Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon AF-S 85mm f 1.8 G of Nikon 50mm f 1.8 AF-S of ...

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Nikon AF-S 85mm f 1.8 G of Nikon 50mm f 1.8 AF-S of ...

Onlangs heb ik enkele cadeaubonnen gekregen van A&C dus ik ben nu wel verplicht wat nieuw materiaal te kopen. Mijn oog viel op deze twee objectieven. Ikzelf heb een lichte voorkeur voor de 85mm. Hij is wel wat duurder maar uit de enkele tests die ik al heb gelezen, zou dit wel een hele goeie zijn. Iemand ervaring met deze twee? Voor welke zouden jullie gaan? Of zijn er nog andere mogelijkheden die ongeveer in het zelfde budget passen? Ik zou hem vooral gebruiken bij het fotograferen van mensen, portretten, het neefje en nichtje,...

Alvast bedankt
    Nikon D7100 + Nikon 70-200mm f4 + Nikon 85mm f 1.8 AF-S + Sigma 150mm f 2.8 EX DG OS HSM + Sigma 18-35 f1.8 DC HSM ART

Re: Nikon AF-S 85mm f 1.8 G of Nikon 50mm f 1.8 AF-S of ...

Aangezien je met een cropcamera zit zou ik eerder opteren voor de 50mm 1.8, een 85mm gaat nogal lang worden om mensen van een korte afstand beeldvullend in beeld te brengen. Indien je ook geregeld foto's binnen wil trekken en niet alleen portret (zijnde kop en schouders) kun je ook eens kijken voor de 35mm 1.8 welke ook een prima lens is.

Je kan je zoomlens eens op deze drie afstanden instellen en dan kijken welke je het leukste vind om mee te werken...
    Nikon D90 / Nikon 18-70mm f:3,5~4,5 / Nikon 35mm f:1,8 / Nikon 50mm f:1,4 / Sigma 120-300mm f:2,8 / Sigma 10-20mm f:4~5,6 / Nikon SB600

Comment

Ik gebruik een tweedehands 85mm AF (geen S of G of whatever,... ouder type).

Ik meen me te herinneren dat ik ooit deze kabouter heb gespot met deze lens, toen nog met een filmcamera:

Op een digitale reflex geeft hij een veel zachtere bokeh vind ik. Maar door mijn cropfactor vind ik hem veel te dichtbij komen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Willem@home Bekijk bericht
        Aangezien je met een cropcamera zit zou ik eerder opteren voor de 50mm 1.8, een 85mm gaat nogal lang worden om mensen van een korte afstand beeldvullend in beeld te brengen. Indien je ook geregeld foto's binnen wil trekken en niet alleen portret (zijnde kop en schouders) kun je ook eens kijken voor de 35mm 1.8 welke ook een prima lens is.

Je kan je zoomlens eens op deze drie afstanden instellen en dan kijken welke je het leukste vind om mee te werken...
        Is 50mm dan niet wat kort? Als ik op uitstap ga met de gasten bij ons op het werk, dan hou ik graag wat afstand om de foto's zo spontaan mogelijk te houden. Want vanaf ze in het oog hebben dat ik ze in de gaten heb, dan is de spontaniteit weg en is de foto ook niet meer zo geslaagd. Of lukt dit ook met 50mm? Heeft een van deze primes eigenlijk een grote meerwaarde ten opzicht van m'n zoom die ik nu heb?
        Maar ik zal zeker je tip eens toepassen, dat van de verschillende afstanden.

Nog mensen met ervaringen/tips?
        Nikon D7100 + Nikon 70-200mm f4 + Nikon 85mm f 1.8 AF-S + Sigma 150mm f 2.8 EX DG OS HSM + Sigma 18-35 f1.8 DC HSM ART

Comment

Brandpunten gewoon uittesten met je 18-200 en je weet welk brandpunt je fijner vindt werken
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Buiten het feit welke te kiezen...hoe zit het met de lenzen zelf? Iemand die zijn ervaring met mij wilt delen?

Comment

Ik heb ze allebei en ze hebben allebei een zeer goede prijs/kwaliteit verhouding. Op een crop vond ik vroeger een 50mm niet handig. Te kort voor portretten en te lang voor binnen.
              Dan vond ik een 35mm veel leuker, en de 35mm f1.8 van Nikon is toevallig ook heel goed. Wel iets minder geschikt voor dichtbij portretten.
              Voor head en buste shots zou ik de 85mm prefereren maar die kan binnen zelfs te lang zijn en komt buiten veel beter tot zijn recht. ( op crop toch)
              T.o.v je zoom hebben ze allemaal een betere beeldkwaliteit en de mogelijkheid om te experimenteren met beperktere dof.

