Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Is het nuttig een Nikkor 35mm f1.8 aan te schaffen als ik al een 50mm f1.8 heb ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Is het nuttig een Nikkor 35mm f1.8 aan te schaffen als ik al een 50mm f1.8 heb ?

    De vraag is vrij duidelijk denk ik..

    Ik werk met een Nikon D7000 body en heb de volgende lenzen :
    * 18-105mm VR kit lens
    * 50mm f1.8 Prime lens ( Nikkor)
    * 70-300mm f.4-5.6 APO DG MACRO Sigma ( deze heb ik wel te koop gezet..)

    Ik werk het liefst met de 50mm Prime en doe het liefst portret en straat fotografie.

    Daarom wil ik ook mijn 70-300mm verkopen, wegens te weinig gebruik en nu dacht ik eraan om dan een 35mm f1.8 AF-S DX Prime Nikkor aan te schaffen.

    Maar is dit een nuttige aankoop als ik al een 50mm Prime lens heb, of zou ik beter gaan kijken naar iets anders?

  • #2
    Re: Is het nuttig een Nikkor 35mm f1.8 aan te schaffen als ik al een 50mm f1.8 heb ?

    Ik zit een beetje met dezelfde vraag, maar dan omgekeerd. Ik heb de 35, maar zou graag de 50 erbij kopen voor iets meer tele (ben aant twijfelen tussen de 50 en de 85 f1.8).
    Is het nuttig? Je hebt een 18-105 zet deze op 35. Vind je dit brandpuntafstand nuttig?
    Ik denk dat het nadeel het verwisselen van lenzen is.
    Het voordeel is natuurlijk de lichtsterkte.

    Je zult toch voor jezelf moeten uitmaken of het verschil tussen 35 en 50 het maakt voor jou. Persoonlijk is de 35mm een toplens, bij mij staat die er bijna altijd op.

    Groeten, Lars
    Flickr| FB-pagina: Klik |Instagram: Klik

    D7000 en D750

    Comment


    • #3
      Re: Is het nuttig een Nikkor 35mm f1.8 aan te schaffen als ik al een 50mm f1.8 heb ?

      Ik zou persoonlijk de 85 f1.8 nemen dan, nog mooiere bokeh, en kan je beter werken als je de straat opgaat door je langere brandpuntafstand.
      Ik heb al veel gelezen, dat de 35mm geen zo'n mooie bokeh geeft als de 50mm of 85mm, maar spreek niet uit ervaring. Ik heb de 50mm f1.8 en ben er ook zeer tevreden mee,
      ik zit soms met dezelfde vraag als jij, maar dan neig ik meer naar de 85mm f1.8.
      facebook
      Je ogen zijn de lamp van je ziel, en je hart hoort een van de parels van je geluk te zijn. Jill.

      Comment


      • #4
        Re: Is het nuttig een Nikkor 35mm f1.8 aan te schaffen als ik al een 50mm f1.8 heb ?

        Dus dan zou ik eerder moeten opteren voor een 85mm prime lens ?

        Welk onderdeel van de fotografie zou ik deze lens dan maximaal voor kunnen benutten en waarom is deze zoveel beter dan de 35mm ?

        Heb ik minder speelruimte of ontdekkingsruimte met de 35 of omgekeerd ?

        Ik heb net gelezen op Dpreview dat de 35mm f1.8 AF-S DX Prime net wel een mooie bokeh heeft..?

        Comment


        • #5
          Re: Is het nuttig een Nikkor 35mm f1.8 aan te schaffen als ik al een 50mm f1.8 heb ?

          Ik zeg ook maar wat ik gelezen heb he, uit echte ervaring/ondervinding kan ik nog niet meespreken, want heb er maar ééntje van.
          Maar als ik het goed op heb, bekom je een mooie(re) bokeh, door middel van je diafragma, en lange(re) brandpuntafstand. Dàt heb ik wel al ondervonden.
          Misschien dat voor studiowerk je beter zal af zijn met de 35mm, daar heb je ook meestal geen storende achtergronden maar ik denk -persoonlijk- dat voor op straat de 85mm meer voldoening zal geven. Kan je beetje afstand houden. Tenzij je dat niet wilt natuurlijk.

          Waarin schiet je 50mm dan tekort? Denk dat dat de belangrijke vraag is, en zo kan je verder zoeken naar wat je wilt.
          facebook
          Je ogen zijn de lamp van je ziel, en je hart hoort een van de parels van je geluk te zijn. Jill.

          Comment


          • #6
            Re: Is het nuttig een Nikkor 35mm f1.8 aan te schaffen als ik al een 50mm f1.8 heb ?

            IK zou eigenlijk soms een breder beeld willen krijgen..

            en die 35mm is ntrlk een breedhoeklens..

            Maar als ik eerlijk moet zijn ben ik ook aan het twijfelen om nog wat te sparen en bvb een lens zoals de 18-84mm ofzo te kopen.. of andere degelijke afstandslens voor sport..

            Ik ben namelijk een kitesurfer en surfer en neem tijdens de zomermaanden heel graag foto's van deze sporten, maar ja dat is altijd wel van op een redelijke afstand ntrlk..

            Dus nu twijfel ik tussen het kopen van nog een extra prime lens voor eerder portret fotografie en urban fotografie, voor de breed hoek te gebruiken of sparen en een 4 tot 5 x zo dure zoom lens voor sport..

