Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

zoutaanslag op front lens

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• zoutaanslag op front lens

wanneer men aan zee fotografeerd en met de wind wordt er toch wat zout op de lens afgezet , hoe is het beste om dit zuiver te maken zonder gevaar voor krassen ??
    En op mijn lens zit er geen protector lens meer vòòr mijn gecoate lens , dus direkt de FL lens als front lens !!

Ik fotografeer met een canon 300mm f2,8 L lens ?

Ik heb al gehoord gewoon met water afdoppen , en na enkele keren zou dit voldoende moeten zijn ??

Re: zoutaanslag op front lens

Wel jammer dat je niet voorzichtiger omspringt met zo'n dure lens ! Op al mijn lenzen zit n uv-filter, zelfs op de goedkope.
    Canon-man. Concerten en natuur.
    Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

Comment

Zout is oplosbaar in water, het lijkt dus inderdaad logisch dat je het zout eerst oplost met een vochtig doekje, en er niet direct "droog" op begint te wrijven.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

Comment

Met de frontlens naar de grond gericht afwassen met een vrij vochtig doekje en daarna voorzichtig drogen met een zachte theedoek.
        Sony en Olympus
        Fotoseries

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door johan de man Bekijk bericht
          Wel jammer dat je niet voorzichtiger omspringt met zo'n dure lens ! Op al mijn lenzen zit n uv-filter, zelfs op de goedkope.
          ook op de grotere diameters ?? 300mm ??

Comment

Vanaf deze diameter van lenzen zal je niet veel filters vinden voor op het frontelement Johan

grts
            Sieg
            Voor meer foto's ; www.sieg.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
              Vanaf deze diameter van lenzen zal je niet veel filters vinden voor op het frontelement Johan

grts
              Sieg
              ik hoop alleen dat canon een reden had (buiten gewicht) om het beschermend front element niet meer te plaatsen op de type II lenzen, kan alleen maar hopen dat
              de buitenste lens nu een krasbestendige laag heeft gekregen of iets dergelijk ?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door tav Bekijk bericht
                kan alleen maar hopen dat de buitenste lens nu een krasbestendige laag heeft gekregen of iets dergelijk ?
                Dat kan je hopen, maar tegen onvoorzichtig poetsgedrag is niets bestand, nou ja diamant wel.
                Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Ik heb ook n 300 mm f2.8 (Sigma) en idd daar bestaat geen uv- of ander filter voor. Maar die zou ik al zeker niet meenemen naar de zee ! Dan pak ik wel de 100-400 mee.

Gewoon eerst afspoelen met wat water lijkt me t beste. Eerst met n plantenspuit besprenkelen of zo.

Zeker niet direct beginnen op wrijven met n droog doekje.
                  Canon-man. Concerten en natuur.
                  Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

Comment

Zou altijd eerst beginnen (zoals gebruikelijk) met blazen en borstelen ... daarna inderdaad met vochtig doekje het hele oppervlak afdoppen, 2 tot 3 keer ... laten drogen ... checken of alle zoutkristallen opgelost zijn ... daarna eens vochtig poetsen

Comment

Het is juist zonde van zo'n duur objectief om een door de fotozaak aangepraat duur stuk glas er voor te schroeven. Voorzichtig omgaan met een objectief doe je met een lensdop er voor wanneer je even niet fotografeert en natuurlijk altijd een zonnekap en een cameratas gebruiken, het interne van je camera en objectief kan meer en onherstelbare schade oplopen bij (zee)water dan een paar spatten op je frontlens. Zorg ook dat je lenspapier bij je hebt om je objectief te reinigen. Ik zie overigens steeds meer mensen (van morgen ook weer) met een of twee camera's die op hun bolle buik bungelen zonder dat ze een tas bij zich hebben.

Comment

Het is me en raadsel hoe mensen aan krassen op hun lenzen komen.
                        Ik ga bepaald niet heel voorzichtig met m'n spullen om, heb toch geen enkele lens met krassen.

Comment

Beste,
                          Vooraleer te poetsen zou ik toch ook met water het front element afspoelen met bv. een plantenspuit.
                          Ondersteboven wel te verstaan, zodat het water er niet blijft opstaan.
                          Lijkt me de simpelste manier om dat zout op te lossen.
                          Indien je droog met een doek gaat wrijven, ga je pas krassen maken.
                          Ik dacht dat een 300L toch weather sealed was, dus tegen dat beetje water zullen ze wel kunnen.
                          MVG. Hugo

Comment

Als je aan zee fotografeert zonder dat je lens in contact komt met zeewater dan is er toch geen probleem ? Of zorgt het jodium in de lucht ook al voor zoutafzetting ? Sorry, ik ben hier effe niet mee met deze post, graag wat meer verheldering aub ....

Verstuurd van mijn GT-P5110 met Tapatalk
                            Mijn website: http://www.michelpyck.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door pin13689 Bekijk bericht
                              Als je aan zee fotografeert zonder dat je lens in contact komt met zeewater dan is er toch geen probleem ? Of zorgt het jodium in de lucht ook al voor zoutafzetting ? Sorry, ik ben hier effe niet mee met deze post, graag wat meer verheldering aub ....

Verstuurd van mijn GT-P5110 met Tapatalk

Vooral als er wind uit zee is zet deze ook zout af op de lens.

Comment

Working...
                              X