Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

17-55 vervangen door primes, doen of niet?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: 17-55 vervangen door primes, doen of niet?

Moderator Note: Hoewel dit best wel een interessante discussie is (iets voor Terzake, misschien?), weet ik niet of de TS hier veel aan gaat hebben.
    Laat ons proberen ons opnieuw te focussen op de initiële vraag: vervang ik mijn 17-55 door primes of niet? Mijn mening heb ik reeds gegeven.
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7.1) - iPhone XR (iOS 18.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Gebruik ze eerst naast elkaar, dan kan je nog steeds beslissen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
        Moderator Note: Hoewel dit best wel een interessante discussie is (iets voor Terzake, misschien?), weet ik niet of de TS hier veel aan gaat hebben.
        Laat ons proberen ons opnieuw te focussen op de initiële vraag: vervang ik mijn 17-55 door primes of niet? Mijn mening heb ik reeds gegeven.
        Alle respect voor jou en je rol als moderator. Ik zie het anders.

De hele zoom-prime vraag zie ik als het kiezen tussen het gemakkelijk spelen met perspectief van de zoom tegenover de meestal betere beeldkwaliteit en lichtsterkte van de prime. Met 'spelen met perspectief' bedoel ik dat je vanuit verschillende standpunten met verschillende brandpuntsafstanden en gelijke uitsnede van je onderwerp kan krijgen. Je kan een kop en schouders portret maken van vlakbij met groothoek zodat er een heel landschap achter staat of van veraf met een tele zodat er enkel een stuk struik als achtergrond is.
        Als er dan onduidelijkheid bestaat over de invloed van lens of standpunt op de werking van het perspectief denk ik dat dat binnen het onderwerp blijft.
        The Knight That Says Ni...kon

Comment

Moderator Note: OK, bedankt voor je toelichting. Ik was alleen een beetje bang voor een welles-nietes spelletje tussen "theoretici", waar de TS eigenlijk een heel praktische vraagt heeft. Nu, zolang die welles-nietes discussie niet ontaardt (en dat verwacht ik hier ook niet), is het goed.
          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7.1) - iPhone XR (iOS 18.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
            alhoewel een prime doorgaans goedkoper is dan een kwalitatieve zoom.
            Dat waag ik te betwijfelen:
            24-70 vervangen door:24, 35, 50 & 85 en een 70-200 door 85, 105, 135 en 200, dan komen de primes toch heel wat duurder uit.
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Working...
            X