Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon 55-200 VR als aanvulling op 35mm 1.8 ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikon 55-200 VR als aanvulling op 35mm 1.8 ?

    Ik overweeg de aanschaf van een Nikon 55-200 VR.
    Vandaag heb ik een Nikon 35mm 1.8. Super tevreden van in combinatie met m'n D7000, maar soms mis ik toch wel wat extra bereik.
    Vaak vormen onze 3 kids onderwerp van de foto's waarbij de 55-200 denk ik een aangename aanvulling zal zijn.
    Ik las een aantal reviews (KR...) die prijs/kwaliteit zeer lovend zijn over deze lens.

    Wat is jullie idee ? Kopen, of toch voor een alternatief gaan

  • #2
    Ondertussen ben ik ook aan het kijken naar de Nikon 16-85 vr 4.5-5.6. Een ander budget dan de 55-200, maar lijkt me een lens die voor mij een groot gebied zal afdekken. Jullie advies?

    Comment


    • #3
      Re: Nikon 55-200 VR als aanvulling op 35mm 1.8 ?

      Je 35mm is een hele leuke lens op een crop, maar weinig mensen hebben zo een prime alleen.
      Meestal hebben ze eerst een (kit)lens die ze bij hun camera hebben gekocht.

      Wat mis je juist ? Heb je de indruk dat je dikwijls te ver van de actie staat? dan koop je dus best een telezoom.
      Kom je ruimte te kort en kan je niet ver genoeg naar achter om iedereen op de foto te krijgen? dan koop je best een lens met meer groothoek zoals die 16/85, maar ook een Tamron 17/50 f2.8 is leuk en goed, een Sigma 17/70 f2.8-4.0 krijgt ook goede reviews. Een Nikon 17/55 is zeker ook een optie maar dan direct (nog) veel duurder of je moet ze tweedehands kopen.
      Meestal kan je met zo'n zoombereik (de standaardzoom) 90% van je hobby beoefenen.
      Maar je moet wel zelf eerst weten wat je wil ;groothoek of tele.
      D800 en een goed glasservies

      Comment


      • #4
        Vroeger had ik een d40 met 18-55 kitlens. Nadien de 35 mm aangeschaft. Door verkoop d40 heb ik nu enkel nog de 35mm. En ik moet zeggen dat dit een leerzame oefening is: je moet leren het maximum te halen uit een standaard lengte. Maar eigenlijk mis ik iets meer bereik aan beide kanten: als de kinderen in bad zitten krijg ik niet iedereen op het plaatje. Als ik buiten ben, mis ik de tele. Maar met 70 of 85 zou ik al een heel eind komen denk ik.

        Sigma 17-70 of nikon 16-85 of nog andere prijs/kwaliteit alternatieven?

        Comment


        • #5
          Re: Nikon 55-200 VR als aanvulling op 35mm 1.8 ?

          Als je wil dat ze tot 70 a 85mm gaan zijn er volgens mij geen andere, of je moet een megazoom nemen (18/200, 18/250, 18/300 oid) maar hoe groter de zoomfactor ,hoe meer vervorming en eventuele andere lensfouten er optreden
          D800 en een goed glasservies

          Comment


          • #6
            Re: Nikon 55-200 VR als aanvulling op 35mm 1.8 ?

            TS,
            Bij keuze van lens gaat het om een aantal zaken. Behalve prijs en gewicht gaat het om optische kwaliteit, zoombereik en lichtsterkte. Jij zal, wil je zinnig advies krijgen, meer over je wensen moeten schrijven. Die hebben o.a. met de stijl van je fotografie te maken. Is beperking scherptedoepte onderdeel van je stijl van fotografie, dan is het wenselijk een lichtsterk objectief te kopen. Wil je A2 afdrukken i.p.v. 10 x 15 cm, dan stel je andere kwaliteitseisen. Enzovoort.

            Kortom, kan je wat meer info geven?
            Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

            Comment


            • #7
              Re: Nikon 55-200 VR als aanvulling op 35mm 1.8 ?

              Bij deze dan een poging om mijn zoektocht iets nader te omschrijven:
              Ik speel graag met DOF, maar ik heb vandaag de prime 35mm 1.8 dus bij mijn nieuwe aankoop speelt scherptediepte wel een rol, maar is niet doorslaggevend.
              Momenteel is ongeveer 70% van mijn werk portretfotografie. Een bereik rond 80mm lijkt me dan ook nuttig. Ik had eerst gekeken naar de prime 85mm, maar dan mis ik de voordelen van een zoom.
              Ik fotografeer ook vaak binnen. Vandaag (35mm) mis ik vaak breedhoek omdat ik niet ver genoeg naar achter kan gaan staan. Liefst gebruik ik zo weinig mogelijk de flitser, dus in dat opzicht prefereer ik een lichtsterke lens en/of een VR-functie.
              Vandaag draait mijn fotografie nog hoofdzakelijk rond onze kinderen, maar stelselmatig wil ik dit ook uitbreiden naar landschapsfotografie en eventueel macrofotografie.
              Naar afdrukken toe, gebruik ik vandaag vaak het formaat 30x45.
              Niet onbelangrijk als aanvulling : mijn budget ligt tussen de 200 en 350€. Tweedehands is voor mij een optie.

              Comment


              • #8
                Re: Nikon 55-200 VR als aanvulling op 35mm 1.8 ?

                Wat meer groothoek dan je 35, wat lichtsterk, VR, ook portretten....
                Ik denk dat je een lens zoekt die niet bestaat, of ja toch; misschien voldoet de nieuwe Tamron 24/70 f2.8 VC aan je behoefte.
                Dan heb je idd de iets wijdere hoek, max lichtsterkte voor een zoom, VR(bij Tamron VC) en door het telebereik ook beter geschikt voor portretten dan je 35mm.
                Maar dan heb je wel te weinig budget, dus komt weer die Nikon 16/85 kijken (tweedehands) maar die is niet lichtsterk en daardoor ben je ook minder in staat om met dieptescherpte te spelen.
                D800 en een goed glasservies

                Comment


                • #9
                  Re: Nikon 55-200 VR als aanvulling op 35mm 1.8 ?

                  Na veel wikken en wegen zal het toch de Nikon 18-105 worden denk ik. Serieus getwijfeld om de 16-85 aan te schaffen. Als ik de reviews nalees en de prijs/kwaliteit mee als criterium opneem, is de 18-105 volgens mij de winnaar. Voor situaties waar het bokeh en de lichtsterkte belangrijke parameters zijn, heb ik dan nog altijd de Nikon 35mm 1.8.
                  Wat denken jullie, doen ?

                  Comment

                  Working...
                  X