Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke lens gebruiken tijdens een doop?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Welke lens gebruiken tijdens een doop?

Hallo

Volgende week zondag wordt mijn neefje gedoopt. Schoonzusje vroeg aan mij om hiervan wat foto's te kieken. Nu zit ik met een vraag. Welke lens gebruik ik hiervoor want mijn twee lenzen hebben in mijn ogen wel elk hun voordelen, alleen kan ik er maar ene gebruiken... Of ik kies voor mijn Tamron 18-200mm f 3.5-6.3 XR DI II. Voordeel, ik kan zomen, nadeel, niet echt lichtsterk en dat is toch wel vaak nodig in een meestal donkere kerk. Of ik kies voor mijn Sigma 150mm F2.8 EX DG OS HSM. Deze lens is kwalitatief sowieso stukken beter en lichtsterk, wat goed van pas komt in de kerk. Alleen gaat het hier om een macrolens en kan ik er niet mee zomen. Welke lens zouden jullie meenemen? Verdere tips over hoe ik dit het best aanpak zijn ook steeds welkom!

Alvast bedankt!

Groetjes
    Roeliee
    Nikon D7100 + Nikon 70-200mm f4 + Nikon 85mm f 1.8 AF-S + Sigma 150mm f 2.8 EX DG OS HSM + Sigma 18-35 f1.8 DC HSM ART

Re: Welke lens gebruiken tijdens een doop?

50 f1.8 of 35 f1.8 lichtsterk en kosten geen fortuinen.
    wel de AF-S versie anders heb je geen autofocus op je D3000
    nikon stuff

Comment

Zelf heb ik een doop gefotografeerd met een 35 2.0. Dit
      was voldoende. Vooral omdat je tijdens de ceremonie de
      gelegenheid heb om een beetje rond te lopen, wat verder
      te gaan of dichterbij te komen. Enfin, daar was dat toch
      zo.

Comment

best een waterdichte

Comment

Die macrolens is vrij lang, en zonder zoom ga je nogal moeten herpositioneren. Dat lijkt me niet handig voor een gebeurtenis die vrij snel weer voorbij is.
          Als je geen nieuwe lenzen wilt aanschaffen, neem dan die megazoom, en leef met de (grote) beperkingen.

Een 35mm of 50mm prime lens zoals reeds geadviseerd lijkt mij ook een betere keuze.
          Nikon shooter - Samyang fan

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Roeliee Bekijk bericht
            Hallo

Volgende week zondag wordt mijn neefje gedoopt. Schoonzusje vroeg aan mij om hiervan wat foto's te kieken. Nu zit ik met een vraag. Welke lens gebruik ik hiervoor want mijn twee lenzen hebben in mijn ogen wel elk hun voordelen, alleen kan ik er maar ene gebruiken... Of ik kies voor mijn Tamron 18-200mm f 3.5-6.3 XR DI II. Voordeel, ik kan zomen, nadeel, niet echt lichtsterk en dat is toch wel vaak nodig in een meestal donkere kerk. Of ik kies voor mijn Sigma 150mm F2.8 EX DG OS HSM. Deze lens is kwalitatief sowieso stukken beter en lichtsterk, wat goed van pas komt in de kerk. Alleen gaat het hier om een macrolens en kan ik er niet mee zomen. Welke lens zouden jullie meenemen? Verdere tips over hoe ik dit het best aanpak zijn ook steeds welkom!

Alvast bedankt!

Groetjes
            Roeliee
            Geef zelf altijd de raad om een 50 1.8 of 35 mm objectief te kopen, komt altijd wel eens van pas. Lichtsterk en budgetvriendelijk.
            In dit geval is f3.5 van je ene lens en 150mm van je andere, mogelijk een "handicap".

tip: Ga deze week rond hetzelfde tijdstip eens "scouten" en maak wat testshots.
            Last edited by Lukathi; 18 maart 2013, 10:22.
            Groetjes

Lukathi

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jer0en Bekijk bericht
              best een waterdichte
              mee eens.
              ------
              en dan een 50 of 35mm.
              grt,bouk.
              wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
              http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
              https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

grote diafragma's bij dit soort gelegenheden is leuk en kunnen voor mooie onscherpe achtergronden zorgen, maar daar zit ook gelijk het nadeel, babytje scherp en de rest eromheen onscherp, hou daar ook rekening mee, beter ben je af met een goede reportageflitser, het licht is te slecht in kerken om nog een leuke reportage te maken zonder een flitser.
                Dus adviezen als een 50 mm zou ik niet doen, hooguit de 35 mm omdat deze na een paar meter alles al scherp weergeeft.
                De macrolens zou ik zowieso thuislaten, je interactie met de mensen is nl geheel zoek, je moet op een dusdanige afstand gaan staan dat er constant mensen voor je neus gaan staan, simpelweg omdat je niet erg opvalt, met een 35 mm of minder sta je er middenin, je krijgt veel meer interactie, mensen houden rekening met je.
                Mijn beste Foto moek nog trekke.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Closupshooter Bekijk bericht
                  grote diafragma's bij dit soort gelegenheden is leuk en kunnen voor mooie onscherpe achtergronden zorgen, maar daar zit ook gelijk het nadeel, babytje scherp en de rest eromheen onscherp, hou daar ook rekening mee, beter ben je af met een goede reportageflitser, het licht is te slecht in kerken om nog een leuke reportage te maken zonder een flitser.
                  Dus adviezen als een 50 mm zou ik niet doen, hooguit de 35 mm omdat deze na een paar meter alles al scherp weergeeft.
                  De macrolens zou ik zowieso thuislaten, je interactie met de mensen is nl geheel zoek, je moet op een dusdanige afstand gaan staan dat er constant mensen voor je neus gaan staan, simpelweg omdat je niet erg opvalt, met een 35 mm of minder sta je er middenin, je krijgt veel meer interactie, mensen houden rekening met je.

