Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon AF-S 85mm f 1.8 G of Nikon 50mm f 1.8 AF-S of ...

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Nikon AF-S 85mm f 1.8 G of Nikon 50mm f 1.8 AF-S of ...

Voor wie kan rekenen wel... Ik komt trouwens tot dezelfde conclusie als jij - 50mm op crop is voor mij persoonlijk aanvaardbaar voor beeldvullende portretten.
    Last edited by ThierryM; 1 april 2013, 11:31.
    Over het algemeen niet snel onder de indruk.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ThierryM Bekijk bericht
      Voor wie kan rekenen wel... Ik komt trouwens tot dezelfde conclusie als jij - 50mm op crop is voor mij persoonlijk aanvaardbaar voor beeldvullende portretten.
      Dus als ik goed kan rekenen zou ik voor de 50mm naar de foto van 70mm moeten kijken en voor de 85mm naar de foto van 135mm? Of kan ik toch niet echt goed rekenen?
      Nikon D7100 + Nikon 70-200mm f4 + Nikon 85mm f 1.8 AF-S + Sigma 150mm f 2.8 EX DG OS HSM + Sigma 18-35 f1.8 DC HSM ART

Comment

Yes, bij benadering
        Over het algemeen niet snel onder de indruk.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door danielsl Bekijk bericht
          Weer een opmerking over dat 50 mm te kort is voor portretten??!! Vraag me af of mensen die dit beweren ooit een portret gemaakt hebben met 50mm op een cropcamera. 90 procent van mijn portretten (van hoofd t/m schouder) maak ik met mijn 50 mm en er is geen sprake van vertekening.
          Er staat niets over vertekening, maar niet handig vinden, kan ook gaan dat iemand de afstand te klein vindt om prettig te werken. Ik vind een 135 2 op DX een heerlijk lens voor portretten.
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
            Er staat niets over vertekening, maar niet handig vinden, kan ook gaan dat iemand de afstand te klein vindt om prettig te werken. Ik vind een 135 2 op DX een heerlijk lens voor portretten.
            Misschien moet je dan eens een voorbeeldportret posten voor de TS met die lens ?
            135mm/f2 geeft hele andere mogelijkheden dan een 50mm/f1.8 naar DOF en achtergrondcompressie.

Wel een andere prijsklassen natuurlijk ...
            Nikon shooter - Samyang fan

Comment

Mijn voorkeur begint toch te gaan naar de 85mm. Ik vrees dat ik met de 50mm misschien wel wat te kort ga komen. Ook op de link die Thierry gaf, vind ik de foto's van 135mm (wat ongeveer overeenstemt met 85mm op crop) eigenlijk wel het mooist. Het gezicht komt er veel mooier uit... Ook als ik wat foto's bekijk die ik al heb genomen, dan neem ik de meeste ervan altijd boven de 70mm. Zijn ook de meest spontane dan! Toch nog paar nachtjes over slapen denk ik
              Nikon D7100 + Nikon 70-200mm f4 + Nikon 85mm f 1.8 AF-S + Sigma 150mm f 2.8 EX DG OS HSM + Sigma 18-35 f1.8 DC HSM ART

Comment

Ik geef "mijn" mening, niet die van het forum. Naapers zijn er genoeg.
                En als je je recht op een eigen mening verdedigd ben je niet gefrustreerd hoor, dan ben je gewoon ervaren genoeg om een eigen mening te hebben. En ook die van een ander te accepteren
                Als u dus gelukkig bent met uw 50mm ,mooi zo, maar ik heb liever langere brandpunten en een 50mm zal de laatste zijn waar ik naar grijp.

Oorspronkelijk geplaatst door danielsl Bekijk bericht
                @ Jozef68: beetje gefrustreerde reactie, maar lees het forum er maar op na. Dan gaat het er wel over dat 50mm vertekening zou geven en dus om die reden te kort zou zijn.
                Hoe dan ook....

50mm is zeer geschikt om portretjes mee te trekken!!

@t.s. je kan met elke brandpuntafstand portretten nemen, zelfs met 35mm.
                Maar als je model niet ervaren is ,of zelfs wat cameraschuw want dat is er ook, dan zit je met de langere lenzen wat verder wat in zo'n gevallen spontanere foto's geeft.
                Zeker kinderen reageren dikwijls geforceerd als er iemand met zo'n dikke camera vlak voor hun gezicht staat.
                Enfin, dat is mijn ervaring toch.
                D800 en een goed glasservies

Comment

Ik gebruik zowel de 85 als de 50mm even graag en ook nog op een crop-camera, afhankelijk van de afstand die je kan houden. De laatse tijd nogal wat foto's genomen van mijn kleinkind en heb toch een lichte voorkeur voor de 85mm. De afstand die je kan houden is wat comfortabeler en kan, zoals hierboven al vermeld, van belang zijn ivm de spontaneďteit, alhoewel dit bij kinderen goed meevalt.
                  Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Zoals je ziet in mijn handtekening, gebruik ik de 35mm, de 50mm en de 85mm, op cropcamera, geen AF-S maar dat doet er nu niet toe.
                    Als ik van deze drie lenzen de percentages die ik ze gebruik zou uitrekenen, kom ik waarschijnlijk op:

35mm +- 30%
                    50mm < 10%
                    85mm minimum 60 of 65 %

Dat is natuurlijk elk afhankelijk van zijn stijl, maar voor mij is de 50mm op crop in feite overbodig.
                    Nikon Df

Comment

Ik ben er uit! Het zal de 85mm worden Nu alleen nog ergens een gaatje vinden om eens binnen te springen bij A&C! Iedereen bedankt voor al jullie tips/ervaringen! Ze hebben me zeer goed geholpen!

Comment

[QUOTE

50mm is zeer geschikt om portretjes mee te trekken!![/QUOTE]

volledig mee akkoord, zeker op crop.
                        Toch ook even de 50mm f1,4 overwegen...
                        De 35mm f1,8 vond ik niet goed en niet scherp, heb die dan ook weggedaan.
                        Met de 85mm f1,8 heb je zeker een toplens, maar voor binnen moet je zeker met een cropcamera, te ver gaan staan om portretten te nemen.
                        http://pxgarden.tumblr.com/
                        Nikon D600 - Nikkor 28 f1.8 - Nikkor 50 f1.4 - Nikkor 85 f1.8 - Nikon SB600 - Nikon 70-300VR

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Raptorken Bekijk bericht
                          Met de 85mm f1,8 heb je zeker een toplens, maar voor binnen moet je zeker met een cropcamera, te ver gaan staan om portretten te nemen.
                          Klopt. Ik heb een studio van ongeveer 4 x 5 meter en dan is de 85mm eigenlijk al onbruikbaar.
                          D7000 + 35mm 1.8 + 50mm 1.8 + 85mm 1.8 + 100mm 2.8 / Fuji X-E1 + 18-55mm

Comment

Working...
                          X