            Comment


            • #7
              Re: Is het nuttig een Nikkor 35mm f1.8 aan te schaffen als ik al een 50mm f1.8 heb ?

              Oorspronkelijk geplaatst door TomH. Bekijk bericht
              Dus dan zou ik eerder moeten opteren voor een 85mm prime lens ?

              Welk onderdeel van de fotografie zou ik deze lens dan maximaal voor kunnen benutten en waarom is deze zoveel beter dan de 35mm
              Plak je 18-105 een vast op de drie brandpunten en werk daarmee, dan krijg je het inzicht wat je het fijnst vind werken en die lens koop je erbij. Vind je 50mm het prettigst, koop je niks.
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

              Comment


              • #8
                Re: Is het nuttig een Nikkor 35mm f1.8 aan te schaffen als ik al een 50mm f1.8 heb ?

                De 35 mm heeft een heel rustige achtergrond nodig om een mooie bokeh te maken. Maakt niet zoveel uit welk diafragma je neemt, is de achtergrond druk dan is de bokeh heel chaotisch. Los daarvan is het wel mijn meest gebruikte lens met een heel mooie scherpte, contrast en kleur.
                The Knight That Says Ni...kon

                Comment


                • #9
                  Re: Is het nuttig een Nikkor 35mm f1.8 aan te schaffen als ik al een 50mm f1.8 heb ?

                  Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
                  De 35 mm heeft een heel rustige achtergrond nodig om een mooie bokeh te maken. Maakt niet zoveel uit welk diafragma je neemt, is de achtergrond druk dan is de bokeh heel chaotisch. Los daarvan is het wel mijn meest gebruikte lens met een heel mooie scherpte, contrast en kleur.
                  Dus als ik je zeg dat ik deze lens zou kunnen kopen voor een 120€?

                  Is dit dan een koopje en een mooie en goedkope meerwaarde aan mijn setje ?


                  Alvast al hartelijk bedankt voor de informatie allemaal !

                  Comment


                  • #10
                    Re: Is het nuttig een Nikkor 35mm f1.8 aan te schaffen als ik al een 50mm f1.8 heb ?

                    Dan kun je het toch gewoon proberen? Voor die prijs kun je hem ook weer weg doen als je hem toch te weinig gebruikt. Maar je zult hem vast wel houden
                    Sony en Olympus
                    Fotoseries

                    Comment


                    • #11
                      Re: Is het nuttig een Nikkor 35mm f1.8 aan te schaffen als ik al een 50mm f1.8 heb ?

                      persoonlijk vind ik de 35mm op crop veel leuker als een 50mm...

                      koop die 35mm en later een 85mm en de 50mm komt je tas niet meer uit...
                      some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                      Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                      Comment


                      • #12
                        Re: Is het nuttig een Nikkor 35mm f1.8 aan te schaffen als ik al een 50mm f1.8 heb ?

                        Oorspronkelijk geplaatst door TomH. Bekijk bericht
                        Dus als ik je zeg dat ik deze lens zou kunnen kopen voor een 120€?

                        Is dit dan een koopje en een mooie en goedkope meerwaarde aan mijn setje ?


                        Alvast al hartelijk bedankt voor de informatie allemaal !
                        Als je t kan betalen, kopen! Die lens is echt heel goed.
                        The Knight That Says Ni...kon

                        Comment


                        • #13
                          Re: Is het nuttig een Nikkor 35mm f1.8 aan te schaffen als ik al een 50mm f1.8 heb ?

                          Ik volg d_oracle: een 35mm is voor de meesten onder ons véél bruikbaarder dan een 50mm, al zeker als het voor straatfotografie is. Op mijn full frame vind ik 50mm (is het dx 35mm equivalent op full frame) in veel gevallen zelfs niet breed genoeg. Ik werk meestal met een 35mm op full frame voor straatfotografie. Deze geeftbje net dat tikje meer extra ruimte rondom de gefotografeerde mensen. Op een cropcamera zou dat dus ongeveer een 24mm zijn.
                          Nikon D700, wat glas en Sony RX100
                          BD2424BE
                          Klik voor meer!

                          Comment


                          • #14
                            Re: Is het nuttig een Nikkor 35mm f1.8 aan te schaffen als ik al een 50mm f1.8 heb ?

                            Als ik mijn body meeneem en licht/compact wil zijn, dan neem ik ofwel de 35mm ofwel de 50mm.
                            50mm als ik weet dat ik meer personen ga fotograferen, en 35mm als ik allround wil gaan.
                            35mm is een lengte van comprissen vind ik (crop). Te kort voor portret en te lang voor landschap/architechtuur.
                            Maar daarom is het ook allround, nergens perfect voor, maar overal bruikbaar.
                            Nikon shooter - Samyang fan

                            Comment


                            • #15
                              Re: Is het nuttig een Nikkor 35mm f1.8 aan te schaffen als ik al een 50mm f1.8 heb ?

                              Oorspronkelijk geplaatst door Eanx Bekijk bericht
                              Maar daarom is het ook allround, nergens perfect voor, maar overal bruikbaar.
                              perfect voor reportages.
                              The Knight That Says Ni...kon

                              Comment

                              Working...
                              X