Goed gebruik van een reportageflits is een mogelijke oplossing, ja ... INDIEN je hem goed gebruikt ! Ook niet altijd evident in een kerk ( moeilijk bouncen) en nogal "enerverend" voor alle betrokken partijen die gewoonlijk "op een hoopje" staan tijdens een doop ...

In dat geval Tamron en flits op de camera en als bijkomende tip ... oefenen !!! ' En zorgen voor verse batterijen zondag a.s. ...)
                  Last edited by Lukathi; 18 maart 2013, 13:41.
                  Groetjes

Lukathi

Comment

...bvb http://forum.belgiumdigital.com/f11/...er-450919.html

Kan je altijd nog doorverkopen zonder veel te verliezen ...
                    Groetjes

Lukathi

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Lukathi Bekijk bericht
                      ...bvb http://forum.belgiumdigital.com/f11/...er-450919.html

Kan je altijd nog doorverkopen zonder veel te verliezen ...
                      maar dan zonder uv-filter. Digitale sensors zijn daar nu eenmaal niet gevoelig voor, dus is er geen reden om contrast- en scherpteverminderend glas op je lens te schroeven. beschermen tegen krassen doe je met een zonnenkap en je hersenen.
                      The Knight That Says Ni...kon

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Lukathi Bekijk bericht
                        Goed gebruik van een reportageflits is een mogelijke oplossing, ja ... INDIEN je hem goed gebruikt ! Ook niet altijd evident in een kerk ( moeilijk bouncen) en nogal "enerverend" voor alle betrokken partijen die gewoonlijk "op een hoopje" staan tijdens een doop ...

In dat geval Tamron en flits op de camera en als bijkomende tip ... oefenen !!! ' En zorgen voor verse batterijen zondag a.s. ...)

Inderdaad, gebruik die 18-200 daar kan je allekanten mee uit, wat inzoomen, groothoek........
                        Denk eraan dat je geen tijd hebt om eens te spelen en van lens te wisselen.
                        En gebruik je flits, met een diffuser.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
                          maar dan zonder uv-filter. Digitale sensors zijn daar nu eenmaal niet gevoelig voor, dus is er geen reden om contrast- en scherpteverminderend glas op je lens te schroeven. beschermen tegen krassen doe je met een zonnenkap en je hersenen.

... misschien iets meer informatief en correcter ... geen goedkope/slechte UV-filters gebruiken !!!

Een kwalitatieve UV-filter kost al snel 50 euro en meer ( afhankelijk van je objectief) en dikwijls aan te raden ...

Gebruik je hersenen liever om de aankoop van je objectief af te wegen tegen de aankoop van een kwalitatieve UV filter .... een 80 Euro dure UV filter voor een 100 Euro duur objectief ... nee ... maar een objectief van 1000 Euro + ... geen kwalitatieve UV-filter !?
                          Maar eigenlijk off-topic ... laat dit weer niet in een welles-nietes discussie ontaarden en de OP te helpen instead ...
                          Groetjes

Lukathi

Comment

Daarvoor gebruik ik mijn Nikon 28mm 1.4
                            Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Bedankt alvast voor de vele tips! Jammer genoeg heb ik de laatste tijd al heel wat uitgegeven aan materiaal... dus nog wat aankopen is spijtig genoeg niet direct een oplossing... Het zou hier thuis niet op veel gejuich onthaald worden! Maar het lijkt me wel het veiligst denk ik om mijn Tamron te gebruiken, kan ik veel mee doen. Jammer genoeg niet de beste kwaliteit (heb ik gemerkt toen ik mijn Sigma kocht...wat een verschil ) maja! Hopelijk schijnt de zon zondag op z'n felst dat er heel wat licht de kerk binnen komt!

Om toch nog even heel misschien te denken voor de aankoop van een nieuwe lens... (kan het niet laten ) Is dat een goeie koop een Nikon 35mm of 50mm? Kan je dit nog voor andere doeleinden gebruiken?

Verdere tips mogen blijven komen hoor! Ook hoe je dit het best aanpakt...eerste keer dat ik in een kerk fotografeer...

Groetjes!
                              Nikon D7100 + Nikon 70-200mm f4 + Nikon 85mm f 1.8 AF-S + Sigma 150mm f 2.8 EX DG OS HSM + Sigma 18-35 f1.8 DC HSM ART

Comment

Working...
                              X