
      Ikzelf heb een paar lenzen waarmee ik toffe dingen kan doen als voordeel, maar als nadeel wat vervorming hebben. Ik neem het er bij...

Comment

Standaardzooms hebben dat inderdaad vaak heel erg aan de groothoek kant.
        Meestal is het beter als je iets inzoomt dan.
        UWA's (bv sigma 10-20mm) zijn dan vaker beter als je toch rond de 18mm wilt fotograferen.
        Nikon shooter - Samyang fan

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Mas Bekijk bericht
          Is spijtig genoeg een eigenschap van heel veel telelenzen. Op bepaalde mm's heb je het minder natuurlijk.
          Telelenzen vervormen bijna niet.

Comment

Het antwoord zit in je vraag, kitlenzen en extreme zoomlenzen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Keeskanon Bekijk bericht
              Telelenzen vervormen bijna niet.
              Sorry, slecht uitgedrukt. Ik bedoelde eigenlijk lenzen met een variabel brandpunt.

Althans, ik merk dat toch met mijn beide lenzen. De 18-55 en de 55-300.

Als ik hier de standaard lens correcties laat op toepassen, zie je heel dikwijls de correcties heel duidelijk gebeuren. Met de 55-300 is dat inderdaad minder. Maar hier is het vooral de vignetting die wordt weggewerkt door het programma en/of de helderheid van de gehele foto. En afhankelijk van de mm's, merk ik ook dat hij de hoeken van de foto soms recht trekt. (Ik gebruik Lightroom en de Adobe standaard lens correcties.)
              Mvg,
              Rudy Mas
              Nikon D5100/D7200 - Website: http://www.rmfoto.be/

Comment

bedankt voor jullie advies. Ik zal eerst de lightroom lenscorrrecties nog eens een kans geven. Als tweede en duurdere optie is er natuurlijk nog altijd 'betere lenzen aankopen'
                - Buying a Nikon doesn't make you a photographer. It makes you a Nikon owner. -
                Flickr

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dewitbart Bekijk bericht
                  bedankt voor jullie advies. Ik zal eerst de lightroom lenscorrrecties nog eens een kans geven. Als tweede en duurdere optie is er natuurlijk nog altijd 'betere lenzen aankopen'
                  Die tweede optie zal het probleem niet helemaal oplossen.
                  Een Nikon 17/55 heeft ook genoeg vervorming in de uiterste standen en dat is hun DX top standaardobjectief.

Hoe hoger de zoomfactor is ,hoe hoger de vervorming meestal is. Primes hebben het dus meestal minder, bovenop hun andere voordelen.

Maar dat belet mij in ieder geval niet om zooms te gebruiken, LR helpt mij nadien wel.

Maar als je gaat pixelpeepen heb je met zulke correcties wel kwaliteitsvermindering.
                  D800 en een goed glasservies

Comment

Working...
                  X