Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Kromme lijnen met mijn kitlens

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Kromme lijnen met mijn kitlens

Als ik foto's trek met mijn 18-55 kitlens van nikon en deze gebruik als wide angle op 18 mm trekt deze muren en deuren bol.
    Is dit eigen aan mijn kitlens of is dit eigen aan een wideangle ?
    Want ik zou graag een deftige wide angle kopen maar niet het zelfde willen meemaken als nu.

Re: Kromme lijnen met mijn kitlens

Is normaal met wide-angle. Truukje is om zoveel mogelijk op dezelfde hoogte te staan als je onderwerp en nadien je foto nabewerken en de kromming proberen weg te werken.
    Doe ik in lightroom maar er bestaan ongetwijfeld ook gratis programmas.
    Canon EOS R6 systeemcamera met RF 50 1.8 STM + RF 25-105 F/4 IS 'L' USM, + EF-RF-adapters en een paar heel goede EF 'L' objectieven

Comment

We kunnen het over twee dingen hebben.

Distortion=vervorming , rechte lijnen worden krom weergegeven.
      is een eigenschap van het objectief. Dit verschilt per objectief hoe erg dit is.
      Er zijn programma's die dat kunnen corrigeren. Lightroom heeft lens profielen met deze correctie. (voor de meeste objectieven)

Vertekening: evenwijdige lijnen worden zo weergegeven dat ze elkaar toch snijden , dat heeft niets met het objectief te maken, maar met het camerastandpunt t.o.v. het onderwerp. Ook wel genoemd perspectiefvertekening. Kan optreden bijvoorbeeld bij het fotograferen van gebouwen. Foto's waarbij het camerastandpunt niet haaks staat op lange lijnen zullen hier last van hebben. Dit is softwarematig te corrigeren. Bijvoorbeeld Lightroom.

Het laatste zien we natuurlijk ook gewoon met onze ogen, maar dat wordt in de hersenen gecorrigeerd
      Gebruikte termen vervorming en vertekening lopen nog wel eens door elkaar heen. ;-)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Apple Bekijk bericht
        ...

Het laatste zien we natuurlijk ook gewoon met onze ogen, maar dat wordt in de hersenen gecorrigeerd
        dus zien (merken) we dat dan niet..?
        grt,bouk.
        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

is een eigenschap van het objectief. Dit verschilt per objectief hoe erg dit is.
          Er zijn programma's die dat kunnen corrigeren. Lightroom heeft lens profielen met deze correctie. (voor de meeste objectieven)

Vertekening: evenwijdige lijnen worden zo weergegeven dat ze elkaar toch snijden , dat heeft niets met het objectief te maken, maar met het camerastandpunt t.o.v. het onderwerp. Ook wel genoemd perspectiefvertekening. Kan optreden bijvoorbeeld bij het fotograferen van gebouwen. Foto's waarbij het camerastandpunt niet haaks staat op lange lijnen zullen hier last van hebben. Dit is softwarematig te corrigeren. Bijvoorbeeld Lightroom.

Gebruikte termen vervorming en vertekening lopen nog wel eens door elkaar heen. ;-)
          Dat is vrijwel identiek aan een post van mij jaren geleden.....

Comment

Sommige camera's kunnen distortie in hun JPEG omzetting al zelf corrigeren, als je liever niet met RAW files werkt.
            In RAW kan je het met software laten corrigeren zoals bv lightroom die zelf lensprofielen heeft zoals gezegd door Apple.

Er is nog iets anders wat je kan doen. Je kan het ook vermijden door je lens niet te gebruiken op brandpunten waar er veel distortie is.
            Distortie kan je makkelijk opzoeken online. Voor de Nikon 18-55mm is het vooral rond de 18mm dat je erg veel distortie hebt, een klein beetje verder is het al veel behoorlijker.
            Nikon shooter - Samyang fan

Comment

Als je de vraag goed had gelezen, kan je het maar over één ding hebben.....
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Keeskanon Bekijk bericht
                Dat is vrijwel identiek aan een post van mij jaren geleden.....
                Soort gelijke uitleg vaker tegen gekomen op diverse fora. Dan heb je het je het ieder geval helder uiteengezet dat het is blijven hangen

Comment

Goede breedhoek heeft dit probleem (barrel distortion) niet of veel minder.
                  Meeste toestellen zit lenscorrectie ingebouwd (jpeg) alsook in RAW-converters.
                  Je kun die functie meestal wel aan en uit zetten in je toestel

Comment

Als je lightroom gebruikt, kan je dit zodanig instellen dat de correctie automatisch gebeurd bij het importeren.

Vervorming van een lens is geen enkel probleem meer, alles kan automatisch gecorrigeerd worden. Het is zelfs zo dat als de fabrikant van een objectief deze correctie wil doorvoeren in de optica van de lens, dit zijn weerslag zal hebben op de prijs. En misschien op andere karakteristieken: scherpte, contrast, vignetering, chromatische aberatie, .......

Eigenlijk kan een fabrikant nu objectieven bouwen en zich volledig concentreren op de opstische scherpte en contrast van een objectien. Vervorming, ca, vignetering kan allemaal softwarematig gecorrigeerd worden, zelfs in het toestel. Fabrikant x kan deze correctie doorvoeren in zijn body's voor de eigenmerkobjectieven, de objectieven van andere merken zouden dan geen correctie krijgen. Een soort bescherming van zijn eigen markt.

Wat gaat de toekomst ons nog allemaal brengen?????

Comment

Elke breedhoekzoomlens heeft dat in meer of mindere mate. Meestal is het zo dat een duurdere breedhoekzoomlens er wat minder last van heeft dan de goedkopere, maar zelfs bij de duurste is het probleem er nog steeds.
                      Een lens met een vaste brandpuntsafstand heeft daar minder last van omdat de fabrikant die lens alleen voor die ene brandpuntsafstand moet corrigeren, dat gaat veel gemakkelijker dan bij een zoomlens.

Maar ook bij de primes zal je zien dat de duurdere meestal toch nog wat minder last hebben van vervorming dan de goedkopere.

Bij lenzen vanaf pakweg 50mm zal je doorgaans veel minder vervorming zien.
                      http://barthuysmans.smugmug.com/
                      BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door lucvr Bekijk bericht
                        ...... alles kan automatisch gecorrigeerd worden. Het is zelfs zo dat als de fabrikant van een objectief deze correctie wil doorvoeren in de optica van de lens, dit zijn weerslag zal hebben op de prijs. En misschien op andere karakteristieken: scherpte, contrast, vignetering, chromatische aberatie, .......

Wat gaat de toekomst ons nog allemaal brengen?????
                        yep...en das jammer.
                        straks kan iedereen fotograferen.
                        vind wel dat er een moeilijkheidsfactor moet blijven bestaan.
                        grt,bouk.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                          yep...en das jammer.
                          straks kan iedereen fotograferen.
                          vind wel dat er een moeilijkheidsfactor moet blijven bestaan.
                          grt,bouk.
                          Wat voor een kortzichtige comment is dat ? Is fotograferen voorbehouden aan het een beperkte elite of zo ?
                          Doet hier weinig ter zake ook.
                          Nikon shooter - Samyang fan

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Eanx Bekijk bericht
                            .......... Is fotograferen voorbehouden aan het een beperkte elite of zo ?
                            nee hoor, maar je kunt ze we fotograferen.
                            grt,bouk.

Comment

Dikke merci manne voor de zeer goede en duidelijke uitleg.

Comment

Working...
                              X