Dus mijn mening 35 én 85mm
              D800 en een goed glasservies

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jozef68 Bekijk bericht
                Ik heb ze allebei en ze hebben allebei een zeer goede prijs/kwaliteit verhouding. Op een crop vond ik vroeger een 50mm niet handig. Te kort voor portretten en te lang voor binnen.
                Dan vond ik een 35mm veel leuker, en de 35mm f1.8 van Nikon is toevallig ook heel goed. Wel iets minder geschikt voor dichtbij portretten.
                Voor head en buste shots zou ik de 85mm prefereren maar die kan binnen zelfs te lang zijn en komt buiten veel beter tot zijn recht. ( op crop toch)
                T.o.v je zoom hebben ze allemaal een betere beeldkwaliteit en de mogelijkheid om te experimenteren met beperktere dof.

Dus mijn mening 35 én 85mm
                Weer een opmerking over dat 50 mm te kort is voor portretten??!! Vraag me af of mensen die dit beweren ooit een portret gemaakt hebben met 50mm op een cropcamera. 90 procent van mijn portretten (van hoofd t/m schouder) maak ik met mijn 50 mm en er is geen sprake van vertekening.
                Last edited by danielsl; 31 maart 2013, 11:18. Reden: typo
                D7000 + 35mm 1.8 + 50mm 1.8 + 85mm 1.8 + 100mm 2.8 / Fuji X-E1 + 18-55mm

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door danielsl Bekijk bericht
                  Weer een opmerking over dat 50 mm te kort is voor portretten??!! Vraag me af of mensen die dit beweren ooit een portret gemaakt hebben met 50mm op een cropcamera. 90 procent van mijn portretten (van hoofd t/m schouder) maak ik met mijn 50 mm en er is geen sprake van vertekening.
                  Jij zou dan eerder voor de 50mm gaan? Man wat is kiezen toch zo moeilijk! Je kan toevallig geen foto's posten die met de verschillende mm zijn gemaakt? Of heb je een plekje waar ik ze eens kan bezichtigen? Alvast bedankt!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Roeliee Bekijk bericht
                    Jij zou dan eerder voor de 50mm gaan? Man wat is kiezen toch zo moeilijk! Je kan toevallig geen foto's posten die met de verschillende mm zijn gemaakt? Of heb je een plekje waar ik ze eens kan bezichtigen? Alvast bedankt!
                    Maar je hebt toch een 50mm via de superzoom die je hebt? De kwaliteit daar gelaten kan je toch beoordelen of 50mm iets voor jou is??

EDIT: kijk hier eens: http://imaging.nikon.com/lineup/lens/simulator/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door danielsl Bekijk bericht

Er staat nergens dat 50mm te kort is voor portretten en al helemaal niets over vertekening, best lezen wat er staat!!!
                      Om met uw beeldspraak te antwoorden.

Er staat duidelijk " VOND IK" en "NIET HANDIG" , als ik zeg te kort voor portretten is dat omdat je dan naar MIJN persoonlijke mening te dicht op je model staat, niet handig dus.

En als U zegt "weer een opmerking" dan betekent dat misschien dat er nog mensen die mijn mening hebben. (allemaal prutsers ???)

Ik trek 90% van mijn portretten met mijn 70/200, mag dat ook niet?

Ik maak al heel lang portretten en vind bijvoorbeeld ook de magische 85mm voor portretten op een FF wat te kort, Nikon maakt niet voor niets portretlenzen van 105 en 135mm.

Heb je dus een mening over iets deel dat dan mee aan de t.s , onderbouwd met je ervaringen.

Maar iemand anders kan een andere mening hebben, daarom is dat ook iemand "anders".
                      D800 en een goed glasservies

Comment

Alle binnenfoto's zijn met 50mm of korter gemaakt.
                        Last edited by danielsl; 1 april 2013, 21:20.

Comment

@ Jozef68: beetje gefrustreerde reactie, maar lees het forum er maar op na. Dan gaat het er wel over dat 50mm vertekening zou geven en dus om die reden te kort zou zijn.
                          Hoe dan ook....

50mm is zeer geschikt om portretjes mee te trekken!!
                          Last edited by danielsl; 1 april 2013, 01:09.

Comment

http://stepheneastwood.com/tutorials.../strippage.htm - wel op full frame.
                            Over het algemeen niet snel onder de indruk.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ThierryM Bekijk bericht
                              Is niet echt representatief voor een cropcamera

Comment

Working...
                              X