Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Macro: Sigma 150 of Canon 100

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Macro: Sigma 150 of Canon 100

Ik zou mijn Sigma 150 mm f:2.8 macro (niet gestabiliseerd) willen vervangen wegens de trage AF en het soms eindeloze focuszoeken van deze lens. Ik twijfel tussen de nieuwe Sigma 150 mm f:2.8 OS en de Canon EF 100mm F2.8 L Macro IS USM, waarbij de Sigma voor mij een lichte voorkeur heeft omwille van de 150mm. Voor mijn macrofotografie gebruik ik meestal de Canon 50D, in de vroege uurtjes met live view en als het warmer wordt op één poot van mijn statief.
    Hoeveel is deze Sigma van 3 jaar oud nog waard? Eventueel blijf ik deze gebruiken voor live view en neem ik bv de Canon 100 mm voor mijn Canon 7D?
    http://www.paulvanrooy.be

Re: Macro: Sigma 150 of Canon 100

ik gebruik de 100mm l op mijn ff(wel geen insecten) en vind het een super lens. focus is ook redelijk vergeleken met die van jou. paar weken kunnen gebruiken ooit.
    A7 f1.4 fuji F2 & F1.4

Comment

Ik heb enkele maanden met de 100 mm canon macro lens gewerkt. Beeldkwaliteit, af en is zijn uiteraard erg goed.
      Uiteindelijk heb ik ze weg gedaan voor de sigma lens die je nu zelf hebt omdat ik mm te kort kwam op fullframe.
      De beeldkwaliteit van de sigma is volgens mij vergelijkbaar maar de af is absoluut slechter en ik heb nu dus ook geen is meer.
      Maar eerlijk gezegd is dit voor mij niet zo'n groot probleem omdat ik voor macro toch altijd manueel werk en op tripod met live view.

mvg
      Luc
      A picture says more than a thousand words

Comment

Momenteel is de Sigma 150/2.8 één van de betere macro-objectieven, soms zelfs betere prestaties dan originele lenzen.
        Manueel scherpstellen is toch accurater dan AF, of op zijn minst 'overrulen'?
        Enfin, dat is mijn persoonlijke werkwijze toch.
        Alles kan beter natuurlijk

Comment

Ik gebruik ook nog altijd de eerste versie van de Sigma 150mm, die is heel scherp, maar de autofocus is inderdaad een heel zwak punt.
          Als er veel licht is, dan valt het allemaal nog wel mee, maar met iets minder licht komt de AF al heel snel in de problemen.
          Voor actiefoto's is die daardoor al helemaal niet geschikt.

Maar met voldoende licht is de AF wel betrouwbaar, ondanks het feit dat die veel trager is dan bij de andere lenzen die ik ook nog gebruik.

De nieuwe Sigma 150mm met beeldstabilisatie zou wel een snellere autofocus hebben, maar als het op snelheid aankomt, dan zal de Canon 100mm L IS wel winnen.
          Het minpunt (voor mij toch) is dat de Canon 100mm niet compatibel is met teleconverters (alleen een Kenko zal passen, maar of die ook werkt, dat moet je afwachten, met bepaalde combinaties geeft die problemen).
          Ik gebruik de Sigma 150mm gewoonlijk met een 1,4x teleconverter (dan wordt de AF nog veel trager, en beging die nog sneller te hunten als er niet veel licht is, maar de werkafstand wordt wat groter zodat er iets meer kans is dat de beestjes blijven zitten).
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

Comment

Ik heb geen ervaring met de Sigma 150mm maar wel met de Canon 100mm macrolenzen, vroeger de non-L, tegenwoordig de L versie. Wanneer ik uit de hand macro's fotografeer (meestal insecten) gebruik ik toch regelmatig de AF en dit werkt erg goed. Ook de stabilisatie van de L versie biedt groot voordeel bij fotograferen uit de hand.

Nadeel ten opzichte van de Sigma 150mm is natuurlijk dat het brandpunt van de Canon wat korter is. Door het langere brandpunt van de 150mm is het wat gemakkelijker om een rustige egale achtergrond te krijgen. Ook is de Sigma in het voordeel voor wat betreft de minimum scherpstelafstand hoewel deze ten dele weer teniet wordt gedaan door het feit dat de lens zelf ook iets langer is.
            www.indetailfotografie.nl

Comment

Verwonderlijk dat de AF van de Sigma 150 zo slecht is.

Ik heb de oude 180 3.5 en die is behoorlijk snel en juist zowel op 7D als 40D/50D (met de focuslimiter op de juiste stand), en als ze hunt is het maar even.
              Geen noemenswaardig verschil met de Canon 100 non-IS (maar die vond ik te kort).

De Sigma 180 3.5 is spijtig genoeg niet meer te koop, en de nieuwe 180 2.8 IS is niet alleen erg duur maar ook bijna eens zo zwaar.

Comment

Ik heb sinds enkele maanden de nieuwe Sigma 150mm en ben hier echt wel heel tevreden over! Echt een super goeie lens, zeker voor die prijs. Als je dan de prijs vergelijkt met de merkeigen lenzen, dan is de rekening wel snel gemaakt denk ik. Ik kan dan wel niet vergelijken met een Nikon macro lens, maar ik betwijfel het dat deze zoveel beter zou zijn dan de Sigma. Wat de AF betreft, ik vind deze best wel nog snel. Soms durft hij wel eens te hunten, maar dit is dan vooral als er echt maar weinig licht is. Anders heb ik hier maar weinig last van...
                Nikon D7100 + Nikon 70-200mm f4 + Nikon 85mm f 1.8 AF-S + Sigma 150mm f 2.8 EX DG OS HSM + Sigma 18-35 f1.8 DC HSM ART

Comment

Zeer subjectief antwoord van mij en enkel gebaseerd op mijn ervaring: Neem de langste die je kan betalen.

Geert

Comment

Working...
                  X